امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9132 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با حضور نمایندگان 12 کشور؛

نشست نهايي «تدوين پرونده چند مليتي نوروز» در تهران آغاز شد

خبرایران : نشست نهايي «تدوين پرونده چند مليتي نوروز» سه شنبه 12اسفند در حالی در هتل لاله تهران آغاز شد که نمایندگان تام الاختیار 12 کشور،معاون میراث فرهنگی، مديرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احياي ميراث معنوي طبيعي و رییس مرکز میراث ناملموس تهران حضور داشتند.
نشست نهايي «تدوين پرونده چند مليتي نوروز» در تهران آغاز شد

به گزارش خبرایران از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در این نشست آماده کردن پرونده چند ملیتی نوروز را اقدامی مهم دانست و گفت:در زمینه پرونده چند ملیتی میراث ناملموس تجربه خوبی داریم.

 او اضافه شدن 5 کشور تاجیکستان،افغانستان،ترکمنستان ،عراق و قزاقزستان را به پرونده نوروز دستاورد مهمی اعلام کرد که صلح،دوستی و احترام را ترویج می دهد.

 معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: باید به  جهانیان نشان دهیم که  با داشتن چنین آئینی برای صلح و دوستی  احترام خاصی قایل هستیم.در آستانه نورورز 1394 شمسی مصادف با 2015 میلادی باید زمینه فعالیت های مشترک را فراهم آوریم.

 طالبیان میراث ناملموس را در حال افزایش و در عین حال پیچیده شدن، دانست که توجه به آن نیازمند زمان  و اقدامات کارشناسی است.

او منطقه آسیای غربی و مرکزی  را دارای ظرفیت های زیادی دانست که هر ساله بسیاری از کشورها در کنفرانس ها و جلسات علمی حضور پیدا می کنند.

معاون میراث فرهنگی در این زمینه به حضور ایران در اجلاس و کنوانسیون های  بین المللی در سالهای مختلف اشاره کرد و گفت:این نشانده اهمیت آثار ناملموس برای جمهوری اسلامی ایران است.

طالبیان ثبت را راهکاری برای حفظ آثار ناملموس معرفی کرد و اظهار داشت: احیاء،ارتقا،ظرفیت سازی و آگاه سازی از دیگر راههایی است که به حفظ این ارزش های فرهنگی می انجامد و با همکاری مشترک کشورها محقق می شود.

طالبیان سپس از نمایندگان 12 کشور درخواست کرد به عضویت مرکز میراث ناملموس تهران بپیوندند تا این مرکز را در انجام فعالیت هایش یاری برسانند.

او آموزش کارشناسان،شناسایی بهترین راه حفاظت و آگاه سازی را مهمترین فعالیت مرکز میراث ناملموس تهران دانست.

 فرهاد نظری مديرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احياي ميراث معنوي طبيعي نیز در این مراسم، میراث فرهنگی را عامل وحدت کشورهای منطقه دانست و گفت: در دورانی که خطرات بیشماری صلح و وحدت میان کشورهای منطقه را تهدید و کشورهای منطقه را آسیب پذیر می کند،یک میراث مشترک موجب می شود دور یک میز نشسته و  به ارزش های صلح احترام بگذارند.

وی افزود: ریشه های فرهنگی و تاریخی کشورهای منطقه نشان می دهد  دارای اشتراکات فرهنگی بیشماری با یکدیگر هستیم و  میراث فرهنگی مشترک موجب صلح و دوستی می شود.

نظری جلال الدین سید محمد بلخی یا مولای رومی  را از میراث های مشترک سه کشور منطقه دانست و اگفت: مولای رومی  در افغانستان به دنیا آمد ،در ایران زندگی کرد و در ترکیه نیز فوت کرد.این نشست فتح بابی در حوزه میراث ناملموس برای همکاری بیشتر باشد.

یدالله پرمون رییس مرکز میراث ناملموس تهران نیز در ادامه در خصوص شکل گیری این مرکز  و پیوستن آن به میراث جهانی ناملموس و  فعالیتهایش در راستای حفظ آثار ناملموس توضیحاتی ارایه کرد.

او نیز به نمایندگان کشورهای حاضر پیشنهاد کرد به عضویت مرکز میراث ناملموس ایران درآیند.

پرمون در ادامه گفت: مرکز میراث ناملموس تهران آمادگی دارد برای کشورهای عراق و ترکمنستان که عضو هستند، کارگاه ظرفیت سازی برگزار کند،کارگاه آموزشی برای ترکمنستان را نیز به سه کارگاه افزایش خواهیم داد.

گفتنی است؛نمایندگان تام الاختیار کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان، هند، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقزستان، تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق در این جلسه حاضر شده و متن پرونده را برای نهایی شدن مرور کردند.

اولین روز نشست نهایی «تدوين پرونده چند مليتي نوروز»به  نمایش فیلمی 12 دقیقه ای ازبرگزاری آیین نوروز همچون سفره هفت سین،چهارشنبه سوری،مراسم سمنو پزان،سیزه بدر در 12 کشور عضو پرونده ،و عکس هایی در همین زمینه اختصاص پیدا کرد.

در پایان روز اول 2 عکس و یک فیلم یک دقیقه ای از هر کشور انتخاب می شود.

بنا به این گزارش؛ نشست نهایی «تدوین پرونده چند ملیتی نوروز»12 تا 16 اسفند با حضور 12 کشور عضو پرونده در هتل لاله تهران برگزار می شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب