امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8972 تاریخ انتشار: شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

شهیدی عضو هیئت انتخاب و داوری جشنواه «فیلم كوتاه رویش»؛

پرداخت سوژه مهم‌تر از سوژه ناب است

خبرایران : داور جشنواه فیلم كوتاه دینی رویش معتقد است نگاه زیبایی‌شناسی و هم چنین عمق درك فیلمساز و هنرمند است كه به فیلم جهت می‌دهد و یك موضوع و یا سوژه را برای مخاطب به صورت خاص جلوه می‌دهد.
پرداخت سوژه مهم‌تر از سوژه ناب است

به گزارش خبرایران از حوزه هنری، اسفندیار شهیدی در ارتباط با اینكه هیئت انتخاب و داوری با توجه به چه ویژگی‌هایی فیلم‌های دینی را از غیر دینی جدا می‌كردند گفت: در مرحله انتخاب، ابتدا با داوران خصوصیاتی را كه باید یك فیلم دینی داشته باشد بررسی كردیم البته برخی موارد از قبل به عنوان اهداف جشنواره فیلم رویش مشخص شده بود كه تلاش كردیم درهمان مسیر حركت كنیم كه نگاه مقام معظم رهبری در این خصوصیات در رأس قرار داشت و خط اصلی را برای تشخیص یك فیلم دینی برایمان مشخص كرده بود. به هر حال در حال حاضر سینمای دینی برای ما یك ژانر محسوب می‌شود. اگر كمی فیلم‌های سینمای جهان را مرور كنیم در می‌یابیم كه سایر كشور‌ها بنا به نگاه دینی كه دارند و هم چنین اعتقاداتشان فیلم‌های دینی نیز می‌سازند تا نوع نگاه ایدئولوژی خود را از این طریق به دیگران منتقل كنند.

شهیدی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینكه چگونه باید یك فیلم ساز ارزشی موضوعات ناب را برای به تصویر كشیدن انتخاب كند گفت: ازنگاه من موضوعات ناب یا سوژه ناب یك معضل بزرگ محسوب می‌شود. در حقیقت نمی‌خواهم وارد این مبحث شوم كه فیلم سازان باید به موضوعات ناب یا خاص بپردازند. فیلمساز باید به این نتیجه برسدكه تفاوت فیلم‌ها با هر موضوعی كه باشد در مرحله اول به نوع پرداخت وی باز می‌گردد. فیلم ساز به عنوان فردی كه مسئولیت ساخت و پرداخت یك فیلمنامه را بر عهده می‌گیرد باید درك درستی از سوژه مورد نظر داشته باشد.

زیبایی‌شناسی كارگردان در فیلم گم نشود

وی در ادامه افزود: نگاه زیبایی‌شناسی و هم چنین عمق درك فیلمساز و هنرمند است كه به فیلم جهت می‌دهد و یك موضوع و یا سوژه را برای مخاطب به صورت خاص جلوه می‌دهد. در برخی مواقع شاهد هستیم فیلم‌هایی با موضوعاتی كه ارتباط مستقیم با اهل بیت(ع) دارند توسط یك كارگردان به گونه‌ای به نمایش در می‌آیند كه اصلا نگاه دینی ندارد و یا به دلیل پرداخت غلط نه تنها توانسته در این مسیر حركت كند بلكه شاید ناخواسته نگاه بیننده را نسبت به مقوله دین خدشه دار كند. اگر نگاه خودرا تغییر دهند به اندازه موهای سرمان موضوعات ناب وجود دارد.

فیلم از پلان اول شروع می‌شود نه از نقطه غافلگیری

شهیدی با اشاره به اینكه پیداكردن موضوعات از اینترنت تبدیل به معضلی بزرگ شده است گفت: در مرحله‌ای كه باید فیلم‌ها را انتخاب می‌كردم نزدیك به پانصد و چهل فیلم دیدم كه پانصد فیلم به موضوعاتی پرداخته بودند كه در اینترنت به راحتی می‌شد آن‌ها را یافت. شاید كلمه درستی نباشد اما برخی از موضوعات بیشتر شبیه به جُك بودند. غالبا شاهد فیلم‌هایی بودیم كه كارگردان تمام تلاش خودرا انجام داده بود تا بعد از مدت زمان طولانی كه از فیلم گذشته بیننده با یك مسئله عجیب روبرو شود اما باید كارگردانان جوان به این نتیجه برسند كه فیلم از‌‌ همان پلان اول شروع می‌شود و باید مخاطب را جذب كند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب