امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9179 تاریخ انتشار: جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حذف نماد هسته اي از پول ايران/ بانک مرکزی: همیشگی نیست!

خبر ایران:پس از آنكه در 11 اسفندماه اسكناس جديد 5 هزار توماني رونمايي شد، انتقادات به دولت و بانك مركزي در طراحي اين پول آغاز شد.
حذف نماد هسته اي از پول ايران/ بانک مرکزی: همیشگی نیست!
به گزارش خبرایران، در طرح جدید پشت اسکناس طرحی از سردر دانشگاه تهران کشیده شده و شعر "توانا بود هر که دانا بود" روی آن نوشته شده است. در طرح اصلی نماد انرژی هسته‌ای درون نقشه‌ ایران قرار گرفته و از قول پیامبر اسلام نوشته شده است: "دانش اگر در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست خواهند یافت."
 اين اتفاق خشم برخي از نمايندگان مجلس و اصولگرايان را به دنبال داشت. اما بانک مرکزی ایران توضیح داده است که جایگزینی سردر دانشگاه تهران با نماد انرژی هسته‌ای در اسکناس‌های جدید پنج هزار تومانی برای یادبود هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران انجام شده و به معنی حذف همیشگی نماد هسته‌ای نیست.
بانک مرکزی می‌گوید: "تغییر بخشی از طرح اصلی یک اسکناس یا سکه و انتشار آن به عنوان اسکناس و سکه یادبود و بزرگداشت به معنی حذف طرح اصلی نیست."
در اطلاعیه بانک مرکزی ایران آمده است که اسکناس‌های پنج هزار تومانی با نماد انرژی هسته‌ای جمع‌آوری نشده و قرار نیست که از چرخه پولی کشور خارج شوند.
جایگزینی نماد هسته‌ای با سردر دانشگاه تهران با انتقادهایی از طرف اصولگرايان همراه شده است.
طهماسب مظاهری، رئیس سابق بانک مرکزی گفته است: "توصیه من به دولت این است که به جای تغییر شکل، قیافه و رنگ اسکناس ارزش آن را حفظ کنند چرا که این تغییرات سودی جز هزینه های اضافی بر نظام پولی بانکی ندارد."
علاوه بر نمادهای اسکناس جدید، طراحی و رنگ‌بندی آن نیز مورد انتقاد قرار گرفته اما بانک مرکزی می‌گوید: "طرح اصلی روی اسکناس ۵۰۰۰۰ ریالی مزین به تصویر حضرت امام به رنگ بنفش است و طرح پشت اسکناس ۵۰۰۰۰ ریالی جدید نیز به رنگ بنفش و کاملا متناسب با رنگ نارنجی پس زمینه آن است."
قرار است اسکناس‌های جدید پنج هزار تومانی از سال آینده وارد چرخه پولی ایران شوند.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب