امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9165 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون آموزشی وزیرعلوم خبرداد؛

ظرفیت جذب در مراکز آموزشی چیزی حدود ۲ هزار نفر است/ در حال رتبه‌بندی دانشگاه‌هستیم/ باتعریف فعالیت‌های خود در سطح ملی می‌توانیم مفید واقع شویم

خبرایران: دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به آمار ثبت‌نام کنندگان در فراخوان جذب اعضای هیئت علمی گفت: تاکنون ۲۵ هزار نفر در این فراخوان ثبت‌نام کردند که بیش از دو سوم آنها مدرک دکتری دارند.
ظرفیت جذب در مراکز آموزشی چیزی حدود ۲ هزار نفر است/ در حال رتبه‌بندی دانشگاه‌هستیم/ باتعریف فعالیت‌های خود در سطح ملی می‌توانیم مفید واقع شویم

به گزارش خبرنگار خبرایران؛ سی و پنجمین گردهمایی روسای واحدهای استانی و موسسات آموزش عالی علمی و کاربردی با محوریت «تحول و سند راهبردی» صبح امروز چهارشنبه 13 اسفندبا حضور«دکتر محمد اخباری» رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ،«مجتبی شریعتی نیاسر» معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روسای دانشگاه ها و واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزارودراین مراسم دکتر شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم اظهارداشت: به دلیل مشکلات ناشی از بیکاری و ناهماهنگی نظام آموزشی نظری و رشد بی‌رویه کمیت در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به ویژه کارشناسی مسئله آموزش تبدیل به یکی از مسائل حساس کشور شده است.

وی با اشاره به آمار ثبت‌نام کنندگان در فراخوان جذب اعضای هیئت علمی گفت: تاکنون ۲۵ هزار نفر در این فراخوان ثبت‌نام کردند که بیش از دو سوم آنها مدرک دکتری دارند، اما ظرفیت جذب در مراکز آموزشی چیزی حدود ۲ هزار نفر است و این نشان می‌دهد که شاید جهت‌گیری‌ها نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

شریعتی ‌نیاسر، با اشاره به اینکه باید ماموریت‌های دانشگاه‌ها را به خوبی تعریف کنیم تا دانش‌آموختگان ما براساس نیاز کشور باشند، ادامه داد: ۳ شعار کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار هماهنگی از شعارهای اصلی من در بدو حضور در وزارت علوم است. اقتدار هماهنگی برای این است که مراکز آموزشی ما اختیارات را در چارچوب وظایف خود داشته باشند و با سایر بخش‌های مربوطه نیز هماهنگ باشند تا رشد کمی را کنترل کنیم و هم کیفیت را ارتقاء بخشیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، با اشاره به اینکه کیفیت در همه زیرنظام‌ها اصل است و باید آن را ارتقاء دهیم، یادآور شد: دانشگاه جامع کاربردی طی سال‌های گذشته شاهد گسترش کمیت بوده تا جایی که در حال حاضر یک هزار مرکز علمی و بالغ بر ۸۰۰ هزار دانشجو و ۴۳ هزار مدرس وضعیتی خاص را برای این دانشگاه رقم زدند.از سوی دیگر کیفیت آموزشی این دانشگاه نیز باید مورد توجه قرار گیرد و این در حالی است که طبق آمار این دانشگاه تقریبا سهم ۱۵ درصدی در نظام آموزشی کشور دارد که معادل سهم دانشگاه‌های دولتی است.

وی با اشاره به وضعیت اعضای هیئت علمی این دانشگاه، گفت: تقریبا ۲ دهم درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در این دانشگاه تدریس می‌کنند، لذا باید تعریف‌های خودمان را بازنگری کنیم، یعنی واژه مدرس را به عنوان یک عضو هیئت علمی قلمداد کرد، زیرا براساس این تعریف طبق آمار نسبت دانشجو به هیئت‌علمی در این دانشگاه ۶۵۰۰ است که باید اصلاح شود و اگر مدرسان را هم به این آمار اضافه کنیم این نسبت بهبود می‌یابد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به حجم و وسعت مراکز و واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: این دانشگاه در حدود ۳۴٫۵ درصد کل سهم آموزش عالی را دارد که سهم قابل توجهی است.

شریعتی نیاسر، با اشاره به ساختار دانشگاه‌های کشور گفت: دانشگاه‌های دولتی، آزاد، غیردولتی و دانشگاه‌های خاص در ساختارهای دانشگاهی کشو رما حضور دارند که طبق هدف‌گذاری انجام شده، دانشگاه جامع علمی کاربردی باید در زمینه بازار کسب و کار فعالیت داشته باشد.

وی با اشاره به نکاتی درباره دانشگاه جامع علمی کاربردی و مواردی که باید در دستور کار مسئولان آن قرار گیرد، اظهار داشت: توجه به ماموریت‌گرایی و کیفی‌سازی آموزش عالی و مباحث مربوط به مهارت از جمله نکاتی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی باید آن را در دستور کار قرار دهد و جهت‌گیری‌ها و توسعه گسترش آن باید براساس نیازهای بازار باشد و قرار نیست همه زیرنظام‌های دانشگاه‌های ما هر کاری را انجام دهند، لذا هر زیرنظامی براساس تعریف خود باید حرکت کند.

شریعتی نیاسر، با اشاره به مقوله رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: در حال رتبه‌بندی دانشگاه‌هستیم تا قطب‌‌های دانشگاه برای اهداف خاص کشور مشخص و تعیین شود.

معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی به عنوان دانشگاهی تقاضا محور باید بازار کسب و کار را کنترل و براساس آن نیازهای فناورانه کشور را رصد کند، اظهار داشت: پرهیز از تبدیل شدن به فضایی برای درآمدزایی از جمله مسائلی است که در دانشگاه علمی و کاربردی باید مورد توجه قرار گیرد. لذا باید زیرنظام‌های خود را به خوبی بشناسیم تا درگیر و وارد فضای کاذب جامعه نشویم و با برنامه‌ریزی‌های منسجم و درست به از بین بردن فضای کاذب کمک کنیم.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: سیاست‌گذاری برای حوزه‌های مختلف مهارتی و صنعتی نیز از جمله کارهایی است که در دانشگاه جامع علمی کاربردی باید مورد توجه قرار گیرد. لذا این دانشگاه باید بخش مهمی از بار مسئولیت احیا و رونق صنایع دستی ملی ایران را از طریق آموزش برعهده بگیرد.

وی با اشاره به برگزار اجلاس وزرای گروه عدم تعهد در کشورمان گفت: در اجلاس اخیر وزرای علوم جنبش عدم تعهد یکی ازمباحثی که ما از آن به عنوان امر با افتخاری یاد می‌کردیم وجود دانشگاه‌های مهارتی در این زمینه بود که برخی از کشورها به انتقال و استفاده از این زیرنظام تمایل نشان می‌دادند لذا بسترسازی مناسب در این خصوص وجود دارد که اگر فعالیت‌های خود را به خوبی تعریف کنیم در سطح ملی هم می‌توانیم مفید واقع شویم.

شریعتی‌نیاسر، با اشاره به اینکه دانشگاه جامع در قالب سیاست‌های آمایش سرزمینی و توسعه منطقه‌ای حرکت کند و آن را مبنای کار خود قرار دهد، ادامه داد: باید به سمت سیاستگذاری‌های هماهنگ و ساماندهی و انسجام زیرنظام‌های آموزشی حرکت کنیم و این مسئله مستلزم حرکت درست و مناسب در فرآیندهای اجراست.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: از طریق ارائه خدمات و هزینه‌کردن و بالا بردن کیفیت با تجهیز محیط کار و همچنین شناسایی برگزیدگان و مدرسان می‌توان کادر اجرایی و مدیریت زبده‌ای را در این دانشگاه ایجاد کرد که در این خصوص نیازمند کنترل و نظارت هستیم.

بنابراین گزارش، گردهمایی طی دو روز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 13 و 14 اسفند ماه برگزار می گردد و هدف از آن رسیدن به یک طرح جامع در خصوص تدوین سند راهبردی دانشگاه می باشد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب