امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8605 تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعلام کرد؛

امسال بودجه ما حتی از سالهای قبل هم کمتر شده است/ جشنواره جشنواره‌ها در سی امین جشنواره موسیقی فجر برگزارمی شود/ بودجه موسیقی سال ۹۳ بودجه ۷۶ بود!

خبرایران: پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: امسال بودجه ما حتی از سالهای قبل هم کمتر شده و ما امروز در سال ۹۳ با ردیف بودجه مصوب سال ۷۶ کار می‌کنیم و به همین دلیل کاستی های زیادی در سی امین جشنواره موسیقی فجر وجود دارد.
امسال بودجه ما حتی از سالهای قبل هم کمتر شده است/ جشنواره جشنواره‌ها در سی امین جشنواره موسیقی فجر برگزارمی شود/ بودجه موسیقی سال ۹۳ بودجه ۷۶ بود!

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست رسانه‌ای سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر صبح امروز با حضور «دکتر حسن ریاحی» دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ، «پیروز ارجمند» مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد، «علی ترابی» دبیر اجرایی، «اکبرمحمدی» و «امیرعباس ستایشگر» و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار و دراین نشست ریاحی دبیر سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر دکتر حسن ریاحی با اعلام زمان برگزاری این سی‌امین دوره این جشنواره گفت: سی‌امین دوره جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ بهمن لغایت یکم اسفند در ۸ سالن در تهران برگزار می شود.

وی به بخش بین الملل این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: در بخش بین‌الملل طبق مذاکراتی که با رایزنان فرهنگی انجام شد چهار کشور آلمان، ایتالیا، اسپانیا و اتریش وارد مذاکره شدند و طبق این رایزنی‌ها حضور چند گروه بین‌المللی خوب در این دوره از جشنواره را شاهد هستیم.

ریاحی به بخش رقابتی اشاره و تصریح کرد: در بخش آهنگسازی حدود ۸۳ اثر و در بخش پایان‌نامه ۱۳ اثر مورد بررسی هیأت داوران قرار گرفت البته در هر دو بخش آهنگسازی و نوازندگی در شرایط بسیار خوبی هستیم. اما مهمترین پیشنهاد من در این دوره تشکیل کانون موسیقی‌دانان جوان است تا از ظرفیت این استعدادهای جوان در جهت سفارش کار برای آهنگسازی بهره بگیریم.

در ادامه این نشست پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه با وجود کمبود بودجه تلاش های بسیا و کارهای بیشماری برای جشنواره امسال انجام شده است تصریح کرد: امسال بودجه ما حتی از سالهای قبل هم کمتر شده است ولی با این حال تلاش کردیم افت در کیفیت کار وجود نداشته باشد. البته کمبود منابع مالی و بودجه محدودیت هایی رابرای ما رقم زده است چراکه ما امروز در سال ۹۳ با ردیف بودجه مصوب سال ۷۶ کار می‌کنیم و به همین دلیل کاستی های زیادی در جشنواره وجود دارد.

وی درباره برنامه های وعده داده شده این دوره از جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: در روز اختتامیه و در محوطه تالار وحدت زنگ موسیقی انقلاب به صدا درخواهد آمد و این رسم هر ساله با پایان جشنواره انجام خواهد شد. همچنین در این روز ارکستر صدا و سیما به رهبری نادر مرتضی‌پور، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی و شهرداد روحانی در دو بخش جداگانه به روی صحنه خواهند رفت و با این اجرا، ارکستر سمفونیک فعالیت‌های خودش را رسما آغاز می‌کند. همچنین بنا داریم تا کلیپ‌هایی که در جایزه ققنوس برگزیده شدند را قبل از هر اجرا و در هر یک از سالن‌های برگزاری پخش کنیم. اثری را نیز تحت عنوان «پیامبر مهربانی» در دفتر موسیقی تولید کردیم که این اثر سعی می‌کند چهره واقعی و حقیقی از پیامبر اسلام (ص)به نمایش بگذارد و به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است.

مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد از برگزاری بخش دیگری با عنوان «جشنواره جشنواره‌ها» در سی امین جشنواره موسیقی فجر خبر داد و اظهار داشت: در این بخش سعی خواهد شد تا آثار برگزیده جشنواره‌هایی چون جایزه همایون خرم، جشنواره شهناز و جشنواره زاگرس‌نشینان در این بخش به روی صحنه بروند.

وی همچنین درباره برگزاری کارگاه‌های فقه و موسیقی توضیح داد: کارگاه‌ فقه و موسیقی در سه شهر شیراز، گرگان و تهران برگزار خواهد شد. همچنین کارگاه آموزشی کُر با حضور یک استاد بین‌المللی در شهر شیراز و برای رهبران کُر برگزار خواهد شد. همچنین بنا داریم تا با مشارکت اینتر کنترا سند موسیقی کر را به امضا برسانیم تا انجمن مسیقی کُر همزمان با فجر آغاز به کار کند.

ارجمند به بخش موسیقی نواحی اشاره کرد و بیان نمود: امسال موفق به برگزاری جشنواره موسیقی نواحی نشدیم و طرح جدیدی برای جشنواره موسیقی نواحی طراحی شد که سال آینده با مشخص شدن دبیر این جشنواره دوباره آغاز به فعالیت خواهد نمود.

وی از سرود بخش ایثارگران خبر داد و گفت: بخش عکس موسیقی نیز در این دوره از جشنواره اضافه شده که آثار عکاسان ایرانی در حوزه موسیقی به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین غرفه محصولات موسیقی که برخی از ناشران در سالهای قبل منتشر کرده اند در سالن برگزار خواهیم کرد؛ همچنین با همکاری بنیاد شهید، جشنواره سرود ایثارگران، آزادگان و شاهد کل کشور در شهر ساری برگزار خواهیم نمود.

ارجمند همچنین با تاکید بر اینکه اجرای ارکستر سمفونیک تهران امسال در جشنواره قطعی است گفت: تعطیلی چهارساله ارکستر، تامین منابع مالی و دعوت از رهبر میهمان و نیز تکمیل دوره تمرین ها باعث این تاخیر در آغاز به فعالیت ارکستر شده بود که این موارد تقریبا حل شده است و اجرای ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره امسال به رهبری منوچهر صهبایی و شهدادروحانی قطعی است.

در ادامه این نشست ترابی دبیر اجرایی سی‌امین دوره جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر یکی از قدیمی‌ترین فستیوال‌های منطقه و جهان است. طبیعی است که انتظار از جشنواره بسیار بیش از دیگر جشنواره هاست و این جشنواره علیرغم قدمتی که دارد هنوز به اعتبار و جایگاهی که باید داشته باشد هنوز به آن درجه نرسیده است.

وی با بیان این مطلب افزود: باید در اهداف و ساختار جشنواره موسیقی فر بعد از گذشت سی دوره بازنگری کرد.همان مشکلاتی که ما در موسیقی دچار آن هستیم در جشنواره فجر نیز این مشکلات تسری پیدا می‌کند و به رغم اینکه از موسیقی در همه امور در کشور استفاده می‌شود اما در عمل هیچ حمایتی نمی‌بینیمو مشکلات بودجه همچنان ادامه دارد. یکی از مشکلات جشنواره موسیق فجر این است که در سال‌های گذشته نتوانسته از نکات مثبتش استفاده کند و در حالیکه بخش «نسل دیگر» و «استعدادهای درخشان» آینده موسیقی را رقم می‌زنند از حمایت برخوردار نیستند.

ترابی با اشاره به تعداد گروه‌ها و نفرات شرکت‌کننده در سی‌امین دوره موسیقی فجر گفت:۱۲۲۲ هنرمند در این دوره به روی صحنه می‌روند که به لحاظ کمی تعداد قابل توجهی است.

در ادامه این نشست محمدی مسئول بخش استعدادهای درخشان جشنواره گفت: امسال در بخش استعدادهای درخشان ۳۲ نفر مجری هستند که از لحاظ کمی تعداد آنها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. همچنین در این بخش ۲۴ اجرا را در طی جشنواره شاهد خواهیم بود و مهمترین وجه تمایز کاهش دوره سنی شرکت کنندگان است.

امیرعباس ستایشگر مسئول بخش نسلی دیگر جشنواره نیز گفت: چهارمین سالی است که شاهد حضور بخش نسلی دیگر در جشنواره هستیم. در مجموع ۱۳ اجرا در این بخش خواهیم داشت که شامل ۸ گروه‌نوازی و ۵ تک نوازی صورت می گیرد و تعریف و مؤلف بودن موزیسین‌ها یکی از شاخصه‌های اصلی حضور در این بخش است. همچنین ریشه داشتن در موسیقی دستگاهی ایران دومین مؤلفه‌ای است که برای حضور گروه‌ها در این بخش تبیین شده است. برای تنوع تغییراتی را در فرم اجرایی داشتیم و تک‌نوازی، دو نوازی و سه‌نوازی را افزوده شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب