امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8473 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده خبرداد؛

قرار نیست برنامه‌های دهه فجر مشکلات اساسی جامعه زنان را حل کند/ افزایش حضور زنان در پست‌های دولتی مورد توجه قرار گرفته / هر سال 10 درصد به مدیران زن اضافه خواهد شد

خبرایران : شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: نگاه ما این است که شایسته‌سالاری و عدالت جنسیتی جای خود را در برنامه‌ها باز کند و توازن نقش‌ها میان زنان و مردان مورد توجه قرار گیرد.
قرار نیست برنامه‌های دهه فجر مشکلات اساسی جامعه زنان را حل کند/ افزایش حضور زنان در پست‌های دولتی مورد توجه قرار گرفته / هر سال 10 درصد به مدیران زن اضافه خواهد شد

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری تشریح برنامه های دهه فجر انقلاب اسلامی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور صبح امروز با حضور«شهیندخت مولاوردی» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و اصحاب رسانه برگزار و دراین نشست خبری «شهیندخت مولاوردی» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اظهارداشت: انقلاب اسلامی ایران به اذعان تحلیل‌گران زیادی یکی از منحصر به فردترین انقلاب‌هایی است که با برهم زدن معادلات سیاسی رایج در جوامع بشری به عنوان نقطه عطفی در جهان محسوب می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران نظام سابق سیاسی حاکم بر ایران را زیر و رو کرد و نخستین نظام جمهوری اسلامی ایران با ساز و کاری مدرن را ایجاد کرد که حیات اجتماعی مردم در این نظام قابل مشاهده است. زنان با وقوع انقلاب وارد گستره جدیدی شدند و مشارکت و نقش زنان در مبارزات قبل و بعد از انقلاب و بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی، در دفاع مقدس، جنگ تحمیلی، دوران سازندگی و سایر دوره‌ها غیر قابل کتمان است.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب بیانات داهیانه رهبر کبیر انقلاب(ره) که مصلحی زمان شناس بودند خیل عظیم زنان را با خود همراه کرد. بر اساس بیانات ایشان زنان باید در مقدرات اساسی نظام دخالت کنند و ایشان همچنان همواره بر هم دوش زنان و مردان در عرصه‌های اجتماعی تأکید داشتند از جمله این موارد حمایت از حضور زنان برای شرکت در مجلس خبرگان قانون اساسی و همچنین حضور یک زن در هیأتی بود که حامل پیام رهبر کبیر انقلاب برای گورباچف بودند.

مولاوردی خاطرنشان کرد: با تأسی از آموزه‌های قرآن کریم و سیره عملی پیامبر(ص) نیازمند مشارکت زنان در جامعه هستیم همانطور که از 36 سال قبل تا کنون زنان توانستند در عرصه‌های مختلف خوش بدرخشند و نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشند. همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی دیدگاهی در جامعه مطرح می‌شد که بر اساس آن نظریه حضور زنان در اجتماع محدود می‌شد که با پیگیری‌ها و توصیه‌های رهبر کبیر انقلاب زن مسلمان از زوایای پنهان تاریخ به صحنه خودآگاهی و فعالیت رسید و هویت زن مسلمان را احیاء کرد به گونه‌ای که الگویی به دور از افراط و تفریط را به جهان ارائه دادند.

وی با اشاره به برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری به مناسبت ایام‌الله دهه فجر گفت: برنامه‌ها به گونه‌ای تدوین شده است که ما را به بازخوانی نقش زنان در این سال‌ها هدایت می‌کند و همچنین برنامه‌های به گونه‌ای است که بتوانیم میزان فاصله‌ وضعیت کنونی با وضعیت مطلوب و آرمان‌های انقلاب اسلامی و اهداف مندرج در سند چشم‌انداز 20 ساله دارد را مورد بررسی قرار دهیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیان داشت: ما باید با درس‌هایی که از گذشته می‌آموزیم بتوانیم جایگاهی در شأن و متناسب با نقش زنان را در برنامه ششم توسعه ترسیم کنیم و قدم در راه‌هایی بگذاریم که شاید تا کنون آنها را نرفته ایم تا بتوانیم به اهداف خود نزدیک‌تر شویم.

وی افزود: معاونت امور زنان و خانواده برای جمع‌آوری برنامه‌های امور بانوان در دستگاه‌ها و استان‌های مختلف، مکاتباتی را با آنها انجام داده است که بر اساس این مکاتبات سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد شهید و وزارت آموزش و پرورش بیشترین برنامه‌های این ایام را به خود اختصاص داده‌اند و در میان استان‌ها نیز استان فارس بیشترین برنامه را در دهه فجر اجرا خواهد کرد. برگزاری نشست مشترک با دستگاه‌های اجرایی 18 بهمن ماه به میزبانی وزارت تعاون برگزار خواهد شد در روز 15 بهمن که به عنوان انقلاب اسلامی استحکام خانواده، زنان و سبک ایرانی و اسلامی نامیده شده است دیدار با خانواده‌های شهدا را خواهیم داشت.

مولاوردی ادامه داد: سفر استانی به اصفهان و شهرستان سمیرم، شرکت در سخنرانی در جشن بزرگ سی و ششمین سال پیروزی انقلاب در اسلامشهر، مشارکت در برگزاری نمایشگاه‌های منطقه‌ای زنان در توسعه پایدار که با همکاری وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود، شرکت در بازارچه خیریه انجمن دیپلماتیک بانوان جمهوری اسلامی ایران، مشارکت و سخنرانی در همایش ملی زنان در مسیر توسعه اجتماعی با تأکید بر برنامه ششم توسعه و مشارکت در برگزاری دومین جشنواره اسوه‌های صبر و مقاومت که با همکاری سازمان نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس برگزار خواهد شد از جمله برنامه‌های معاونت امور زنان ریاست جمهوری در ایام‌الله دهه فجر خواهد بود.

وی در خصوص فعالیت معاونت امور زنان در جشنواره فیلم فجر امسال گفت:‌ حضور معاونت امور زنان ریاست جمهوری برای انتخاب فیلم برتر در حوزه زنان در جشنواره فیلم فجر امسال نهایی نشده است و در حال پیگیری این موضوع هستیم و سعی می‌کنیم با رایزنی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال نیز مانند سال گذشته بتوانیم در داوری جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: برنامه‌های دهه فجر معمولاً یک قالب خاصی دارد و یادآوری و گرامیداشت خاطرات آن دوران است و نباید انتظار داشت این برنامه‌ها مشکلات اساسی جامعه زنان را حل کند، ایده‌آل ما این است به سمتی حرکت کنیم که حداقل هر سال دو مسئله در حوزه زنان را شناسایی و آن را حل کنیم.

مولاوردی در خصوص افزایش حضور اجتماعی زنان در دستگاه‌های دولتی گفت: ما نیازمند همکاری نهادهای فرهنگی و هماهنگی و هم‌افزایی تمام دستگاه‌ها و نهادها هستیم و اگر قرار باشد به صورت جزیره‌ای عمل کنیم اتفاقی که مورد نظرمان است رخ نخواهد داد و افزایش حضور زنان در پست‌های دولتی در راهبردهای برنامه‌‌های حوزه زنان و خانواده همواره مورد توجه قرار گرفته است و این موضوع از سوی رئیس‌جمهور نیز مورد تأکید است و از ما خواسته شده است برنامه‌های خود را برای این مورد ارائه دهیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در برنامه‌ای که هم‌اکنون برای اصلاح نظام اداری قرار است به عنوان یک برنامه سه ساله به تصویب برسد ما موضوعات پیشنهادی خود را گنجانده‌ایم که یکی از پیشنهادات ما این است که هر سال 10 درصد به مدیران زن اضافه کنیم که در پایان برنامه سه ساله نظام اداری کشور حداقل 30 درصد مدیران دولتی خانم‌ها باشند.

مولاوردی اظهار داشت: نکته مهم دیگر تعداد زنان در پارلمان است و با توجه به شاخص‌های شکاف جنسیتی در کشور، این موضوع نیاز به یک تدبیر جدی دارد همینطور افزایش حضور زنان در شوراهای شهر و روستا مشارکت جامعه مدنی را می‌طلبد و نگاه ما این است که شایسته‌سالاری و عدالت جنسیتی جای خود را در برنامه‌ها باز کند و توازن نقش‌ها میان زنان و مردان مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان داشت: از روز 16 بهمن تا 22 بهمن نیز با عناوینی مانند انقلاب اسلامی، ایمان، جهاد و شهادت، انقلاب اسلامی بیداری اسلامی، عدالت‌گستری و حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)، توسعه فرهنگی، عدالت و تمدن اسلامی، انقلاب اسلامی، اقتدار ملی، استکبارستیزی و مقابله با افراط‌گرایی و تروریست، انقلاب اسلامی، خودباوری، جامعه دینی و حاکمیت ارزش‌های اسلامی، انقلاب اسلامی، اتحاد و عزم ملی، وحدت و انسجام امت اسلامی و انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی نام نهاده شده است.

رئیس کمیته امور زنان و خانواده دهه فجر انقلاب اسلامی، عناوین ایام‌الله دهه فجر را نیز اعلام کرد و گفت: روز یکشنبه 12 بهمن با عنوان انقلاب اسلامی امام خمینی ولایت فقیه و رهبری، دوشنبه 13 بهمن با عنوان انقلاب اسلامی، مردم‌سالاری دینی، مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی، سه‌شنبه 14 بهمن، انقلاب اسلامی، جوانان، هویت ملی، علم و فناوری و روز چهارشنبه 15 بهمن با عنوان انقلاب اسلامی، استحکام خانواده، زنان و سبک زندگی ایرانی و اسلامی نام نهاده شده است.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب