امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8422 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

توافق نهایی تهران و مسکو برای فروش سامانه دفاعی اس 300 به ایران

خبرایران :وزرای دفاع ایران و روسیه صبح امروز طی مذاکراتی که در ستاد وزارت دفاع کشورمان برگزار شد، توافقنامه نظامی امضا کردند.
توافق نهایی تهران و مسکو برای فروش سامانه دفاعی اس 300 به ایران
به گزارش خبر ایران در این توافقنامه که به امضای سردار حسین دهقان وزیر دفاع کشورمان و ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه رسید، بر مقابله با تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی، منافع دو کشور و ارتقا و بسط سطح همکاری ها برای تامین صلح و امنیت منطقه تاکید شده است.سردار دهقان در نشست خبری مشترک با وزیر دفاع روسیه گفت: «ما توافق کردیم در زمینه‌های نظامی و فناوری‌های نظامی همکاری‌مان را شتاب ببخشیم و در ارتقاء توان دفاعی دو کشور موثر کنیم.

ارتشبد سرگئی شویگو نیز در نشست خبری مشترک گفت: «ما بر اهمیت هماهنگی در راستای مبارزه با تروریسم بین‌المللی و قاچاق مواد مخدر تبادل‌نظر کردیم و با توجه به شرایط منطقه بر اهمیت همکاری تاکید کردیم.وزیر دفاع روسیه اظهار اظهار کرد "در این مذاکرات تصمیم گرفته شد جنبه عملی همکاری‌های نظامی دو کشور افزایش یابد و در این راستا به اقدامات مورد‌علاقه طرفین در خصوص تبادل هیأت‌ها و انجام مذاکرات ستادی و آموزش ناظرین و نیروهای مسلح و نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم تاکید شد. همچنین پیشنهاد طرف روسی برای عملیات مین‌زدایی مورد بررسی قرار گرفت."همچنین  فارس گزارش داده است وزرای دفاع ایران و روسیه همچنین بر حل مشکل سامانه اس 300توافق کردند.پایگاه اطلاع رسانی دولت نیز در این باره نوشته است: «طرفین با توجه به اراده دو کشور در ارتقای روابط دفاعی برای حل و فصل مشکل s 300  توافق کردند.

سامانه دفاع موشکی اس 300 یکی از چالش های اصلی ایران و روسیه از سال 2008 تا کنون بوده است. دولت روسیه زیر فشار شدید آمریکا و اسرائیل در سال ۲۰۰۸ موضوع تحویل سامانه موشکی یاد شده به ایران را مورد تجدید نظر قرار داد و به دنبال دیدار دیمیتری مدودیف، رئیس جمهوری وقت روسیه، با اوباما در سال ۲۰۰۹ رسما اعلام داشت که تحویل سامانه یاد شده را مغایر با قطعنامه‌های تنبیهی شورای امنیت علیه ایران تلقی می‌کند.
تحویل سامانه دفاع موشکی به ایران در شرایط خاص می‌تواند در تغییر معادلات کنونی قدرت در منطقه‌ اثرگذار باشد.حسین دهقان وزیر دفاع چند ماه پیش طی یک نشست خبری در حاشیه گشایش نمایشگاه صنایع دفاعی ایران، گفته بود: «اراده سیاسی ایران و روسیه به گونه‌‌ای است که قرارداد (فروش اس۳۰۰) اجرایی شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب