امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8335 تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حمیدرضا عراقی خبرداد؛

کمبود گاز در کشور وجود ندارد/ پرداخت سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی/ تراز تجارت گاز ایران مثبت است/ صادرات گاز ایران به عراق از اردیبهشت ۹۴

خبرایران: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در سال ۹۳ قدم های خوبی در زمینه اعتماد سازی برداشتیم و هیچ گاه سابقه نداشته است که در زمستان ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها تحویل دهیم اما با تلاشهای صورت گرفته این امر محقق شد.
کمبود گاز در کشور وجود ندارد/ پرداخت سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی/ تراز تجارت گاز ایران مثبت است/ صادرات گاز ایران به عراق از اردیبهشت ۹۴

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «حمیدرضا عراقی» معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در شرکت ملی گاز ایران برگزار و دراین نشست خبری «حمیدرضا عراقی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران  اظهارداشت: یکی از کارهای خوبی که توسط دولت انجام و مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرد بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ بود، زیرا این بند اعلام می کرد انرژی صرفه جویی شده توسط گروه های مختلف صنعتی قابل خریداری هستند یعنی اگر صنایع مازوت، گازوئیل و یا هر سوخت مایع دیگری را صرفه جویی کند دولت به جای آن گاز تحویل می دهد و این سوخت مایع صادر خواهد شد که در نهایت صرفه اقتصادی به همراه خواهد داشت.

 

توسعه گاز رسانی از محل درآمدهای بند ق قانون بودجه

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: از محل صرفه جویی صورت گرفته در سوخت مایع صنایع و نیروگاه ها خطوط انتقال گاز در سیستان و بلوچستان کشیده شد که هفته آینده خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان شروع می شود تا بتوانیم حداکثر تا دو سال آینده گاز را به صنایع و نیروگاه های این استان پهناور منتقل کنیم.

عراقی با اشاره به اینکه از صرفه جویی سوخت نیروگاه ها می‌توانیم منابع مورد نیاز توسعه صنعت گاز را فراهم کنیم، تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های عمده شرکت ملی گاز ایران گازرسانی به شهرها و روستاهایی است که از نعمت گاز محروم هستند، مقدمات اجرایی افزایش گاز رسانی به این بخش انجام شده است که از اواخر سال جاری کار گاز رسانی به این بخش طور جدی آغاز می شود.

وی با اشاره به احداث خطوط انتقال گاز و ایستگاه های تقویت فشار گاز تصریح کرد: ایستگاه های تقویت فشار گاز خط ۸ به اتمام رسید و خط ۶ سراسری نیز به اتمام می رسد و در سال های ۹۴ و ۹۵ باید خطوط انتقال ۹ و ۱۱ به اتمام رسد تا بتوانیم زمینه انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز جدید را در کشور فراهم کنیم.

عراقی اضافه کرد: برای اجرای این پروژه‌ها به حدود ۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

 

کمبود گاز در کشور وجود ندارد

معاون وزیر نفت با اشاره به اقدامات خوبی که در سال ۹۳ انجام شده است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ قدم های خوبی در زمینه اعتماد سازی برداشتیم به طوری که حتی از ترکیه یک شکایت گازی علیه ایران مطرح نشد و از سوی دیگر هیچ گاه سابقه نداشته است که در زمستان ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها تحویل دهیم اما با تلاشهای صورت گرفته این امر محقق شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ توانستیم کمبود گاز را مدیریت کنیم تصریح کرد: اما در سال ۹۳ مشغول مدیریت گاز فراوان هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به برنامه صادراتی ایران در سال ۹۴ گفت: به دنبال صادرات گاز به عراق هستیم که در اردیبهشت سال آینده گاز بغداد وصل می شود و از طرف دیگر مذاکرات ما برای صادرات گاز به بصره نیز ادامه دارد.

عراقی ادامه داد: مطالعات برای ذخیره سازی بیشتر گاز آغاز شده است. همانطور که شاهد بودید در سال ۹۶ مخزن گاز شوریجه افتتاح شد و مطالعه برای ۶ مخزن جدید ذخیره سازی گاز آغاز شده است.

 

پرداخت سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی

وی با اشاره به تامین بخشی از یارانه نقدی و هدفمندکردن یارانه ها گفت: سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان به ستاد هدفمندکردن یارانه ها بابت پرداخت یارانه نقدی پرداخت می‌کنیم.معاون وزیر نفت با اشاره به ساماندهی نظام مالی شرکت ملی گاز ایران در سال ۹۳ خاطرنشان کرد: در سال گذشته من اعلام کردم شرکت ملی گاز ایران ورشکسته است، زیرا با حجم بسیار زیادی بدهی مواجه بودیم اما امسال بدهی ما کاهش یافته است و ما با خیال آسوده می توانیم فعالیت توسعه ای خود را انجام دهیم.

 

تراز تجارت گاز ایران مثبت است

عراقی با اشاره به شرایط صادرات و واردات گاز تصریح کرد: در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز صادر و ۶ میلیارد متر مکعب گاز وارد کردیم که براین اساس تراز تجاری گاز مثبت شد.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ قرار است گاز رسانی به عراق را با روزانه ۴ میلیون متر مکعب آغاز کنیم که پیش بینی می شود صادرات گاز به عراق از اردیبهشت ماه آغاز شود.

 

بند جریمه قرارداد صاردات گاز به پاکستان پابرجا است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به صادرات گاز به پاکستان گفت: در دسامبر سال ۲۰۱۴ قرار بود گاز به پاکستان منتقل شود اما هنوز زیرساخت های پاکستان برای واردات گاز از ایران آماره نیست و با این شرایط که پاکستان دارد بعید به نظر می رسد تا سال ۲۰۱۵ نیز این شرایط فراهم شود اما به هر حال قرار است در صورت آماده شدن شرایط پاکستان صادرات روزانه ۱۴ میلیون متر مکعب گاز به پاکستان آغاز شود و هنوز بند جریمه پاکستان پابرجا است و طبق قرارداد با آنها برخورد می کنیم.

 

 صادرات گاز ایران به عراق از اردیبهشت ۹۴

وی با اشاره به حجم صادرات گاز ایران به عراق گفت: صادرات گاز ایران به بغداد روزانه ۲۵ میلیون و هم چنین صادرات گاز ایران به بصره نیز ۲۵ میلیون متر مکعب است که در مجموع به عراق بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب گاز روزانه صادر خواهد شد که قرار داد صادرات گاز ایران به عراق به مدت ۶ سال است.

عراقی با اشاره به صادرات گاز به عمان گفت: تفاهم نامه صادرات گاز به عمان نیز امضا شد و هم اکنون مشغول مطالعات فنی اجرایی این تفاهم نامه هستیم و در صورت نهایی شدن و امضای قرار داد روزانه بین ۲۸ تا ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر خواهد شد.

 

 بابت فروش گاز درداخل کشور سوبسید می دهیم

معاون وزیر نفت با اشاره به بحث کاهش قیمت گاز جهانی گفت: اگر قیمت گاز در جهان کاهش یافته است دلیل نمی شود که قیمت گاز در داخل نیز پایین بیاید زیرا هم اکنون گاز را با سوبسید به داخل می فروشیموی با اشاره به حجم گاز تولید شده در کشور گفت: ۶۳۷ میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می شود که در سال گذشته حجم تولید گاز ۵۷۰ میلیون متر مکعب بود.عراقی با اشاره به شکایت گازی ترکیه از ایران گفت: این شکایت در دوبخش مطرح شد که بخش اول شکایت از توان صادرات گاز ایران بود که خوشبختانه ترکیه در این خصوص محکوم شد اما مورد دیگر بحث تخفیف قیمت است که ما سعی داریم با مذاکره این بحث را حل کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به گاز رسانی به نیروگاه ها گفت: سال گذشته به طور متوسط روزانه ۱۴ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها تحویل می دادیم اما اماسال حجم گاز رسانی به نیروگاه ها به ۱۰۰ میلیون رسید.وی با اشاره به واردات گاز از ترکمنستان خاطرنشان کرد: با مذاکراتی که با طرف ترکمن داشتیم قرار است به جای واردات گاز کالا و خدمات خود را صادر کنیم که یک عملیات مبادله پایاپای است به همین دلیل امروز توانستیم ۳۸ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد کنیم که حتی ترکمنها اعلام کرده اند ۱.۵ میلیون متر مکعب نیز صادرات گاز به ایران را نیز افزایش دهند.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب