امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8433 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۹:۲۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

در همایش بزرگ نهمین سالگرد کانون ادبی زمستان مطرح شد

روند کانون ادبی زمستان در طول این 9 سال هیچ وقت یکنواخت نبوده است / کانون ادبی زمستان نوعی آشتی عمومی درون متنی با مردم دارد/ برخی شاعران در حال اصلاحات و برخی در حال انقلاب هستند

خبرایران: همایش بزرگ سالگرد تأسیس کانون ادبی زمستان 30 دی ماه با حضور جمعی از شاعران، نویسندگان و منتقدان ادبیات در میان جمع کثیری از مردم هنردوست در ایوان شمس تهران برگزار شد.
روند کانون ادبی زمستان در طول این 9 سال هیچ وقت یکنواخت نبوده است / کانون ادبی زمستان نوعی آشتی عمومی درون متنی با مردم دارد/ برخی شاعران در حال اصلاحات و برخی در حال انقلاب هستند

به گزارش خبرنگارخبرایران، همایش بزرگ سالگرد تأسیس کانون ادبی زمستان  30 دی ماه با حضور «محمدعلی بهمنی»، « مصطفی رحماندوست»، «علیرضا آذر»، «مهرنوش قربانعلی»، «عبدالرضا رادفر»،« بهروز یاسمی»، «گروس عبدالملکیان»، «علی معلم»، «حامد ابراهیم‌پور» و جمعی از شاعران، نویسندگان و منتقدان ادبیات در میان جمع کثیری از مردم هنردوست در ایوان شمس تهران برگزار شد.

در همایش بزرگ نهمین سالگرد کانون ادبی «گروس عبدالملکیان» اظهارداشت: برخی شاعران در حال اصلاحات هستند و برخی در حال انقلاب؛ مثلا عباس صفاری اهل اصلاحات در شعرش است و یک مقولاتی را کم‌کم کنار می‌گذارد و مواردی را همچنان حفظ می‌کند. در واقع شاعری فرایند است و هر مقوله‌ای هم که به نوعی به شاعری مربوط می‌شود یک فرایند محسوب می‌شود.

یاسمی: روند کانون ادبی زمستان در طول این 9 سال هیچ وقت یکنواخت نبوده است

درادامه این مراسم «بهروز یاسمی» شاعر، در این مراسم دو شعر برای حضار قرائت کرد و در ادامه گفت: کانون ادبی زمستان یکی از بادوام‌ترین کانون‌هاست چه از نظر زمانی با توجه به پشتوانه 9 ساله آن و چه از نظر تنوعی که در برنامه‌های مختلفش داشته است. روند این کانون در طول این 9 سال هیچ وقت یکنواخت نبوده است، از نقد و رونمایی کتاب گرفته تا نقد و رونمایی از آلبوم‌های موسیقی و برنامه‌های مختلف حافظ خوانی و قصه خوانی.

 وی افزود: درواقع نوع نگاه کانون به نقد کتاب و تنوعی که همیشه در برنامه‌های مختلف نقد کتاب در زمینه استفاده از منتقدان مختلف با نگاه‌های متفاوت داشته است سبب موفقیت کانون و استقبال از آن شده است. در مجموع فکر می‌کنم برگزاری این گونه جلسات در هدایت و راهنمایی نسل جوان بسیار موثر است. از طرفی حمایت نهادهای فرهنگی مثل شهرداری و تعامل با متولیان فرهنگی نیز در دوام این کانون نقش به سزایی داشته است.

رادفر: کانون ادبی زمستان نوعی آشتی عمومی درون متنی با مردم دارد

عبدالرضا رادفر نیز در این مراسم دو شعر برای حضار خواند و در ادامه گفت: کانون ادبی زمستان کانونی پرکار و خوب است و توانسته به درستی راهش را بشناسد و اهدافش را پیگیری کند. همچنین طیف گسترده مخاطبانش را هم دارد.

 وی افزود: در حقیقت کانون ادبی زمستان نوعی آشتی عمومی درون متنی با مردم دارد و بسیاری از افراد برای شرکت در جلسات مختلف شعرخوانی و موسیقی و نقد و بررسی با اشتیاق حضور می‌یابند و برای شنیدن شعرها مشتاقانه هزینه می‌دهند و بلیت می‌خرند.

 رادفر ادامه داد: برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب و آلبوم‌های موسیقی نیز از فعالیت‌های ارزشمند این کانون است که سبب رویارویی مستقیم مخاطبان و منتقدان می‌شود و در شکل گیری نگاه ناقدانه و رویکردهای نقد موثر است.

 وی اظهار امیدواری کرد این کانون بتواند پویاتر و تاثیرگذارتر از گذشته بتواند با مخاطبانش ارتباط برقرار کند و به راهش ادامه دهد.

برپایی «شب یاد و خاطره» برای مشفق کاشانی

سجاد عزیزی آرام، مدیر کانون فرهنگی زمستان در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مشفق کاشانی گفت: مشفق کاشانی از شعرای توانای ایران و از اعضای هیات موسس کانون ادبی زمستان بود. به همین منظور درنظر داریم به‌زودی برای گرامیداشت یاد و خاطره مشفق کاشانی مراسمی با عنوان «شب یاد و خاطره» در کانون ادبی زمستان برگزار کنیم.

 وی افزود: کانون ادبی زمستان در زمینه نقد و بررسی آثار ادبی، کشف استعدادهای ادبی و تربیت و هدایت این استعدادها فعالیت می‌کند. از این‌رو در طول 9 سال گذشته با همکاری بسیاری از نویسندگان، شاعران، منتقدان و دست اندرکاران حوزه ادبیات هزار و 400 برنامه برگزار کردیم که از آن جمله می‌توان به جلسات نقد و بررسی کتاب و آلبوم‌های موسیقی اشاره کرد.

 عزیزی اظهار کرد: چاپ 12 عنوان کتاب مانند کتاب «ننه علی» با موضوع دفاع مقدس، کتاب «شکوفه و لبخند» با محتوای شعرهای بهاریه اثر شاعران و استادان مطرح عضو کانون همچنین کتاب «آن سوی ابرها» با موضوع انتظار و کتاب «یک پلک کربلا» با محتوای عاشورایی، نیز از اقدامات این کانون ادبی در طول 9 سال گذشته بوده است.

 وی ادامه داد: کانون ادبی زمستان با عنایت ویژه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در راستای برگزاری مباحث تخصصی، نقد و بررسی شعر و کتاب شعر در دی ماه 1384 با تلاش افرادی چون شهرام میرشکاک، حامد ابراهیم پور، محمد سعید میرزایی و سعید بیابانکی که در پایه‌گذاری کانون ادبی زمستان نقش موثری داشتند، فعالیت خود را آغاز کرد.

عزیزی توجه به حوزه ترانه سرایی و کتاب‌های حوزه ترانه، نقد آلبوم‌های موسیقی خوانندگان کشور را از دیگر اقدامات کانون ادبی زمستان عنوان کرد و گفت: در سال 1389 به صورت تخصصی وارد فضای موسیقی شدیم و با توجه ویژه به امور تولید، نقد و اجراء موسیقی فلامینگو و ایرانی گام موثری در این خصوص برداشتیم. همچنین نقد آلبوم‌های موسیقی خوانندگان کشور از جمله آلبوم «یک خاطره از فردا» اثر احسان خواجه امیری «خاطرات گم شده» اثر فریدون اسرایی و یک آلبوم موسیقی کودک با عنوان «سبزه ریزه میزه» با شعر مصطفی رحماندوست و خوانندگی حمید جبلی از جلسات ارزشمند نقد در کانون ادبی زمستان بود.

 عزیزی با بیان این‌که جلسات سعدی خوانی، حافظ خوانی، کارگاه هندسه کلام، سبک شناسی، کارگاه عروض، نقد فیلم، نقد و بررسی شعر و ترانه و... از دیگر برنامه‌های کانون است، گفت: در 9 سال گذشته نقد 87 عنوان کتاب در زمینه شعر و ترانه از جمله «رجعت سرخ ستاره» علی معلم، مجموعه آثار دکتر سید علی موسوی گرمارودی، کتاب غزل استاد محمدعلی بهمنی و کتب نوشته شده توسط شاعران جوان از جمله محمدرضا طهماسبی، بهمن کاظمی و ... با حضور شخص نویسنده و خالق اثر در کانون صورت گرفت.

 مدیر کانون ادبی زمستان به چاپ کتاب‌های مختلف از جمله سه عنوان کتاب حاصل تلاش شاعران اصلی عضو کانون و سه عنوان حاصل تلاش اعضا عادی اشاره کرد و گفت: بهترین شعرهای نقد شده با نظر استادان جمع‌آوری و در قالب سه جلد کتاب با عنوان «زمستان 1»، «زمستان 2» و «زمستان 3» به چاپ رسیده است.

 وی افزود: درواقع کانون ادبی زمستان یک کانون مردمی است و خوشبختانه برنامه‌های مختلفی که اجرا کرده‌ایم با استقبال خوبی از سوی مردم فرهنگ دوست ما مواجه شده است.

 شاعری یک فرآیند است

گروس عبدالملکیان، از شاعران سپیدسرا نیز در این مراسم ضمن قرائت دو شعر سپید گفت: به‌طورکلی شاعری فرایند طولانی مدتی است. مساله چند شعر و یک مجموعه و دو مجموعه نیست؛ شاعری مانند کار آب‌های زیرزمینی است، خرده خرده خوردن سنگ‌ها و در نهایت سر بیرون آوردن از خاک است.

 وی ادامه داد: بسیاری از شاعران حرفه‌ای نسبت به این مقوله آگاهی دارند و در بسیاری از مواقع در گره‌گاه‌ها از یک مرحله به مرحله دیگر می‌روند و در حال گذارند و درجا نمی‌زنند. آنها یک سری چیزها را می‌تراشند و یک سری دیگر را حفظ می‌کنند و به آن می‌افزایند.

 عبدالملکیان گفت: درواقع برخی شاعران در حال اصلاحات هستند و برخی در حال انقلاب. مثلا عباس صفاری اهل اصلاحات در شعرش است و یک مقولاتی را کم‌کم کنار می‌گذارد و مواردی را همچنان حفظ می‌کند. در واقع شاعری فرایند است و هر مقوله‌ای هم که به نوعی به شاعری مربوط می‌شود یک فرایند محسوب می‌شود.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب