امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8538 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر عامل بانک صنعت و معدن خبرداد؛

پرداخت هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی به 380 شرکت / کاهش نرخ سود بانکی در صورت عدم افزایش تورم / تامین مالی 2 میلیارد دلاری طرح برقی کردن قطار تهران مشهد

خبرایران : علی اشرف افخمی مدیر عامل بانک صنعت و معدن گفت: در یک سال و نیم گذشته هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی از محل منابع صندوق توسعه ملی به 380 شرکت یا طرح پرداخت شده است.
پرداخت هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی به 380 شرکت / کاهش نرخ سود بانکی در صورت عدم افزایش تورم / تامین مالی 2 میلیارد دلاری طرح برقی کردن قطار تهران مشهد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «علی اشرف افخمی» مدیرعامل بانک صنعت و معدن صبح امروزبا حضور اصحاب رسانه در وزارت اقتصاد و دارایی برگزار و دراین نشست خبری «علی اشرف افخمی» مدیرعامل بانک صنعت و معدن اظهارداشت: برنامه 3 ساله برای بانک تدوین شده که بر مبنای سند راهبردی است و در 9 ماه گذشته بانک صنعت و معدن 36 طرح را تأمین مالی کرده که اشتغال مستقیم آن 4100 نفر است.

اشرف افخمی ابرازداشت: این طرح‌ها در استان‌های مختلف قرار دارند که در آینده به بهره‌برداری می‌رسند و از جمله می‌توان به واحد شمش فلز رویال اشاره کرد که البته به مرحله تولید رسیده و سرمایه‌گذاری آن 16 میلیون یورو بوده است و 22 طرح دیگر تا پایان سال به مرحله تولید خواهد رسید که میزان سرمایه‌گذاری ارزی آن 620 میلیون دلار است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع 58 طرح از طریق منابع تخصیص یافته از محل صندوق توسعه ملی به بانک صنعت و معدن تأمین مالی شده که 6700 شغل مستقیم و سرمایه‌گذاری 4500 میلیارد تومانی برای آن است و 2 قرارداد 6 میلیارد دلاری و 3.9 میلیارد دلاری در 2 مرحله با بانک صنعت و معدن منعقد کرده‌ایم و در مجموع 10 میلیارد دلار با صندوق قرارداد منعقد شده که 4.8 میلیارد دلار آن به قرارداد با متقاضیان رسیده و 3 میلیارد دلار آن گشایش اعتبار شده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن عنوان داشت: مجموع طرح‌هایی که با عاملیت بانک صنعت و معدن سرمایه‌گذاری شده‌اند 220 طرح بوده است و در یک سال و نیم گذشته هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی از محل منابع صندوق توسعه ملی به 380 شرکت یا طرح پرداخت شده و همچنین 2700 میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع داخلی بانک در 9 ماهه اخیر برای 3 هزار بنگاه کوچک و متوسط در قالب سرمایه در گردش اختصاص یافته است.

وی با اشاره به استفاده از خط اعتباری چین اظهار داشت: این خط اعتباری از خرداد ماه امسال تا یک ماه پیش با وقفه مواجه شده بود که به تازگی بخش‌هایی از آن در مذاکرات به نتیجه رسید و از محل آن یکی از اقداماتی که بانک صنعت و معدن انجام خواهد داد تأمین مالی 7 طرح معروف فولادی است و یک طرح سیمانی، پتروشیمی مسجدسلیمان و 3- 2 طرح پتروشیمی که طرح‌های اتانول هستند از محل خط اعتباری چین تأمین اعتبار می‌شود.

افخمی از تأمین مالی خط آهن راه‌آهن تهران، قم و اصفهان خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های ما سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت است و این طرح ریلی از جمله این برنامه‌هاست اما هنوز گشایش اعتبار نشده و به زودی این کار انجام خواهد شد و طرح برقی کردن قطار تهران مشهد با سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلار و عاملیت بانک صنعت و معدن در حال مطالعه است که امیدواریم تا 4- 3 ماه آینده نهایی شود. سال‌های متمادی این طرح در دستور کار دولت بود اما به دلیل مشکلات تأمین اعتبار امکان اجرای آن فراهم نشد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به توافقنامه دولت ایران و هند و بانک مرکزی ایران با بانک مرکزی هندوستان گفت: قرار است یک خط اعتباری میان بانک صنعت و معدن با اگزیم‌ بانک (بانک توسعه) هند برقرار شود که ارزش آن 150 میلیون دلار است و برای خرید تجهیزات راه‌آهن هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به حجم تسهیلات پرداختی بانک در 9 ماهه اول امسال گفت: در مجموع بانک صنعت و معدن در بخش ریالی 3700 میلیارد تومان تسهیلات برای بخش‌های مختلف از جمله سرمایه در گردش پرداخت کرده است و اگر سرمایه کم بانک صنعت و معدن را با بانک‌های توسعه‌ای دیگر مقایسه کنیم نشان می‌دهد که سرمایه بانک بسیار پایین است؛ هم اکنون سرمایه بانک توسعه مالزی 19 میلیارد دلار و بانک توسعه کویت 14 میلیارد دلار است.

افخمی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال نسبت مطالبات معوق به 8/8 تا 7/8 درصد کاهش یابد و بانک صنعت و معدن نسبت به بانک‌های دیگر نرخ سود تسهیلات کمتری دارد و چون ما سپرده چندانی جمع نمی‌کنیم و بیشتر منابع بانک از محل منابع داخلی و خطوط اعتباری است نرخ سود تسهیلات حدود 20 درصد است و برای سرمایه در گردش 22 درصد دریافت می‌شود و اگر تورم به همین نحو پایین آمد و افزایش نیافت باید در این خصوص تجدید نظر کنیم.

وی اضافه کرد: دولت پذیرفته است که باید سرمایه بانک‌های دولتی افزایش یابد به همین دلیل در لایحه بودجه و لایحه رفع موانع تولید پیشنهاداتی ارائه گردید که بخشی از آن مورد توجه مجلس هم قرار گرفته است و نسبت مطالبات معوق به منابع از 12 درصد به 9/8 درصد در پایان سال گذشته رسید که از نظر ریالی زیر 2 هزار میلیارد تومان است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب