امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8382 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل مؤسسه نشر شهراعلام کرد؛

کم بودن گردش مالی کتاب در ایران از گردش مالی لوازم آرایش/ لزوم توجه به توزیع و افزایش تقاضا/توجه به افزایش تولید تقاضا در نمایشگاه «یاد یار مهربان»/ نبود کتابفروشی برای مناطقی دارای بیش از یک میلیون جمعیت

خبرایران: سیدمجید حسینی گفت: به ازای هر سه ناشر هم‌اکنون یک کتابفروشی وجود دارد، اما در دنیا به ازای یک ناشر، سه فروشگاه کتاب وجود دارد که متأسفانه در ایران برعکس است، چرا که ما فکر می‌کنیم با افزایش ناشر می‌توانیم مشکل و معضل کتاب و کتابخوانی را حل کنیم.
کم بودن گردش مالی کتاب در ایران از گردش مالی لوازم آرایش/ لزوم توجه به توزیع و افزایش تقاضا/توجه به افزایش تولید تقاضا در نمایشگاه «یاد یار مهربان»/ نبود کتابفروشی برای مناطقی دارای بیش از یک میلیون جمعیت

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» با حضور«سیدمجید حسینی» مدیرعامل مؤسسه نشر شهر،«مهدی محمدی» مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و اصحاب رسانه درسالن جلسات سازمان فرهنگی  هنری شهرداری تهران برگزارو دراین نشست خبری«سیدمجید حسینی» مدیرعامل مؤسسه نشر شهراظهارداشت: ما در دوره جدید در سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و مؤسسه نشر شهر مسئله کتاب را مورد بررسی قرار دادیم، چرا که به نظر می‌رسید که در سیاست‌های گذشته کارهای خوبی در حوزه کتاب صورت گرفته است، اما ظرف تحلیلی در این حوزه وجود داشت.

مدیرعامل مؤسسه نشر شهر تصریح کرد: در چهار حوزه نظیر تولید، توزیع، ترویج و بحث مربوط به تقاضا و مصرف، کتاب را مورد بررسی قرار داده‌ایم، چرا که اگر در هریک از این بخش‌ها ناتوان باشیم، قطعاً در حوزه کتاب و کتابخوانی موفق عمل نخواهیم کرد و ما به لحاظ رتبه عنوان تولید کتاب در جهان در رتبه دهم قرار داریم، آن هم همانند کشورهایی همچون ژاپن و فرانسه؛ اما متأسفانه معدل تیراژ کتاب‌های ما 700 نسخه است؛ یعنی ما 60 هزار کتاب تولید می‌کنیم آن هم به اندازه کشوری که 5 هزار عنوان کتاب تولید می‌کند، کتاب نمی‌خوانند.

وی خاطرنشان کرد: به ازای هر سه ناشر هم‌اکنون یک کتابفروشی وجود دارد، اما در دنیا به ازای یک ناشر، سه فروشگاه کتاب وجود دارد که متأسفانه در ایران برعکس است، چرا که ما فکر می‌کنیم با افزایش ناشر می‌توانیم مشکل و معضل کتاب و کتابخوانی را حل کنیم.

مدیرعامل مؤسسه نشر شهر گفت: تولید کتاب خوب است، اما اگر تولید خوب هم داشته باشیم در حوزه ترویج، توزیع و افزایش تقاضا با مشکلاتی مواجه باشیم، تولید کتاب خوب هم تأثیر بسزایی در افزایش میزان سرانه مطالعه در کشور نخواهد داشت و متأسفانه ما در بخش توزیع کتاب در کشور نیز با مشکلاتی مواجه هستیم؛ یعنی ما جزو کشورهایی هستیم که تعداد کتابفروشی‌هایمان بسیار اندک است که باید این مهم را نیز مدنظر قرار داده و برای آن تدابیری اندیشیده شود.

حسینی به توزیع نامناسب کتاب در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه در کشور و در تهران مناطقی وجود دارد که جمعیت آن بالای یک میلیون نفر است، اما برای همین تعداد نیز یک کتابفروشی وجود ندارد و شاید تنها به یک فروشگاه و مغازه خرازی مواجه شویم که در کنار سایر ملزومات مدرسه، چندین کتاب نیز به فروش می‌رساند.

وی اضافه کرد: معتقدم باید امکانات توزیعی مبتنی بر امکانات مردم ایجاد کنیم چرا که متأسفانه هم‌اکنون این امکانات وجود ندارد؛ یعنی اگر مردم امکان خرید کتاب هم داشتند به دلیل کوچک بودن مناظر شهری، توان نگهداری آن را ندارند. ما علاوه بر اینکه در توزیع مشکل داریم، در ترویج آن نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.

مدیرعامل مؤسسه نشر شهر عنوان کرد: یکی از کشورهای آمریکای شمالی از صددرصد قیمت تمام‌شده یک کتاب، 70 درصد آن را به ترویج و 30 درصد به تولید اختصاص می‌دهد، اما در ایران 95 درصد هزینه صرف تولید و 5 درصد به ترویج مربوط می‌شود؛ یعنی اگر بهترین محصول را نیز تولید کنیم، در واقع کار تأثیرگذاری نکرده‌ایم، به گونه‌ای دیگر، ما تقریباً در زمینه ترویج، ضعیف‌ترین حرکت را داریم.

وی اضافه کرد: از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد و بسیار حائز اهمیت بوده، حلقه ترویج کتاب در کشور است؛ یعنی باید تقاضا را نیز در کشور ارتقا دهیم، تقاضا یعنی اینکه اگر تولید و ترویج ما مشکل داشته باشد، اگر مردم یک محصول را بخواهند، قطعاً آن محصول فروش خواهد داشت.

حسینی ادامه داد: به طور مثال؛ شاید در تهران یکصد کتابفروشی وجود نداشته باشد، اما 8 هزار و 900 مغازه لوازم آرایشی وجود دارد که شاید برخی از آنها نیز مجوز هم نداشته باشند، اما ما برای برپایی یک کتابفروشی حتماً باید مجوز کسب داشته باشیم.

در نشست خبری نمایشگاه «یاد یار مهربان» این استاد دانشگاه با اشاره به گردش مالی لوازم آرایش در کشور، گفت: گردش مالی کتاب در کشور 800 میلیارد تومان است، اما شاید یک کِرم 100 میلیارد تومان باشد؛ یعنی اگر بخواهیم گردش مالی لوازم آرایشی را در ایران محاسبه کنیم شاید به 20 هزار میلیارد تومان برسد.

وی با اشاره به این مطلب که کتاب سود اجتماعی برای مردم ندارد، ادامه داد: مسئله اصلی ما این است که برای مطالعه، کتاب خواندن و آدم حسابی‌شدن شأن و سود اجتماعی نداریم، به طوری که باید کتاب شأن و کلاس اجتماعی باشد، به گونه‌ای دیگر مردم از بازار اجتماعی معقول خرید می‌کنند، به همین منظور نیازمند آن هستیم که مسئله تولید تقاضا را در کشور افزایش دهیم.

حسینی عنوان کرد: در دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» با استراتژی افزایش تولید تقاضا پیش می‌رویم، اما یک دست صدا نخواهد داشت، به همین منظور همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی باید دست به دست هم داده تا با افزایش تقاضا مواجه شویم، چرا که کار تولیدی بدون افزایش تقاضا مؤثر نخواهد بود و با توجه به افزایش میانگین کالا و خدمات، از سال 83 تا 93 در حدود 8 برابر شدن، در بخش کتاب این میانگین 6 برابر بوده است، همچنین شاهد افزایش سرانه مطالعه کتاب توسط دانش‌آموزان به 11 کتاب بوده‌ایم.

این استاد دانشگاه گفت: در این نمایشگاه 442 ناشر حضور خواهند داشت که در چارچوب 292 ناشر که نمایندگی سایرین ناشران را برعهده گرفته‌اند، همچنین از تفاوت‌های این دوره نمایشگاه نیز می توان به استراتژیک یا عمومی‌سازی این نمایشگاه به یک نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان توجه کرد.

وی اضافه کرد:‌ از دیگر تفاوت‌های دوازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان نیز می‌توان انتخاب کتاب توسط دانش‌آموزان و استفاده و تمرکز بر نظرسنجی از رفتار خرید مردم، وضعیت نمایشگاه و قیمت‌ها را برشمرد؛ یعنی امسال دانش‌آموزان ارشد مدارس همراه با معلم و مدیران خود در نمایشگاه یاد یار مهربان حضور یافته و کتاب موردنظر خود را انتخاب می‌کنند و در نمایشگاه یاد یار مهربان نظرسنجی توسط دانشگاه تهران صورت خواهد گرفت تا در خلال برپایی این نمایشگاه مواردی همچون رفتار خرید مردم، وضعیت و قیمت‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.

حسینی سقف خرید کتاب توسط مدارس ابتدایی را 450 هزار تومان، متوسطه اول 500 هزار تومان و متوسطه دوم را 650 هزار تومان دانست و گفت: میانگین خرید کتاب در سال گذشته 7 هزار و 950 بوده که امسال 9 هزار و 750 تومان است، همچنین 33 درصد از کتاب‌های این دوره از نمایشگاه «یاد یار مهربان» ویژه کودکان و نوجوانان، 16 درصد دز حوزه ادبیات، 10 درصد در حوزه دین، 9 درصد در حوزه علوم کاربردی، 7.5 درصد تاریخ و جغرافیا، 5.5 درصد علوم اجتماعی، 5 درصد فلسفه و روانشناسی، 3 درصد هنر، 2 درصد کامپیوتر و یک درصد سایر حوزه‌ها است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب