امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8969 تاریخ انتشار: شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱:۳۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

كارگردان فیلم كوتاه «علمک»؛

فیلم ساز دینی باید نگاه متفاوتی به پیرامونش داشته باشد

خبرایران : كارگردان فیلم «علمك» كه در نهمین جشنواره فیلم كوتاه دینی رویش، حضور دارد، معتقد است كه در فیلم نامه‌هایی كه موضوع دینی دارند فیلم ساز باید نگاه متفاوتی به پیرامون خود داشته باشد.
فیلم ساز دینی باید نگاه متفاوتی به پیرامونش داشته باشد

به گزارش خبرایران از حوزه هنری، حسین دارابی كارگردان فیلم كوتاه «علمك»، در پاسخ به این پرسش مبنی بر این كه چه موضوعاتی در شرایط فعلی جامعه قابلیت این را دارند كه در سینمای دینی مطرح شوند، گفت: بستگی به نگاه هنرمند دارد. فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی می‌تواند یك فیلم دینی باشد؛ چرا كه به یك موضوع انسانی و رنج آن می‌پردازد. این مهم است كه به پدیده‌های اطرافمان به عنوان یك هنرمند چگونه نگاه می‌كنیم و چگونه قرار است آن را به تصویر بكشیم. ابراهیم حاتمی كیا در جایی گفته بود كه وقتی مجیدی فیلم نامه را برایم تعریف كرد اولین نفری بودم كه با طرحش مخالفت كردم اما بعد از دیدن فیلم تازه متوجه نگاه مجیدی به عنوان یك كارگردان شدم. این نشان می‌دهد كه هنرمند باید نگاه متفاوتی به آنچه كه در پیرامونش رخ می‌دهد داشته باشد در بحث پرداخت فیلم نامه‌هایی با موضوعات دینی نیز باید این گونه باشد.

 «سرباز رایان» هم شعار داد

وی با اشاره به این كه سطحی گویی با شعار دادن تفاوت دارد، گفت: البته علاوه بر شعار دادن اصولی نباید به موضوعات سطحی بپردازیم كه مخاطب اثر سینمایی را پس بزند. در فیلم سینمایی «سرباز رایان» شاهد این هستیم كه چندین بار پرچم آمریكا نشان داده می‌شود و در یكی از صحنه‌ها فرمانده دیالوگ‌هایی را عنوان می‌كند كه به شدت شعاری است و حتی به طور مستقیم شعار می‌دهد و سایرین نیز آن را تایید می‌كنند. ما نیز نباید از شعار دادن بترسیم اما مهم این است كه در زمان و مكان درست این اتفاق بیفتد تا تاثیرگذار باشد.

دارابی گفت: باید نگاه نویی به موضوعات دینی داشته باشیم البته نه به این منظور كه دین و هر آنچه كه به آن مربوط می‌شود را تحریف كنیم بلكه باید نوع نگاه و زاویه دیدمان را تغییر دهیم و زیبایی‌های آن را به شكل منطقی به تصویر بكشیم. اگر فیلم ساز دنیای باور پذیری را خلق كند مخاطب به راحتی با آن اثر همذات پنداری می‌كند.

 «رویش» جایی برای رویش فیلم ساز دینی

وی با توجه به شیوع تب هالیوودیسم در میان برخی فیلم سازان جوان گفت: به نظرم دچار غرب زدگی شده‌ایم؛ نباید از ارزش‌‌هایمان كوتاه بیاییم و یا از عنوان كردن آن با صدای بلند خجالت بكشیم. نمی‌توانیم پیشینه فیلم سازی غربی‌ها را انكار كنیم و نگاه جذاب آن‌ها را حتی به موضوعات توخالی نادیده بگیریم اما ما نیز باید در مسیری حركت كنیم كه ارزش‌های خودمان را در نقطه مقابل هالیوود قرار دهیم. جشنواره‌هایی همچون «رویش» می‌تواند فیلم سازانی را معرفی كند تا در این مسیر گام‌های بلندی بردارند. برای رسیدن به سینمای دینی كه در نظر داریم، می‌توانیم از تجربیات آن‌ها استفاده كنیم اما قرار نیست مسیرمان با آن‌ها یكی باشد. روایت ما از انسانیت با روایت هالیوود متفاوت است و هفت پشت با هم غریبه‌ایم.

شایان ذكر است، نهمین جشنواره فیلم كوتاه دینی «رویش» از ۵ تا ۷ اسفندماه در پردیس سینمایی آزادی تهران و مراسم اختتامیه آن ۸ اسفند در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب