امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8923 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت اعلام کرد؛

حرکت تدریجی به سوی مسیر توسعه یک ضرورت است

خبرایران: معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت، گفت: باید تصمیم بگیریم که می خواهیم تنها مصرف کننده محصولات علمی بمانیم و مانند گذشته یک نفت خوار باشیم یا این که تغییر روش دهیم و به مرور مسیر توسعه را بیابیم.
حرکت تدریجی به سوی مسیر توسعه یک ضرورت است

به گزارش خبرایران، محمدرضا مقدم امروز دوشنبه (27 بهمن ماه) در یازدهمین و آخرین جلسه آموزشی خبرنگاران در سال 93 جزئیاتی از روند کار معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت را تشریح کرد و گفت: معاونت پژوهش و فناروی وزارت نفت در سال 89 با حضور و پیگیریهای این جانب پس از 36 سال شکل گرفت در حالی که ایجاد یک ساختار تازه در مجموعه ای مانند وزارت نفت بسیار مشکل بود.

وی با بیان این که با توجه به مشکلات موجود در سیاستها و ساختارهای کشور و صنعت نفت، عملکرد معاونت پژوهش و فناوری در چهار سال گذشته مطلوب بوده است، گفت: تلاش زیادی داشتیم تا در این مدت ارتباط با مراکز علمی و دانشگاه ها را که در دورانی بسیار کم شده بود، افزایش دهیم و در عین حال جلوی کار علمی بدون هدف را بگیریم.

مقدم ضمن تشریح تعاریفی از علم و انواع آن، گفت: در شرایط کنونی دنیا و اقتصاد جهانی تجمیع دانش و تجمیع مدیریت اهمیت دارد و تفاوت میان کشورهای تولید کننده و دنبال کننده علم در همین موضوع است که سرانجام به طراحی و کیفیت محصول منجر می شود؛ به عنوان نمونه نروژ درسالهای گذشته تصمیم گرفت که تبدیل به یک کشور تولید کننده علم شود و این کار را با تولید علم و طراحی محصولات راهبردی آغاز کرد و اکنون این کشور مسیر خود را یافته است.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری تصریح کرد که ما هم باید پس از این همه سال تولید نفت تصمیم خود را بگیریم که می خواهیم یک دنبال کننده علم و مصرف کننده محصولات علمی بمانیم و مثل گذشته یک نفت خوار باشیم و یا این که تغییر روش دهیم و به مرور ما هم مسیر توسعه را پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: حقوق میان نسلی یکی از توصیه های دینی و شرعی و اخلاقی و انسانی است که در همه ادیان از جمله اسلام نسبت به آن تاکید شده است اما متاسفانه ما نسبت به آن بی تفاوت هستیم و سوال این جاست که آیا ما منابع خدادادی که متعلق به همه نسلهاست را درست برداشت می کنیم ؟ درست مصرف می کنیم ؟ و آیا برنامه ریزیهای ما به سمت کسب ارزش افزوده از آنهاست؟

مقدم در ادامه گفت: امریکا با قدرت فناوری خود توانست ظرف چند سال یک اقدام غیر اقتصادی نظیر شیل اویلها را  به طور کامل اقتصادی کرده  است و با آن معادله های بازار نفت را به هم ریزد در حالی که کشورهایی نظیر ایران هنوز در مورد فناوری و پژوهش گامهای اولیه را هم بر نداشته اند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب