امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8501 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمد اطبایی خبرداد؛

مدیران جشنواره‌های مسکو، نیویورک، مادریک و پاریس در جشنواره فیلم‌های علمی اهواز / انتشار4 کتاب به مناسبت برگزاری جشنواره/ بزرگداشت ژان‌پن‌لبه سینماگر فرانسوی

خبرایران : محمد اطبایی مدیر هنری نخستین جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی اهواز از حضور مدیران جشنواره‌های بین‌المللی نظیر مسکو، نیویورک، مادریک و پاریس در جشنواره فیلم‌های علمی اهواز خبر داد.
مدیران جشنواره‌های مسکو، نیویورک، مادریک و پاریس در جشنواره فیلم‌های علمی اهواز / انتشار4 کتاب به مناسبت برگزاری جشنواره/ بزرگداشت ژان‌پن‌لبه سینماگر فرانسوی

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری نخستین جشنواره فیلم‌های علمی اهواز با حضور «خسرونشان» دبیر نخستین جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی اهواز ،«محمد اطبایی» مدیر هنری نخستین جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی اهواز و اصحاب رسانه صبح امروز در موزه هنرهای معاصربرگزار دراین نشست خبری«خسرونشان» دبیر نخستین جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی اهوازاظهارداشت: بعد از شروع دوره کاری جدید در دولت و تغییراتی که در وزارت علوم و در مراکز آموزشی عالی به وجود آمد فرصتی شد که به عنوان معاون فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز مشغول به کار شوم وبیشتر میزان علاقه‌مندی را در نسل جوان می‌دانیم سینمایی که به علت جایگاه و اعتبار بین‌المللی می‌توان از آن به عنوان هنر ملی نام برد پس بنابراین به فکر افتادیم که پس از پژوهش و تولید جشنواره‌ای را به این نام برگزار کنیم و طبیعتاً چنین هدفی در دانشگاه شکل می‌گیرد متناسب با اخلاق دانشگاه خواهد بود.

وی تصریح کرد: رویکرد ما در این جشنواره به سمت فیلم‌سازی علمی است و جشنواره هدف اول ما نیست لذا آرمان و آرزوی خودمان را به سمتی نشانه گرفتیم که دانشگاه محلی برای تولید فیلم‌های علمی باشد چون دانشگاه یک مرکز علمی است و به همین دلیل بود که ما دانشگاه شهید چمران اهواز را انتخاب کردیم و سابقه این دانشگاه به یک نام آشنا در حوزه فرهنگ و دانش به نام جندی شاپور برمی‌گردد و یکی از پرسابقه‌ترین دانشگاه‌های کشور است به این ترتیب با برگزاری این جشنواره به استقبال 60 ساله شدن دانشگاه شهید چمران اهواز خواهیم رفت.

دبیر جشنواره‌ فیلم‌های علمی اهواز تأکید کرد:‌ وجود صنایع بزرگ نفت و فولاد در اهواز زمینه‌ای را برای ساخت فیلم ةای علمی و حمایت از چنین جشنواره‌ای را پدید می‌آورند.

نشان درباره بودجه و منابع مالی این جشنواره تأکید کرد: منابع مالی ما برای این جشنواره متعدد است بخش عظیمی را وزارت علوم، بخش وسیعی توسط استانداری اهواز، بخشی توسط سازمان‌‌ها و نهادهای استان خوزستان و بخشی هم توسط سازمان سینمایی تأمین خواهد شد. البته قول جدی نیز از معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری داریم که امیدواریم تحقق یابد.

نشان بودجه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی اهواز را 1.5 میلیارد اعلام کرد و افزود: برآورد ما با محدودیت‌های بسیار حدود 1.5 میلیارد تومان است.

در ادامه این نشست محمد اطبایی مدیر هنری و بین‌المللی جشنواره فیلم‌های علمی اهواز به تشریح اهداف جشنواره پرداخت و گفت: سینمای علمی بحث جذاب و خاصی است به همین ترتیب ما اقدام به راه‌اندازی این جشنواره کردیم چرا که تا به حال جشنواره‌ای با این نام در کشور نداشتیم.

وی افزود: معتقدم که جشنواره‌های بین‌المللی را باید در شهرهای دیگر برگزار کنیم تا مردم از آثار آن استفاده کنند و این جشنواره به عنوان یک فرصت فرهنگی برای مردم منطقه خوزستان می‌بینیم و برنامه‌ریزی ما این است که این جشنواره برای مردم شور و نشاط به وجود بیاورد و با همین هدف برنامه‌ریزی‌های مختلف خود را انجام داده‌ایم و در مورد این موضوع از شهریورماه با اساتید مختلف بحث و گفت‌وگو کردیم و در پایان این بحث‌ها با توجه به نیاز جامعه علمی و سینمایی کشور طبقه‌بندی‌های این جشنواره را انجام دادیم و ما معتقدیم که این جشنواره در حوزه تخصصی خود باید قرار بگیرد چرا که تولید سینمای علمی مدنظر ما است.

اطبایی با اشاره به اهداف جشنواره فیلم‌های علمی اهواز تصریح کرد: آشنا سازی نیروهای دانشگاهی و سینماگران کشور با رسانه سینما، معرفی و تولیدات سینمایی کشور، افزایش مشارکت مردمی در یک رویداد فرهنگی و تولید مستمر تولیدات سینمایی درباره علم از اهداف ما است.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره عنوان کرد: در بخش سینمای آموزشی تعدادی از فیلم‌های عباس کیارستمی که آنها هم آثاری آموزشی در زمینه سینما هستند به نمایش در خواهد آمد.

اطبایی در ادامه با اشاره به نحوه انتخاب آثار برای حضور در جشنواره فیلم‌های علمی اهواز خاطرنشان کرد: از شهریورماه کار رصد را شروع کردیم و در حوزه فیلم‌های داخلی و بین‌المللی با کمک آقایان بهرام عظیمی‌پور و پیروز کلانتری آثار را رصد کردیم و در طول جشنواره بررسی نیازهای صنعتی سینمای ایران را خواهیم داشت و طی نشستی مدیران بین‌المللی سازوکار نمایش فیلم‌ها در کشورهای مختلف را برای سینماگران توضیح خواهند داد.

اطبایی از انتشار 4 کتاب در زمینه سینمای علمی گفت:‌ در طول این جشنواره 4 کتاب به مناسبت برگزاری جشنواره فیلم‌های علمی اهواز منتشر خواهیم کرد و آن را در اختیار عموم قرار می‌دهیم.

مدیر هنری جشنواره‌ فیلم‌های علمی اهواز در ادامه از برگزاری بزرگداشت ژان‌پن‌لبه سینماگر فرانسوی در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت:‌ آثار این سینماگر فرانسوی در طول جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد و در این جشنواره سمینارهای تخصصی را برای سینماگران ایرانی، نمایشگاه عکس و بازارچه فیلم در نظر گرفته‌ایم.

وی درباره نحوه انتخاب آثار و عدم ارائه فراخوان برای ارائه آثار گفت: شیوه متفاوتی را درباره انتخاب فیلم‌ها در این جشنواره اتخاذ کردیم و معتقدیم یک جشنواره باید براساس نگاه مدیران هنری جشنواره شکل بگیرد. بنابراین در این دوره از جشنواره ما فراخوانی را برای ارسال اثر منتشر نکرده‌ایم و این جشنواره حاصل نگاه هنری دبیر هنری جشنواره است و در بخش بین‌المللی نیز فراخوانی برای ارسال اثر اعلام نکردیم و با فیلم‌هایی که از قبل آشنایی داشتیم را انتخاب کردیم.

مدیر هنری جشنواره‌ فیلم‌های علمی اهواز افزود: 98 درصد فیلم هایی‌مان را به صورت لینگ و از اینترنت دریافت و در ادامه دیگر آثار را نیز انتخاب کردیم که خوشبختانه دست ما در این جریان بازتر بود.

وی با اشاره به جوایز جشنواره‌ فیلم‌های علمی اهواز خاطرنشان کرد: جوایز مختلفی را در این جشنواره در نظر گرفته‌ایم و هر کدام از جوایز ما به نام یکی از مشاهیر فاخر ایران نامگذاری شده است و با توجه به تعداد بالای فیلم‌ها سازوکاری طراحی کردیم که سه هیئت داوری در بخش بین‌‌الملل داشته باشیم تا این سه هیئت 120 فیلم را مورد داوری قرار بدهند و می‌توانیم ثابت کنیم که با بودجه خیلی خیلی اندک هم جشنواره بین‌المللی برگزار کنیم.

وی همچنین از حضور مدیران جشنواره‌های بین‌المللی نظیر مسکو، نیویورک، مادریک و پاریس در جشنواره فیلم‌های علمی اهواز خبر داد.

اطبایی با اشاره به بخش عکس جشنواره فیلم‌های علمی اهواز گفت: در این دوره از جشنواره یک بخش به عکس دانشجویی شامل تعدادی عکس منتخب اختصاص داده شده و همچنین هنرمندانی نظیر رضا کیانیان و ناصر تقوایی آثار خود را به نمایش خواهند گذاشت و از هر هنرمند 4 الی 5 اثر با موضوعات انسان و طبیعت، قوم‌شناسی، تاریخ ابنیه تاریخی، جامعه‌شناسی و ایران، نجوم، فضا و عکس‌های زیر دریایی به نمایش گذاشته خواهد شد.

بنابراین گزاش، نخستین جشنواره‌  بین المللی فیلم‌های علمی اهواز به منظور بهره‌گیری از رسانه سینما در جهت ارتقاء علم و فناوری از سوم تا هشتم اسفندماه امسال در اهواز برگزار می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب