امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8406 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲:۱۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرکل اداره امور چاپ وزارت ارشاد اعلام کرد؛

صنعت چاپ کشور را به ارتقا می رسانیم/ اعمال تغییرات در تعرفه‌های محصولات چاپی وارداتی/صنعت چاپ درصنایع کشورجایگاه ممتازی دارد/ امیدوارم جزئی از صادرکنندگان نمونه حوزه چاپ در جهان باشیم

خبرایران: محمود رضا برازش گفت: جوانان ایرانی ثابت کردند، در علوم بسیار پیچیده نیز جزء بهترین‌ها هستند و امیدوارم که در سال‌های آینده جزئی از صادرکنندگان نمونه حوزه چاپ در جهان باشیم.
صنعت چاپ کشور را به ارتقا می رسانیم/ اعمال تغییرات در تعرفه‌های محصولات چاپی وارداتی/صنعت چاپ درصنایع کشورجایگاه ممتازی دارد/ امیدوارم جزئی از صادرکنندگان نمونه حوزه چاپ در جهان باشیم

به گزارش خبرنگارخبرایران: نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران مسابقات آثار و پژوهش‌های چاپی برتر صبح امروز با حضور«محمودرضا برازش» مدیرکل اداره امور چاپ وزارت ارشاد،‌ «محمدحسن فکری» دبیر علمی و پژوهشی ، «محمدحسین رحیمی یگانه» دبیر بخش آثار چاپی و اصحاب رسانه در محل مرکز مشارکت های فرهنگی برگزارودراین نشست خبری«محمدرضا برازش» مدیرکل اداره امور چاپ وزارت ارشاد اظهارداشت: صنعت چاپ درصنایع کشورجایگاه ممتازی داشته و از اهمیت شایانی برخورداراست. درواقع هر یک از بخش‌های این صنعت جایگاه ویژه‌ای دارد، چرا که صنعت چاپ در تمامی صنایع و هم‌چنین بخش صادرات مصارف چاپی و بسته بندی‌ها اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین چاپ و بسته‌بندی نیز باید پا به پای صنایع دیگر رشد داشته باشد و این مهم جز با حمایت‌های وزارت ارشاد و ارگان‌های دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

مدیرکل اداره امور چاپ وزارت ارشاد تصریح کرد: امسال در بخش علمی تلاش بر این است که مقاله و پایان نامه‌های این حوزه شناساسی و معرفی شوند، چرا که جوانان ایرانی ثابت کردند، در علوم بسیار پیچیده نیز جزء بهترین‌ها هستند و امیدوارم که در سال‌های آینده جزئی از صادرکنندگان نمونه حوزه چاپ در جهان باشیم.

وی در مورد برنامه دفتر امور چاپ برای تهیه یک بانک جامع اطلاعاتی از وضعیت صنعت چاپ کشور که وعده آن را در سال گذشته داده بود، گفت: موضوع تهیه و تدوین آمار مربوط به صنعت چاپ، بحث بسیار گسترده ای است و ما تقریبا از ۱۱ ماه پیش این موضوع را به عنوان یکی از برنامه های دفتر امور چاپ، در دستور کار قرار دادیم. یکی از اولین مجموعه هایی که کار تهیه پرتال جامع آن در وزارت ارشاد آغاز شد، صنعت چاپ کشور بود که تاکنون بیش از ۱۷ مرحله و فرآیند مختلف آن طی ده ها جلسه کارشناسی که در این خصوص تشکیل شده، تدوین شده است. در این زمینه همکاری تنگاتنگ بخش فناوری اطلاعات وزارت ارشاد با دفتر امور چاپ برای تدوین این بانک جامع اطلاعاتی صنعت چاپ صورت گرفته است و از ماه آینده فعالیت این پرتال گام به گام آغاز خواهد شد و به سمت تکمیل حرکت خودش را ادامه خواهد داد و ما امیدواریم تا پایان نیمه اول سال ۹۴ کار تکمیل این بانک اطلاعاتی به اتمام رسیده باشد.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: بانک جامع اطلاعات صنعت چاپ کشوربه نحوی طراحی شده که تمامی افراد حقیقی و حقوقی بتوانند از محل کار خود به صورت آنلاین اطلاعات مربوط به واحد صنفی خود را در هر یک از رسته های صنعت چاپ و بسته بندی بارگذاری کنند تا متقابلا وزارت ارشاد هم بتواند با شناسایی واحدهای دارای مجوز و در عین حال فعال مجوزهای متعاقب دیگر را از جمله در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز مثلا کاغذ، مقوا و یا دیگر ملزومات چاپی و همچنین ماشین آلات صنعت چاپ به آنها بدهد. با تکمیل این بانک اطلاعاتی تا نیمه سال آینده، امکان رصد وضعیت فعلی صنعت چاپ کشور هم به لحاظ آمایش سرزمینی و هم به لحاظ برنامه ریزی برای دستیابی به وضعیت بهتر، فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تغییر در تعرفه محصولات چاپی وارداتی با توجه به حجم انبوه این محصولات نیز گفت: ما تعرفه ها را با کمک کارشناسان گمرک، اتحادیه های حوزه چاپ و برخی چاپخانه های فعال در این حوزه تعیین می کنیم البته همین امروز سه شنبه ۳۰ دی ماه نامه ای از در خصوص ایجاد برخی تغییرات در کتاب مقررات صادرات و واردات به دست ما رسیده است که ما مجددا آن را با کمک کارشناسان و اتحادیه های مربوطه مورد بررسی قرار می دهیم و چنانچه نظر به تغییر تعرفه ها و یا پذیرش تغییرات جدید در کتاب قوانین و مقررات واردات و صادرات باشد، آن را به سازمان مربوطه ارجاع خواهیم داد.

برازش با اشاره به اینکه در جلسات سازمان توسعه تجارت حضوری فعال داریم، بیان کرد: دو هفته پیش مسئولان دفتر امور چاپ با دو تن از معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه داشتند که هدف از این جلسه ایجاد هماهنگی بین بخش های فرهنگی و صنعتی در صنعت چاپ کشور بوده است. این جلسات ادامه خواهد یافت و امیدواریم هماهنگی لازم در این خصوص بین دو بخش فرهنگی و صنعتی این صنعت و همچنین وزارتین فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت معدن و تجارت حاصل شود.

وی همچنین درباره حضور صادرکنندگان صنعت چاپ در مسابقات آثار چاپی و جشنواره چاپ گفت: مقدمه و تعامل خوبی با بخش‌های مختلف صنفی و وزارت صنایع، صنعت، معدن و تجارت به وجود آورده‌ایم. این تعامل دو هفته گذشته با حضور مدیران وزارت ارشاد و وزارتخانه معدن، صنعت و تجارت برپا شد که جلسه آن هم مختص به صنعت چاپ بود چرا که در نظر داریم صنعت چاپ کشور را به ارتقا برسانیم.

درادامه این نشست خبری «محمدحسین رحیمی یگانه» دبیر بخش مسابقات آثار چاپی اظهارداشت: به دلیل ماهیت فراصنعتی‌ صنعت چاپ که بسیاری از صنایع وابسته به آن هستند،‌ نیازمند کیفیت بالای محصولات تولیدی این حوزه هستیم،‌ بنابراین نیاز داریم با حمایتی که در این حوزه صورت می‌گیرد در بالابردن کیفیت این آثار تلاش کنیم تا در واقع کل صنعت کشور از این حمایت بهره مند شود. گامی که دفتر امور چاپ وزارت ارشاد در این خصوص برداشته است، از این جهت است که از فرصت مسابقات بهره گرفته شود و آثار چاپی برتر را شناسایی و معرفی کند تا برای مصرف‌کنندگان داخلی خارجی کاربرد داشته باشد.همچنین ماموریتی که به دبیرخانه صنعت چاپ محول شده است، در حوزه گردآوری و تجمیع اطلاعات و فرآیندهای مربوط به اجرای مسابقات چشنواره صنعت چاپ است و تدوین آیین نامه برگزاری مسابقات نیز از دیگر اقدامات این دبیرخانه بوده است.

دبیر بخش مسابقات آثار چاپی جشنواره در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد:‌ از آنجایی که دفتر امور چاپ عهده‌دار سه حوزه چاپ‌، لیتوگرافی و عملیات تکمیلی و صحافی است،‌ قرار شده است که اتحادیه‌های مربوط به این حوز‌ه‌ها در مسابقات آثار چاپی نیز وارد عمل شوند و همچنین تفاوت امسال با سال‌های قبل در این است که محوریت محصول در گروه‌بندی‌های مسابقه قرار می‌گیرد،‌ امسال در مسابقات اصلی 4 رشته محصولات چاپ و بسته بندی،‌ چاپ تجاری‌، چاپ و نشر و چاپ امنیتی برگزار می‌شود.

رحیمی یگانه ابزار راهبردی این جشنواره در رسیدن به اهداف را استفاده از امکانات IT دانست و گفت: این ابزار در تجمیع اطلاعات و گردآوری بانک اطلاعاتی موثر است، در این راستا ثبت نام اشخاص از طریق پورتال اطلاع‌رسانی انجام می‌شود که پس از پایان ثبت نام افراد نسبت به دریافت شناسه اقدام می‌کنند و پس از آن این شناسه به دبیرخانه ارسال می‌شود و داوری‌ها از طریق این شناسه انجام می‌شود، در سایت تنها لیست شرکت‌کنندگان قابل دسترسی است و آثار دیده نمی‌شود.

وی در ادامه آماری در خصوص شرکت کنندگان و آثار رسیده به دبیرخانه ارائه کرد و افزود: تاکنون بالغ بر 260 اثر به دبیرخانه ارسال شده است که 165 اثر در بخش چاپ‌، 26 اثر در بخش پیش از چاپ و 74 اثر نیز در بخش تکمیلی هستند،‌ از میان این 260 اثر،‌ 121 اثر در بخش چاپ و بسته‌بندی،‌ 86 اثر در بخش چاپ و نشر و 55 اثر هم در بخش چاپ و تبلیغات است و 3 اثر هم در بخش چاپ امنیتی هستند. همچنین در این میان، کتب نفیس با 65 اثر بیشترین تعداد و روزنامه و اوراق هویتی نیز با یک اثر کمترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند.

دبیر بخش مسابقات آثار چاپی جشنواره از تمدید مهلت ثبت نام در جشنواره صنعت چاپ تا 15 بهمن ماه از طریق سایت خبر داد و درباره طرح پوستر و لوگوی این جشنواره گفت: برای اولین بار در جشنواره، طرح سیمرغ تندیس و لوگوتایپ جدید برای جشنواره طراحی و اجرا شده است.

درادامه این نشست خبری «محمد‌حسن فکری» دبیر بخش علمی و پژوهش جشنواره نیز در سخنانی اظهارداشت:‌ چون ما مجتمع‌های آموزشی چاپی بسیار داریم، مسابقات دانشجویی را نیز راه‌اندازی کردیم، تا آن‌ها بتوانند آثار خود را بفرستند، به همین دلیل آثار علمی و پژوهشی به جشنواره اضافه شد. در این بخش خیلی غنی نیستیم، چراکه بخش آکادمیک حوزه چاپ بسیار جوان است و این مساله یکی از دلایل راه‌اندازی این بخش است‌ تا مشوقی برای دانشجویان و مدرسان این حوزه باشد. در این بخش، 6 مقاله‌، 6 پایان‌نامه و 16 کتاب به دبیرخانه ارسال شده است.

 

بنابراین گزارش، مراسم پایانی چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران 6 اسفندماه ساعت 14 در تالار وحدت برگزار و علاقمندان برای حضور در این مراسم، باید در پرتال صنعت چاپ ثبت نام کنند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب