امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8794 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمدباقر قالیباف اعلام کرد؛

مشکل ما پول نیست بلکه مدیریت است / تهران را کوچک کرده‌ایم/ باور کنیم مشکلات زیست محیطی دارد جان مردم را می‌گیرد /آسمان آبی و زمین پاک در شهرداری یک شعار نیست

خبرایران: محمدباقر قالیباف شهردار تهران با اشاره به برخی مطالب مطرح شده مبنی بر گسترش شهر تهران، گفت: این تنها دوره‌ای بود که مساحت شهر تهران را از 740 کیلومتر مربع به 640 کیلومتر مربع رساندیم و شهر را 100 کیلومتر مربع کوچک کرده‌ایم
مشکل ما پول نیست بلکه مدیریت است / تهران را کوچک کرده‌ایم/ باور کنیم مشکلات زیست محیطی دارد جان مردم را می‌گیرد /آسمان آبی و زمین پاک در شهرداری یک شعار نیست

به گزارش خبرایران، محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح «نخستین نیروگاه زباله سوز کشور از پسماند های شهری» اظهار داشت: با راه اندازی این زباله سوز سه مگاوات برق تولید می‌شود و دست همه کسانی که برای این کار تلاش کردند را می‌بوسیم، اما باورمان شود این زباله سوز تنها یک چهلم زباله‌های شهر تهران را می‌سوزاند. البته در این زمینه کار به سبک و روش دیگری از جهت تکنولوژی هاضم نیز دنبال می‌شود که در مجموع یک بیستم زباله شهر تهران را تبدیل می‌کنند.

وی تاکید کرد: البته این یک کار بزرگ و ارزشمند است و هرگز نمی‌خواهم نگاه تقلیل گرایانه به آن داشته باشم. همیشه به همکاران خود می‌گویم که اگر از کار خسته شدیم، به پشت سر نگاه کنیم که چه کارهای بزرگی انجام دادیم اما اگر کبر و غرور به سراغ ما آمد، به افق آینده نگاه کنیم. امروز نیز ما به این زباله سوز افتخار می‌کنیم اما اگر غرور خواست ما را بگیرد، می‌فهمیم که این یک چهلم کار است، نه همه کار.

شهردار تهران افزود: امروز در کشور مشکلات جدی و اساسی در حوزه زیست محیطی داریم که نه تنها جان مردم به خطر افتاده، بلکه جان مردم از موضوعات زیست محیطی دارد گرفته می‌شود. باید این را باور کنیم که مردم از این مشکلات جان می‌دهند از این رو توجه به مسایل زیست محیطی به معنی نجات جان انسانها است.

قالیباف با اشاره به مشکلات موجود در زمینه تامین بودجه و قوانین تصریح کرد: مشکلات بودجه طبیعی است و در حوزه قوانین نیز می‌توانیم از ظرفیت‌های قانونگذاری استفاده کنیم اما بنده می‌گویم این دو مساله، مشکل اول ما نیستند چرا که به حدی که پول، ظرفیت و قانون داریم از آنها استفاده نمی‌کنیم و پول و قانون فعلی که در اختیار ما قرار دارد یک نعمت است و زمانی که از این دو نعمت استفاده نمی کنیم، در حقیقت شکر نعمت نکرده‌ایم.

وی با طرح این سوال که «ما چقدر قانون داریم که اجرا نمی‌کنیم و چقدر از پول‌هایی که در اختیار داریم درست استفاده می‌کنیم؟» گفت: درآمد این کشور در فاصله کمتر از پنج – شش سال از 24 میلیارد دلار به بالغ بر 110 میلیارد دلار رسید و پنج برابرافزایش پیدا کرد اما به جای آنکه کسی اتفاقی را در اقتصاد کشور حس کند، همه احساس کردند مشکلات ما بیشتر شده است. این باید درس شود که مشکل ما پول نیست بلکه مدیریت است؛ هر کسی از راه می‌رسد، می خواهد چرخ را از نو بسازد و توجه به تجربه، علم، اعتماد و همدلی نداریم.

قالیباف در ادامه به معضل آلودگی هوا در شهر تهران اشاره کرد و گفت: آب، هوا و خاک سه عنصر مهم حیات هستند اما خطر به حدی جدی است که بیش از 20 درصد جمعیت کشور در حدود یک و دو دهم درصد خاک در دشت تهران مستقر هستند؛ این به معنی یک فاجعه و عبور کردن از همه خط قرمز ها است. در این شرایط گاهی این موضوع به حدی مشهود است که به عنوان مثال در هنگام عبور از مسیر فرودگاه حضرت امام (ره) بوی تعفن را احساس کرده و آلودگی خاک و زمین را درک می‌کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: خیلی صریح می‌گویم بیش از 50 سال است که در منطقه کهریزک زباله دفن می‌کنیم اما واقعا این سوال را گذشتگان و بنده که یک دهه توفیق خدمت در شهرداری تهران دارم باید جواب بدهیم که در دهه‌های گذشته و در روزهایی که پول داشتیم و نداشتیم، برای بحث زباله که هر سه عنصر خاک، هوا و آب را آلوده می کند چه کرده‌ایم؟ این همه حرف علیه شهرداری می‌زنند و انتقاد می‌کنند البته انتقاد را به دل می‌خریم، از آن استفاده می‌کنیم و هیچ پاسخی نمی‌دهیم اما اهل فن می‌توانند قضاوت کنند که امروز در اینجا دفن زباله غیربهداشتی نداریم و دفن زباله را نیز به حداقل رسانده‌ایم؛ امروز نیز این تکنولوژی را آورده‌ایم و با سرعت بیشتری هم پیش می رویم، اما در دهه 70 چه کار کردند که امروز برای محیط زیست پیش قراول هستند، دادشان هوا است و بد و بیراه می‌گویند؟ روزی که خودشان مسئول بودند چه کار کردند؟

قالیباف در ادامه عنوان کرد: آسمان آبی و زمین پاک در شهرداری یک شعار نیست، در حین اینکه یک شعار است اما همه اقدامات شهرداری و مدیریت شهری پشت آن قرار دارد به نحوی که برای آن ساز و کار درست کردیم و هر سال 5 میلیون درخت می‌کاریم. در این زمینه ابتدا هفت سال تلاش کردیم تا امروز جرات داشته باشیم این شعار را بزنیم تا مردم هر ماه، هر فصل و هر سال گام های عملی شهرداری را برای بحث زمین پاک و آسمان آبی ببینند.

وی افزود: این موضوعات امروز بزرگترین چالش ما در شهر تهران است که در اثر آن از یک جنین در رحم مادر گرفته تا روح، روان و جسم کهنسالان دچار آسیب است. من برای چندمین بار است که می‌گویم اگر دوستان و مسئولان ذی ربط در سطح ملی احساس می‌کنند ساخت و ساز در شهر تهران مانع این موضوع است به ما اعلام کنند. شهرداری تهران نیز آمادگی دارد صدور پروانه در هر بخشی اعم از اداری، تجاری، مسکونی، پارکینگ و ... را تعطیل کرده و شهر را هم اداره کند. اگر این تصمیم درست است، آن را بگیرند و نگران اداره شهر نباشند چون این به جان مردم وابسته است.

قالیباف با اشاره به برخی مطالب مطرح شده مبنی بر گسترش شهر تهران، گفت: این تنها دوره‌ای بود که مساحت شهر تهران را از 740 کیلومتر مربع به 640 کیلومتر مربع رساندیم و شهر را 100 کیلومتر مربع کوچک کرده‌ایم.

شهردار تهران با اشاره به حل معضل گاز Co2 در شهر تهران در دهه 70، گفت: در آن زمان CO2 مسموم ترین گاز بود اما یک تصمیم گرفتند تا خودروهای کاربراتی را به انژکتوری تبدیل کنند و پای این تصمیم نیز ایستادند که بر اساس آن جلوی بخشی از صنعت که بی رویه و غیر استاندارد کار می‌کرد را گرفتند. در نتیجه امروز دیگری معضلی به نام CO2 در شهر تهران نداریم، این در حالی است که این تصمیم پول نیاز نداشت بلکه نیازمند اراده بود.

قالیباف همچنین تاکید کرد: در زمینه آلودگی هوای اهواز، دزفول و ... به مردم می‌گوییم که منشا آن خارجی است و کار جدی نمی‌توانیم در این زمینه بکنیم. البته این حرف درست است چرا که در سطح کلان و در اقلیم کمربند خشک کره زمین اتفاقات مهمی می‌افتد که به یک تهدید جدی تبدیل شده و دارای منشا خارجی است، اما در تهران، تبریز و اصفهان که بیشترین منشا آلودگی هوا صنعتی و شیمیایی است به مردم چه بگوییم؟

وی افزود: یک موتور سیکلت با سیستم کاربراتی حدود هشت برابر یک پیکان ذرات معلق 2.5 میکرونی تولید می‌کند. وقتی می‌گوییم جان انسانها در خطر قرار دارد و این وسایل غیر استاندارد است، با چه منطقی جلوی آن را نمی‌گیریم؟ این در حالی است که این تصمیم نه پول می‌خواهد و نه نیاز به قانون جدید دارد بلکه فقط اراده می‌خواهد اما ما مماشات می‌کنیم و جان مردم برایمان مهم نیست. این کار کاری نیست که شهرداری، دولت و مردم به تنهایی انجام دهند بلکه مردم، دولت، شهرداری و هر مسلمان و انسان آزاده‌ای وظیفه دارد آن را انجام دهد همانطور که نمونه مثبت آن را در زمینه کاهش گاز CO2 شاهد بودیم.

شهردار تهران تاکید کرد: وقتی مشاهده می‌کنیم که 70درصد آلودگی از وسایل محرکه شهر اتفاق می‌افتد، می‌توانیم به سرعت این آلودگی را با شیب تند کاهش داده و جان مردم را نجات دهیم اما وقتی این کار را انجام نمی‌دهیم فردای قیامت چه جوابی داریم؟ در این دنیا می‌توانیم با یک حرف، سخنرانی، مصاحبه، فضاسازی و کاریکاتور از آن رد شویم اما در پیشگاه خدا چه کار می‌خواهیم بکنیم؟

قالیباف در ادامه آلودگی هوا، آب و خاک را بزرگترین چالش پیش رو عنوان کرد و گفت: به عنوان خدمتگزار در شهرداری آماده هستیم تا مسئولیت این کار را بپذیریم و آن را حل کنیم در این شرایط در صورتی که تصمیم بگیریم، ظرف شش – هفت سال می‌توانیم به شدت شاخص ها را جا به کرده و شهر را قابل زندگی کنیم البته این اقدام با همدلی، همراهی، محبت و گذشت میسر خواهد بود نه با مچ گیری.

شهردار تهران تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به آرمان‌های امام(ره) و شهدا خدمت کنیم، بگوییم سرباز رهبری، همکار دولت و دوست دار مردم هستیم همه این موارد دلیل می شود تا برای مردم کاری کنیم و این توان و ظرفیت هم وجود دارد. در این شرایط مطمئن هستم با همکاری شهرداری، دولت و بخش خصوصی قادریم در یک فرایند کمتر از چهار ساله 100 درصد زباله‌های شهر تهران را به انرژی پاک تبدیل کنیم، البته نه اینکه هشت هزار تن زباله را از 80 کیلومتر آن طرف تر به منطقه کهریزک بیاوریم بلکه قادر هستیم این کار را در وسط شهر انجام دهیم.

همانطور که در وسط شهر توکیو بیش از 20 دودکش 60 متری زباله سوز قابل مشاهده است و این کار از 70 سال قبل شروع شده است. بنابراین هم اکنون که در دهه دوم قرن بیست و یکم هستیم، زیبنده ما نیست که در این شرایط قرار داشته باشیم بلکه مطمئن باشیم این کار قابل انجام و اقتصادی است و مدیریت شهری نیز آمادگی انجام آن را دارد.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمپین «آسمان آبی، زمین پاک»، گفت: همیشه عنوان می شد که سالانه 15 کیلومتر مترو در شهر تهران می سازیم اما از اول سال جاری تا پایان سال و با وجود همه مشکلات اقتصادی 25 کیلومتر مترو در شهر تهران ساخته خواهد شد، چرا که این مسئله به جان انسان ها وابسته است. این در حالی است که ساخت سالانه 25 کیلمتر مترو نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه و در مقیاس شهرهای درجه یک دنیا نیز بی نظیر است.

البته ممکن است آن ها به این سرعت برای توسعه حمل و نقل نیاز نداشته باشند اما سرعت ساخت مترو در تهران در مقایسه با شهرهایی که به دنبال توسعه هستند، قابل قیاس نیست و این همان اقتصاد مقاومتی است. هرچند که بعضی افراد حرف سیاسی می زنند و می گویند با پایان انتخابات هیچ فعالیت عمرانی در خیابان دیده نمی شود. این در حالی است که همه اقدامات باقی مانده ما در حوزه مترو و تکمیل دو اتوبان است که کار آن ها در حال انجام است.

شهردار تهران همچنین به موضوع پسماند در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در حوزه پسماند نمی‌گوییم کم مصرف کنیم چرا که ما هم اکنون بد مصرف می‌کنیم. بنابراین در شرایطی که خوب مصرف کنیم و اسراف نداشته باشیم این مسئله قابل حل است، همانطور که در فرهنگ قرآنی نیز اسراف گناه بزرگ و نابخشودنی است.

وی به ظرفیت های موجود در داخل کشور در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این موضوعات نگاه ما باید درون گرا باشد و از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم. البته بخش خصوصی نیز در بخشی از کارها مشکلات جدی دارد به نحوی که سیستم دولتی، بانکی و اداری برای کار کردن آن ها روان نیست اما بپذیریم که بخش خصوصی هم اشکالاتی دارند و باید در کنار هم این اشکالات را برای کشور حل و فصل کنیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک دهه مبارک فجر، تصریح کرد: امروز اگر توفیق داریم در یک جامعه اسلامی و دور از یک رژیم ظالم زندگی کنیم، اسلام و مسلمانان عزتی در دنیا دارند و ملت ما نیز در منطقه و دنیا سرنوشت ساز و با عزت شده است، تمامی این موارد به برکت خون شهدا و امام شهدا (ره) است. امیدوارم همه ما توفیق داشته باشیم تا با کار و تلاش بتوانیم همه آرمان های بلند امام(ره) و شهدا را ادامه دهیم.برای ادامه دادن راه شهدا شعار لازم است اما کافی نیست، بلکه در کنار آن باید عمل هم باشد؛ چه بسا به عمل بیش از شعار نیازمندیم، در غیر این صورت به امام (ره)، شهدا، جامعه و جوانان ظلم کرده‌ایم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب