امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8895 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

عضو هیات عامل بانک مرکزی؛

پیگیری وصول مطالبات باید از شعبه بانک آغاز شود/ رئیس موفق باید پاک‌کن داشته باشد

خبرایران: عضو هیات عامل بانک مرکزی با تاکید بر اهمیت نقش شعبه‌ بانک‌ها در اعطای تسهیلات گفت: روسای شعب باید زمان اعطای تسهیلات دقت بیشتری داشته باشند و مطالبات از همان جایگاه شعبه پیگیری شود.
پیگیری وصول مطالبات باید از شعبه بانک آغاز شود/ رئیس موفق باید پاک‌کن داشته باشد
به گزارش  خبرایران به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بهمن مسگر‌ها، در جمع مدیران موفق شعب بانک‌ها با اشاره به وضعیت بانکداری در گذشته اظهارداشت:‌ در سال‌های نه چندان دور تمامی کار‌ها به صورت دستی انجام می‌شد، مردم به سمت بانک‌ها هجوم می‌آوردند و همه روزه ما شاهد صف‌های طویل برای دریافت خدمات بانکی بودیم.

وی با بیان اینکه همه بانک‌ها، دولتی و دستورالعمل‌ها، یکسان بود، افزود: در این شرایط، کنترل هم راحت‌تر انجام می‌شد و منابع و مصارف با یکدیگر همخوانی داشت، اما با توجه به نیاز‌های جدید بانک‌های خصوصی پدید آمدند. این بانک‌ها از روش‌های جدید الکترونیکی استفاده می‌کردند و این امر ، کاهش میزان مراجعه حضوری افراد به بانک‌ها را به ارمغان آورد.

معاون اداری و مالی بانک مرکزی افزود: فناوری‌های ارتباطی نقش فزاینده‌ای در بانکداری داشته‌اند. با استفاده از این فناوری‌ها نیاز به حضور فیزیکی افراد کم شد. در سال‌های گذشته انرژی زیادی از بانک‌ها صرف دریافت فیش‌های آب و برق می‌شد، اما امروز شرایط  تغییر کرده است. چک‌هایی که 20 روز طول می‌کشید از شهرستان به تهران برسد، یک‌روزه انجام می‌شود.

در این شرایط، شکل رقابت عوض شده و بانک‌ها به سراغ مسائلی از جمله تکریم ارباب رجوع رفته و تلاش نموده اند تارفتار خود را با مشتریان اصلاح و بهبود بخشند.

مسگر‌ها ایجاد رقابت سالم در بانکداری را با اهمیت عنوان و اظهار داشت: با  آغاز به کار بانک‌های خصوصی و در پی آن برخی موسسه‌های مالی، مسابقه‌ای برای جذب بیشتر منابع شروع شد که این فرآیند، افزایش مطالبات را به دنبال داشت و حجم آن هم حدود 93 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. به اعتقاد من اگر دستورالعمل ها درست اجرا شود، این رقم بیش از این خواهد بود.

وی افزود: برخی بانک‌ها نتوانستند بین منابع و مصارفشان تعادل ایجاد کنند و علی‌رغم کاهش مراجعه، شعب خود را کم نکردند. این باعث ‌شد در ترازنامه برخی بانک‌ها حتی با زیان‌ مواجه باشند؛ با وجود اینکه بانک یک موسسه انتفاعی است و فلسفه وجودی آن سود است. این‌ها حساسیت‌هایی است که یک مدیر باید به آن توجه کند.

عضو هیات عامل بانک مرکزی لازمه کار یک مدیر موفق بانکی را در اختیار داشتن یک‌جعبه ابزار بانکی دانست و اظهار داشت: از جمله چیز‌هایی که می‌تواند در این جعبه ابزار بانکی باشد، ذره بین است. ذره بین برای دقت در اموری که در شعبه انجام می‌شود. اینکه در جذب منابع دقت داشته باشند. جذب منابع به چه قیمتی؟ به چه شکلی؟ یعنی همزمان که به جذب حداکثری منابع فکر می‌کنند، این موضوع را مورد توجه قرار دهند که این منابع در چه زمینه‌ای باید سرمایه‌گذاری شود.

مسگرها گفت: در حال حاضر اکثر منابعی جذب می‌شود یک‌ساله و شش ماهه است. کمتر کسی سپرده پنج ساله گشایش می‌کند. در صورتی که تسهیلات پرداختی، گاه پنج ساله یا بیشتر است.

وی افزود: ذره‌بین می‌خواهیم تا بر مدیریت ریسک پذیری تمرکز کنیم. چطور می‌شود شعبه‌ای منابعش کمتر از مصارفش می‌شود؟ بانکی 110 تا 120 درصد منابع مصارف دارد و نزدیک به 30 درصد منابع و مصارف جزو مطالبات است.

مسگر‌ها با اشاره به نقش و اهمیت حاکمیت انضباط در بانک‌ها عنوان داشت: یکی دیگر از ابزار‌های مورد نیاز مدیر خط‌کش برای دقت است. خط‌کش برای اندازه‌گیری و دقت در انضباط. سیستم بانکی نمی‌تواند سیستم بی انضباطی باشد.

معاون اداری مالی بانک مرکزی دلیل  اعتماد مردم به بانکها را صداقت، درستی و انضباط عنوان کرد و افزود: نظام بانکی در شرایطی قرار دارد که کوچکترین اشتباه در آن به چشم می‌آید و ممکن است خسارات زیادی را در پی داشته باشد. لباس کارمندان بانک سفید است. با کمترین اصطکاک به جایی، آلودگی را نشان می‌دهد. مدیران باید انضباط را در سرتاسر محیط خود از کارمندان گرفته تا منابع و مصارف رعایت کنند. 

وی با برشمردن نقش مطالبات در کاهش سودآوری و گردش پول در بانک‌ها تصریح کرد: در گذشته مدیران شعب تا وصول کامل مطالبات جابجا نمی‌شدند، اما در حال حاضر مطالبات از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و مشاهده می‌کنیم که مطالبات رو به افزایش است. مطالبات کاهش سود و گردش پول را ایجاد می‌کند.

مسگر‌ها تصریح کرد: رئیس موفق باید پاک‌کن داشته باشد. پاک‌کن برای پاک کردن اشتباهاتی که گذشتگان و خودمان انجام دادیم. اگر بد تسهیلات اعطا کردیم، اگر بد تصمیم گرفتیم یا بانک را با ریسک‌های بالا مواجه کردیم، این‌ها از مواردی است که باید پاک کنیم و دوباره درست بنویسیم. مدیر باید با تجربه گرفتن از اشتباهات قبلی، کار را به شکل صحیح انجام دهد و به رویه‌های غلط گذشته ادامه ندهد. این مسائل را به مدیران جوان نیز باید منتقل کرد.

عضو هیات عامل بانک مرکزی همچنین افزود: مدیر موفق برای آتش زدن اقدامات خلاف مقرراتی که انجام شده است، به کبریت نیاز دارد. بانک مرکزی قوانین و مقررات را بر اساس مصالح کلی تدوین و ابلاغ می‌کند. از اینرو روسای شعب نیز باید خود را به انجام کامل این مقررات مقید بدانند.

وی با بیان اینکه ممکن است ما همیشه متوجه نباشیم چرا برخی قوانین را گذاشته‌اند، گفت: باید مطمئن باشیم قانون‌گذار مسائل کلان بانکی و اقتصادی را در نظر می‌گیرد. پایبندی به این مقررات است که باعث می‌شود بانک با زیان مواجه نشود.

معاون اداری- مالی بانک مرکزی با توصیه به مدیران شعب برای حرکت به سمت نوآوری و روشن‌ کردن چشم‌انداز آینده تاکید کرد: یکی دیگر از ابزار‌های مورد نیاز مدیران موفق چراغ‌قوه است. چراغ‌قوه برای اینکه راه نوآوری را روشن کنیم. امروز دیگر با تعداد شعب زیاد، معلوم نیست بانک‌ها موفق باشند. در آینده ممکن است اصلا شعبه‌ای وجود نداشته باشد. چراغ‌قوه می‌خواهیم تا با سامانه‌های جدید بتوانیم به مردم خدمات بهتری ارائه کنیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب