امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8435 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئيس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبرداد؛

سامانه‌های هوشمند ‌حمل‌ونقل جاده‌ای در كشور حدود 10 سال عمر دارند/ پایش جاده‌ها توسط 650 دستگاه دوربین نظارت تصویری انجام می‌شود/ ايران تنها کشوری است که جریمه تخلفات رانندگی در آن بسيار پایین است‌

خبرایران : مهندس داود كشاورزيان معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: میزان تلفات سوانح رانندگی در سال گذشته به حدود 18 هزار نفر کاهش یافت كه با كاهش 7/5 درصدي همراه بود، كه اميدواريم با استفاده از سامانه‌هاي هوشمند جاده‌اي، هدف برنامه مبنی بر کاهش سالانه 10 درصد تلفات رانندگی را محقق کنیم.
سامانه‌های هوشمند ‌حمل‌ونقل جاده‌ای در كشور حدود 10 سال عمر دارند/ پایش جاده‌ها توسط 650 دستگاه دوربین نظارت تصویری انجام می‌شود/ ايران تنها کشوری است که جریمه تخلفات رانندگی در آن بسيار پایین است‌

به گزارش خبرایران، نخستین همایش سیستم‌های ‌حمل‌ونقل هوشمند جاده‌اي با حضور وزیر راه و شهرسازی ، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  ،  مدیران استانی ، كارشناسان و متخصصان اين حوزه با هدف توسعه و ترویج استفاده از فناوری‌های نوین هوشمند در مدیریت ترافیک راه‌های کشور آغاز به‌کار کرد.

دراین مراسم «مهندس داود كشاورزيان» معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي نيز در با اشاره به وظايف اين سازمان در خصوص نگهداری از راه‌ها، نظارت بر وضعیت جاده‌ها، کنترل رفتار کاربران، تحلیل شبکه و کمک به نوسازی ناوگان عمومی اظهار داشت: در طول سال‌هاي گذشته در تمامي اين موارد تلاش كرديم از فناوري‌هاي روز دنيا استفاده كنيم كه خوشبختانه در اين زمينه فاصله چندانی با دنیا نداریم و تکنولوژی‌ها با تأخیر کوتاه وارد کشور می‌شود‌.

وي با بيان اينكه سامانه‌های هوشمند ‌حمل‌ونقل جاده‌ای در كشور حدود 10 سال عمر دارند، افزود: يكي از كاربردهاي ITS در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي تحليل شبكه است كه در اين راستا بايد به عنوان بهره‌بردار وضعيت راه‌هاي كشور را تحليل و به‌موقع اقدام كنيم كه براي اين كار نیازمند اطلاعات درست و دقيق هستيم.

مهندس کشاورزیان با اشاره به عملياتي شدن استفاده از ترددشمار در بخش سامانه‌های هوشمند گفت: در کنار آن، دوربین‌های نظارت تصویری هم فعال شده است‌. ضمن اينكه استفاده از ترددشمارها در راستای اطلاع‌رسانی از وضعیت ترافیکی راه‌ها مؤثر است‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وضعیت جاده‌ها به صورت برخط توسط دوربین‌ها به نمایش درمی‌آید، تصريح كرد: در حال حاضر پایش جاده‌ها توسط 650 دستگاه دوربین نظارت تصویری انجام می‌شود. همچنين در کنترل ترافیک کاربران از GPS و دوربین کنترل سرعت استفاده می‌شود‌.

وی با بیان اینکه کامیون‌های ترانزیتی نيز به GPS مجهز شده‌اند، اظهار داشت: در همين راستا تفاهم‌نامه‌ای با پلیس‌راه و وزارت نفت نهایی شده است، مبنی بر اینکه تا دو سال آینده تمام ناوگان ‌حمل‌ونقل كشور به GPS آنلاین مجهز شوند تا هم پیمایش ناوگان و هم میزان سوخت مصرفی و سهمیه آنها مشخص باشد‌، چرا كه در حال حاضر این سهمیه‌ها بدون درنظر گرفتن پیمایش یکنواخت است، اما GPS آنلاین موجب می‌شود که سوخت به ناوگانی که تردد ندارند تخصيص داده نشود.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در ادامه سخنان خود، با اشاره به اينكه در حال حاضر 400 دوربین کنترل سرعت در 4000 کیلومتر از جاده‌هاي كشور نصب شده است‌، خاطرنشان كرد: میزان تلفات سوانح رانندگی در سال گذشته به حدود 18 هزار نفر کاهش یافت كه با كاهش 7/5 درصدي همراه بود، كه اميدواريم با استفاده از سامانه‌هاي هوشمند جاده‌اي، هدف برنامه مبنی بر کاهش سالانه 10 درصد تلفات رانندگی را محقق کنیم.

وي افزود: در حال حاضر 1300 دستگاه ترددشمار، 400 دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت، 630 دستگاه دوربین نظارت تصویری، 190 دستگاه تابلوی پیام متغیر و 17 دستگاه توزین در حال حرکت در جاده‌ها از طریق رسازمان  فعال است‌. ضمن اينكه طبق قراردادی 900 ميليارد توماني مقرر شده است 1800 دستگاه دوربین ثبت سرعت و متوسط سرعت در جاده‌ها نصب شود‌، كه این رقم بابت خرید، نصب دوربین‌ها، انتقال دیتا و نگهداری دوربین‌ها به مدت هشت سال است.

مهندس كشاورزيان با تأكيد بر اينكه جرائم راهنمایی و رانندگی به دلیل نرخ پایین، بازدارندگی لازم را ندارند، گفت: ايران تنها کشوری است که جریمه تخلفات رانندگی در آن بسيار پایین است‌، كه منتظر تصویب قانون در مجلس محترم شورای اسلامی هستیم تا پس از چهار سال، میزان مالی جریمه تخلفات رانندگی افزایش یابد‌.

اين گزارش حاكي است، ناصر چرخ‌ساز سرپرست سازمان امداد و نجات و هلال‌احمر نيز در اين همايش ، ضمن ارایه گزارش فعالیت ها و برنامه های این سازمان بر ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها و ارگان‌های دخیل در امداد و نجات براي افزايش سرعت رسيدن بر سر صحنه حادثه تأكيد كرد.

بنابراین گزارش، نخستين همایش سیستم‌های ‌حمل‌ونقل هوشمند جاده‌اي با برگزاري 9 كارگاه آموزشي و 30 غرفه نمايشگاهي جانبی  و معرفي مقالات برتر در اين حوزه، فردا به كار خود پايان خواهد داد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب