امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8656 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اختتامیه سی‌و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد؛

یازده رتبه‌ تقدیری و برتر سهم نمایش های حوزه هنری

خبرایران: مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامگاه یك شنبه 12 بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار شد كه طی آن برگزیدگان بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره معرفی شدند.
یازده رتبه‌ تقدیری و برتر سهم نمایش های حوزه هنری

به گزارش خبرایران ازحوزه هنری، در این دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، حوزه هنری با 6 اثر در بخش مرور و 6 نمایش در بخش مسابقه‌ تئاتر خیابانی شركت كرده بود كه در نهایت 11 رتبه‌ تقدیری و برتر را كسب كرد.

بنا بر اعلام این خبر، در بخش مرور نمایش «آقای قاضی صدایم را می‌شنوید؟» در بخش موسیقی مورد تقدیر قرار گرفت و نمایش «سایه سار سكوت» نیز در بخش‌های بازیگری مرد و نمایشنامه‌نویسی دو عنوان تقدیری را دریافت كرد.

همچنین در بخش نمایش‌های خیابانی، نمایش «من نگرانم» در بخش‌های موسیقی و طرح و ایده جوایزه‌ اول را كسب كرد و بازیگران مرد و زن نمایش‌های «پازل زندگی»، «صفر مرزی»، «ستاره» و «چرخ روزافزا» پنج رتبه‌ تقدیری و جایزه‌ اول را دریافت كردند. ضمن این كه «چرخ روزافزا» نیز در بخش طرح و ایده نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

مشروح اهدای جوایز سی و سومین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر به شرح زیر است:

 

بخش مرور تئاتر ایران

هیئت داوران بخش مرور تئاتر ایرانِ جشنواره فجر،‌ متشكل از ایرج راد، ناصر آقائی و رحمت امینی، آرای خود را به شرح زیر اعلام كرد:

در بخش موسیقی، ضمن تقدیر از حسین اصیلی و علی اسدی برای موسیقی نمایش «آقای قاضی صدایم را می‌شنوید؟» از بوشهر، احسان آنالویی برای موسیقی نمایش «هزار شلاق» از خرم آباد به عنوان نفر برتر معرفی شد.

در بخش طراحی صحنه، فاتح بادپروا برای نمایش «رقصی برای بازگشت عروس» از مریوان تقدیر شد و هادی حجازی‌فر برای طراحی صحنه نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» عنوان برتر را از آن خود كرد.

در بخش بازیگری مرد، از فرید قبادی برای بازی در نمایش «سایه سار سكوت» از تهران و سعید محبی امین برای بازی در نمایش «چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی» از تهران تقدیر شد. در این بخش، هیئت داوران هیچ كس را به عنوان برگزیده معرفی نكرد.

در بخش بازیگری زن،‌ طیبه نیك آزاد برای بازی در نمایش «بهشت پنجاه درجه بالای صفر» از آبادان، ژیلا آل رشاد برای بازی در نمایش «ترانه‌های تلخ تارا» از تبریز و بیتا آزادی برای بازی در نمایش «ترانه‌های تلخ تارا» از تبریز موفق به دریافت تقدیرنامه شدند. در این بخش هم هیئت داوران برگزیده‌ای را اعلام نكرد.

در بخش نمایشنامه‌نویسی، هیئت داوران ضمن تقدیر از محمدرضا عطایی‌فر برای نگارش نمایشنامه «سایه‌سار سكوت» از تهران و ابراهیم عادل‌نیا برای نگارش نمایشنامه «كافه سایه» از اردبیل، جایزه اثر برتر را ناصر حبیبیان برای نگارش نمایشنامه «هزار شلاق» از خرم آباد اهدا كرد.

در بخش كارگردانی، علی شفیعی برای كارگردانی نمایش «كسی دست به عصا توی شكمم راه می‌رود» از گچساران و احسان ملكی برای كارگردانی نمایش «هزار شلاق» از خرم‌آباد تقدیر شدند.

همچنین هادی حجازی‌فر برای كارگردانی نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» از تهران، جایزه كارگردان برتر این دوره از جشنواره را دریافت كرد.

 

بخش مسابقه تئا‌تر خیابانی

هیئت داوران بخش خیابانی متشكل از گلبرگ ابوترابیان، شهرام كرمی و علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد، برندگان این بخش را به شرح زیر اعلام كردند:

در بخش موسیقی، حسین ضروری برای نمایش خیابانی «نی‌نی اخاذه و مداد رنگی» مورد تقدیر قرار گرفت و احمد صمیمی و حامد نساج برای نمایش خیابانی «نگرانم» جایزه اول را گرفتند.

در بخش طراحی فضا، از مهدی حبیبی برای نمایش «نبش كوچه بن‌بست»، تقدیر و مصطفی كولیوندی برای نمایش «از ۵۹ تا چند؟» برگزیده شد.

در بخش بازیگری مرد، امیرحسین شفیعی برای نمایش خیابانی «پازل زندگی»، حسین حسام‌نژاد برای نمایش خیابانی «آقای سیگار»، سیاوش وفایی‌نژاد برای نمایش «نبش كوچه بن‌بست» و علی غابشی برای نمایش خیابانی «صفر مرزی» مورد تقدیر قرار گرفتند.

محمدهادی عطایی هم برای نمایش خیابانی «ستاره»، موفق به دریافت جایزه بازیگر برتر شد.

در بخش بازیگری زن، از لادن قناد برای نمایش خیابانی «ستاره» تقدیر و فاطمه رادمنش برای نمایش خیابانی «چرخ روز افزا»، به عنوان نفر برگزیده معرفی شد.

در بخش طرح و ایده، مجید قدیمی برای نمایش خیابانی «تلخند» و علی‌محمد رادمنش برای نمایش «چرخ روز افزا» مورد تقدیر قرار گرفتند. در این بخش،‌ احمد صمیمی برای نمایش خیابانی «نگرانم»، جایزه نخست را دریافت كرد.

در بخش كارگردانی، از مصطفی كولیوندی برای كارگردانی نمایش «از ۵۹ تا چند؟» تقدیر شد و مهدی حبیبی برای نمایش خیابانی «نبش كوچه بن‌بست»، جایزه نخست را دریافت كرد.

 

بخش تازه‌های تئاتر ایران

همچنین جوایز برندگان بخش تازه‌های تئاتر ایران نیز اهدا شد و هیئت داوران مسابقه تازه‌های تئا‌تر ایرانِ جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر آرای خود را اعلام كرد.

 

در بخش طراحی نور،‌ دیاكو خاكی برای نمایش «یك زندگی بهتر» تقدیر شد.

در بخش گریم، ماریا حاجی‌ها برای نمایش‌های «Tabes got talent» و «یك صبح ناگهان» مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش طراحی لباس، از داریوش پیرو برای نمایش «بوقلمون» تقدیر شد.

در بخش موسیقی، آرش عزیزی برای نمایش «یك زندگی بهتر» تقدیر شد و جایزه برتر به سهند تاكی برای نمایش «بوقلمون» رسید.

لوح تقدیر بخش طراحی صحنه به میثم نویریان برای نمایش «مروارید» تعلق گرفت و سعید یزدانی برای نمایش «یك زندگی بهتر»، به عنوان نفر برتر روی صحنه رفت و جایزه خود را دریافت كرد.

در بخش بازیگری مرد، نادر فلاح برای نمایش «پذیرایی» و سیروس همتی برای نمایش «بوقلمون» تقدیر شدند. شهروز دل افكار نیز برای بازی در نمایش «باد شیشه را می‌لرزاند»، جایزه اول را دریافت كرد.

در بخش بازیگری زن، لوح تقدیر به ساناز نظری برای نمایش «وقتی كنار پنجره می‌ایستم» و فروغ قجابگلی برای نمایش «پذیرایی» اهدا شد. جایزه بازیگر برتر هم مه‌لقا باقری برای نمایش «بوقلمون» رسید.

در بخش نمایشنامه‌نویسی، قطب‌الدین صادقی برای «مروارید» و هاله مشتاقی‌نیا برای نگارش «تقدیربازان» تقدیر شدند. خیراله تقیانی‌پور هم برای نگارش نمایشنامه «بوقلمون»، جایزه اول را دریافت كرد.

در بخش كارگردانی، سروش طاهری برای نمایش «مروارید» و شهاب‌الدین حسین‌پور برای نمایش «یك زندگی بهتر» مورد تقدیر قرار گرفتند و خیراله تقیانی‌پور برای نمایش «بوقلمون»، به عنوان كارگردان برتر معرفی شد.

 

بخش مسابقه بین‌الملل

هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر متشكل از مسعود رایگان، دكتر محمود عزیزی، ‌دكتر مجید سرسنگی، «جیمز ساترلند» و «اینگرید دی كتلار» برندگان شاخه‌های مختلف این بخش را اعلام كرد.

در بخش موسیقی، بهار ایلچی برای نمایش «wow» از ایران، جایزه اول را دریافت كرد.

در بخش طراحی صحنه،‌ ایمان اسكندری برای نمایش «بیرون پشت در» از ایران، به عنوان هنرمند برتر معرفی شد.

در بخش بازیگری،‌ خسرو شهراز برای نمایش «اولیور توویست» از ایران و توماج دانش بهزادی برای نمایش «بیرون پشت در» از ایران، عناوین برتر را به دست آوردند.

در بخش بازیگری زن، جوایز برتر به الهام كردا و ستاره اسكندری، دو بازیگر نمایش «هم هوایی» از ایران رسید.

در بخش نمایشنامه‌نویسی، مهین صدری برای نگارش «هم هوایی» از ایران، موفق به دریافت جایزه نخست شد.

جایزه اول بخش كارگردانی به محمد مساوات برای نمایش «خانه واده» از ایران رسید.

هیئت داوران، جایزه ویژه این بخش را به نمایش «بیرون پشت در» به كارگردانی «ایمان اسكندری» اهدا كرد.

هیئت داوران برای دریافت جایزه بزرگ سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر، هیچ گزینه‌ای را معرفی نكرد.

 

جوایز جنبی

بنا بر این گزارش،در این دوره از جشنواره، بنیاد شهید و امور ایثارگران، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نمایش‌های اجرا شده را از نظر موضوعی مورد ارزیابی قرار دادند كه جوایز آثار برتر در اختتامیه جشنواره اهدا شد.

بر این اساس، تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به گروه نمایش «آسمان روزهای ابری» به كارگردانی محمد رسائلی از رشت تعلق گرفت.

 

جایزه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شامل حمایت از اجرای عمومی، لوح تقدیر و هدایای نقدی به دو نمایش صحنه‌ای و دو نمایش خیابانی (بدون اولویت) زیر اهدا شد:

نمایش «آقای قاضی صدایم را می‌شنوید؟» به كارگردانی حسن سبحانی مینابی از میناب

نمایش «بهشت 50 درجه بالای صفر» به كارگردانی علی حیدری از آبادان

نمایش «چرخ روز افزا» به كارگردانی علی‌محمد رادمنش از تهران

نمایش «صفر مرزی» به كارگردانی آرش سبحانی و علی بنائیان از اهواز

جایزه پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم شامل حمایت از اثر آینده گروه نمایشی با مضامین مرتبط با فرهنگ ایرانی و اسلامی، تندیس و هدیه نفیس از صنایع دستی كشور به نمایش «بوقلمون» به كارگردانی خیراله تقیانی‌پور از تهران اهدا شد.

 

تقدیر از خانواده چهار هنرمند شهید

در مراسم اختتامیه جشنواره سی و سوم تئاتر فجر با پخش نماهنگی، از خانواده شهدای هنرمند تجلیل به عمل آمد. در این بخش با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد از خانواده شهید مسعود سهیلی، شهید قدرت الله طاهری بروجنی، شهید احمد مقدم‌منش و شهید غلامرضا كشتكار تجلیل و قدردانی شد.

یكی از اعضای خانواده شهید سهیلی بعد از دریافت لوح تقدیر با بیان این كه من 30 سال قبل شاهد بودم هنرمندان از كمبود بودجه می نالند اما الان هم وضع بر همین منوال است، خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از آقای جنتی خواهش می‌كنیم به تئاتر شهرستان‌ها اهمیت بیشتری بدهند چون هر شهرستان تاریخ تئاتر مهمی دارد.

وی بعد از این سخنان كتاب تألیفی خود را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم كرد.

در ادامه نیز برادر شهید كشتكار به ذكر جمله‌ای از برادر شهید خود پرداخت و گفت: شهید كشتكار می‌گفت كه هنر همچون هواپیما، هنرمند همچون خلبان و منتقدین نیز همچون خدمه هواپیما هستند.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری اردشیر صالح‌پور از 1 تا 12 بهمن‌ماه برگزار شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب