امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8599 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر صنعت، معدن و تجارت ؛

کشورهای عضو دی 8 برای افزایش حجم مبادلات تجاری تلاش کنند

خبرایران : وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر افزایش حجم تعاملات و مبادلات تجاری کشورهای عضو گروه دی 8 افزود: باید دراین راستا بیش از گذشته تلاش کرد.
کشورهای عضو دی 8 برای افزایش حجم مبادلات تجاری تلاش کنند

به گزارش خبرایران از شاتا؛ «محمدرضا نعمت‌زاده» در نشست خبری که در حاشیه چهارمین اجلاس وزرای صنعت کشورهای عضو دی 8 برگزار شد با اشاره به اینکه تهران برای دومین بار میزبان کشورهای عضو بوده است افزود: در طی دو روز اجلاش تلاش شد علاوه بر بررسی راههای توسعه تعاملات و همکاریها، با مذاکرات سطح همکاریهای مشترک بین کشورها افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از برگزاری 12 کمیسیون تخصصی که در طی این دو روز ، بسترسازی برای توسعه مناصبات اقتصادی و صنعتی بیشتر را دنبال می کردند اشاره کرد و گفت: این کمیسیونها شامل استانداردسازی، انرژی، صنایع کوجک و متوسط، فناوری، خودرو، ماشین سازی و تجهیزات، الکترونیک، صنایع غذایی ، فولاد و آهن ، سرامیک و شیشه ، سیمان ، نساجی و پتروشیمی بودند که به بررسی زمینه های ارتقاء همکاریهای مشترک پرداختند.

مهندس نعمت‌زاده همچنین با اشاره به میزان حضور کشورهای عضو در اجلاس چهارم تصریح کرد: به عنوان مثال از کشور ترکیه بیش از 50 نفر در سطوح مختلف تخصصی چه در بخش دولتی و چه خصوصی حضور پیدا کردند که در راستای افزایش تعاملات رایزنی کردند.

وی در ادامه ، معادل‌سازی استانداردها را از موضوعاتی ذکر کرد که میتواند در تسریع امورکشورهای عضو موثر شود به طوری که کشورهای عضو می‌توانند با قبول استانداردهای پذیرفته شده یکدیگر در جهت تسهیل و سرعت بخشی به فعالیتهای خود اقدام کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کشورهای عضو گروه دی 8 حدود یک میلیارد جمعیت دارند اما میزان حجم تجاری آنها متناسب با این میزان افزایش نیافته است اظهار کرد: به عنوان مثال دو کشور مالزی و ترکیه بالاتر از 400 میلیارد دلار در سال حجم مبادلات تجاری دارند این در حالی است که این رقم در بین کشورهای عضو گروه دی 8 تنها 150 میلیارد دلار است ضرورت توجه همه کشورها به این موضع را نشان می دهد.

مهندس نعمت زاده ابرازامیدواری کرد: با مذاکرات صورت گرفته در این اجلاس بتوان حداکثر بهره را از مزیت‌ها و امکانات کشورها برد و در راستای افزایش حجم مبادلات تجاری کشورها بیش از گذشته تلاش کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه همچنین ایجاد وب‌سایت‌های اطلاعاتی را در کوتاه‌مدت یکی از نتایج این مذاکرات ذکر کرد و گفت: از این طریق می‌توان زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک ، نحوه همکاریها در بخش صنایع، ارائه مشاورهای  لازم و... را در کوتاهترین زمیان بین کشورهای عضو مشاهده کرد.

وی همچنین افزود: در این راستا سایت اطلاعاتی بخش خودرو رونمایی شد که امیدواریم علاوه بر این بخش سایر بخشها نیز راه‌اندازی شود که توجه کشورهای عضو به به روزرسانی اطلاعات را می طلبد.

نعمت‌زاده به دستاوردهای این اجلاس  اشاره کرد و گفت: در زمینه‌های مختلفی به بحث و تبادل نظر پرداخته شد و زمینه‌های همکاری مشخص گردید.

وی ایجاد انجمن‌های مشترک در صنایع فولاد، سیمان، خودرو و ... را از دیگر برنامه‌هایی دانست که هر یک از کشورها می‌توانند سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های توسعه آن را با هم هماهنگ کنند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب