امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9014 تاریخ انتشار: سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس جهاد دانشگاهی اعلام کرد؛

آموزش گفتگو و مناظره چراغ راهی برای آینده دانشجواست/ چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی برگزار می شود/ برای حل مسائل کشور نیاز به دانشجوی خلاق و پرسشگر داریم/ مشکلات با گفتگو قابل حل شدن هستند

خبرایران: حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی برگزاری مسابقات مناظره از سوی این نهاد را فرصتی برای تفکر دانشجویان آرمان خواه پیرامون موضوعات مختلف جامعه ارزیابی دانست.
آموزش گفتگو و مناظره چراغ راهی برای آینده دانشجواست/ چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی برگزار می شود/ برای حل مسائل کشور نیاز به دانشجوی خلاق و پرسشگر داریم/ مشکلات با گفتگو قابل حل شدن هستند

به گزارش خبرنگارخبرایران ، نشست خبری تشریح برنامه‌های چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی و همچنین مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات صبح امروز پنجم اسفندماه با حضور  «حمیدرضا طیبی» رئیس جهاد دانشگاهی، «مهدی فیض» معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی،«مهندس مهدی خالدی کاظمی» سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و دبیر چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی و اصحاب رسانه برگزار و در این نشست خبری «حمیدرضا طیبی» رئیس جهاد دانشگاهی با تشریح ضرورت پرداختن به موضوع مناظره به ویژه در میان جامعه دانشجویی اظهارداشت: امام علی(ع) می‌فرمایند: بکار بستن عقل، مایه هدایت و نجات انسان‌ها و سرکوب کردن عقل باعث گمراهی و سقوط آدمیان است ، بنابراین تعالیم دینی مکررا بر موضوع تفکر، نقد سازنده و مشورت تکیه دارند.

رئیس جهاد دانشگاهی اساس پیشرفت در دنیا را فعالیت‌های علمی دانست که به قانون و مقررات تبدیل می‌شوند و تصریح کرد: این قوانین زمانی می‌توانند مثمرثمر باشند که بتوان آن را در بوته نقد و بررسی قرار داد. در صورتی که ما در کشور دچار عمل گرایی مفرط شده‌ایم و برای انجام مأموریت‌های مختلف بیشتر از آنچه باید به سراغ تحقیق و پژوهش برویم به فکر عمل‌گرایی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه برای حل مسائل کشور و رسیدن به پیشرفت باید ذهن دانشجویان خلاق و پرسشگر باشد، اظهار کرد: دوره کارشناسی فرصت مناسبی برای پرسشگری، دوره کارشناسی ارشد زمانی برای تفکر در پاسخ این پرسش‌ها و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران و دوره دکتری فرصتی برای رائه راه‌حل‌ها است.

طیبی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون مشارکت دانشجویان در مسائل مختلف کشور خاطرنشان کرد: با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در جامعه هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم و سرعت پیشرفت به حد مطلوب نرسیده است. شاید همین امر باعث مهاجرت کارشناسان و جوانان نخبه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در میان مسئولان هنوز اختلافات فاحشی در مورد اداره کشور وجود دارد گفت: گاهی تولید علم را نه برای حل مشکلات بلکه برای فخرفروشی در دنیای بین‌الملل دنبال می‌کنیم. با این وجود مسائل کشور قابل حل شدن هستند اگر قادر به گفت‌وگو باشیم و مصالح شخصی را بر جمعی ترجیح ندهیم.

طیبی برگزاری مسابقات مناظره از سوی این نهاد را فرصتی برای تفکر دانشجویان آرمان خواه پیرامون موضوعات مختلف جامعه ارزیابی و عنوان کرد: آموزش گفتگو و مناظره می‌تواند چراغ راهی برای دانشجویی باشد که فردا در جامعه مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه برگزاری مسابقات مناظره نیز با تأخیر چند ساله صورت گرفته است، تصریح کرد: این مهم در کشورهای دیگر سال‌ها است که مطرح و پیگیری می‌شود.

در ادامه این نشست «مهدی فیض» معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و با تأکید بر اینکه برای بیدار کردن عقل جمعی چاره‌ای جز مناظره نیست اظهار کرد: الگوی حاکمیت که از امام خمینی(ره) درس گرفته شده و در قانون اساسی جلوه گر شده است قرار نیست به صورت یک مدل انسانی دارای اجزای جداگانه باشد بلکه در این الگو همه جامعه اسلامی باید صاحب نظر، مبتکر، موشکاف، هنرمند، پرسشگر و دوراندیش باشند.

وی بهترین محیط برای پرورش افرادی پرسشگر، دوراندیش و نقاد را مدارس و دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: در این راستا جهاد دانشگاهی طرح هفت شهر شایستگی را برای رسیدن به الگوی فارغ التحصیل مطلوب نظام آموزش عالی طراحی و اجرایی کرد.

فیض برگزاری مسابقات مناظره یکی از بخش‌های طرح هفت شهر شایستگی معرفی و عنوان کرد: سعی داریم این مسابقات به دور از نمایش و به صورت واقعی برگزار گردد تا اصل دینی یکسانی قلب و زبان رعایت شود.

وی شاخصه‌های مهم در داوری مسابقات را فن بیان و جذابیت ارائه، استدلال منطقی، اخلاق مناظره و محتوای مستند و جالب دانست و تصریح کرد: در داوری به هیچ عنوان دیدگاه‌های شخصی اعمال نمی‌شود و دانشجویان می‌توانند با رعایت اخلاق بدون ترس از مشکلات دیگر به ارائه نظرات خود بپردازند و این امری است که تجربه سال‌های پیش نیز آن را ثابت کرده است.

در ادامه این نشست«مهندس مهدی خالدی کاظمی»سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و دبیر این دوره از مسابقات به تشریح توضیحاتی پیرامون برگزاری چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی پرداخت و گفت: این مسابقات در سه محور «قانون مداری، اخلاق مداری، اعتدال و خردورزی به عنوان گام‌های اساسی در حوزه رشد فردی»، «مدیریت جهادی، تحول اقتصادی و اقتصاد مقاومتی  و.. در حوزه بحث توسعه  و نوآوری علمی و اشتغال دانش بنیان» و «نوع دوستی، خدمات داوطلبانه، عدالت محوری، رضایت از زندگی، بهداشت روانی  و سلامت عمومی در حوزه اجتماعی» برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال مسابقات در مراحل استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار می‌شود، گفت: مرحله استانی با محوریت 15 استان طی اردیبهشت‌ماه سال آینده، مرحله منطقه‌ای طی تابستان سال آینده و مرحله کشوری و ملی طی پاییز سال آینده برگزار می‌شود. همچنین  در این دوره از مسابقات از تیم برگزیده اخلاقی نیز تجلیل به عمل می‌آید.

کاظمی با بیان اینکه دانشجویان از امروز، پنجم اسفندماه، می‌توانند با مراجعه به دفاتر جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها نسبت به ثبت نام در این دوره از مسابقات اقدام کنند گفت: هر گروه شامل چهار نفر دانشجو و یک سرپرست عضو هیئت علمی است. هر چهار عضو نیز به کار تحقیق اهتمام دارند اما از هر گروه فقط دو نفر به عنوان مناظره کننده در مسابقه شرکت می‌کنند و زمان هر مسابقه 32 دقیقه است و هر مسابقه توسط سه داور عضو هیئت علمی بر اساس آئین نامه و فرم‌های امتیازدهی داوری می‌شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب