امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9195 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

صنیعی در نشست خبری اعلام کرد؛

نابودی 570 میلیون قطعه اسکناس از رده خارج شده/ انتشار اسکناس 5000 تومانی از بهار 94 / ارائه اسکناس نو توسط هفت بانک منتخب

خبرایران: مجید صنیعی رئیس سازمان تولید اسکناس ومسکوک بانک مرکزی گفت: در خصوص سایز، اندازه و پارامترهای امنیتی ایران‌چک‌های 500 هزار ریالی تغییرات جدی صورت گرفته است و در بهار 94 نیز منتشر خواهد شد.
نابودی 570 میلیون قطعه اسکناس از رده خارج شده/   انتشار اسکناس 5000 تومانی از بهار 94 / ارائه اسکناس نو توسط هفت بانک منتخب

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری بانک مرکزی صبح امروز با حضور«مجید صنیعی» رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی،«بهزاد قیاثوند» مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی،« ناصرحکیمی» مدیرکل فناوری بانک مرکزی  واصحاب رسانه برگزارودراین نشست خبری «مجید صنیعی»رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی اظهار داشت: یکی از وظایف مهم بانک مرکزی چاپ و نشر اسکناس است که در همین راستا مانند سال‌های گذشته سکه‌های رایج هزار ریالی، دو هزار ریالی و 5 هزار ریالی تولید شد و علاوه بر آن میزان ضرب سکه در ضرابخانه بانک مرکزی با توجه به اینکه در سال 92 رشد 80 درصدی نسبت به سال 91 داشت، در سال 93 نیز این میزان 10 درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک ابرازداشت: در سال 93 اسکناس 5 هزار ریالی، 20 هزار ریالی، 50 هزار ریالی و 100 هزار ریالی تولید شد که نسبت به سال گذشته 10 الی 15 درصد با افزایش همراه بود.

صنیعی در خصوص امحا و فرسوده‌گیری در سال 93 اظهار داشت: در سال 93 حدود 570 میلیون قطعه اسکناس از رده خارج شد و توسط بانک مرکزی امحا شد.

وی در خصوص طرح جدید انواع مختلف اسکناس در سال 93 اظهار داشت: طرح‌های جدید اسکناس 20 هزار ریالی در سال 93 در هفته دولت رونمایی شد که تغییر عمده این اسکناس روش چاپ آن بود که با توجه به تغییر روش چاپ باید طرح این اسکناس‌ها نیز تغییر می‌کرد و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این اسکناس‌ها انتشار یافت. علاوه بر آن، ایران چک‌های 500 هزار ریالی نیز تغییرات جدی از جمله تغییر سایز و اندازه داشت و پارامترهای امنیتی این اسکناس‌ها نیز افزیش یافت.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک در ادامه در خصوص اسکناس‌های 50 هزار ریالی گفت: طرح جدید اسکناس‌های 50 هزار ریالی به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران صورت گرفت و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ایران‌چک‌های 500 هزار ریالی و 50 هزار ریالی در اواخر بهار 94 منتشر خواهد شد.

بهزاد قیاسوند مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی در ادامه نشست خبری امروز بانک مرکزی اظهار داشت: بانک مرکزی در خصوص تامین اسکناس یک وظیفه دائمی را برعهده دارد که مختص برهه‌ای از زمان نیست  و در اسفند ماه هر سال به دلیل افزایش تقاضا، بانک مرکزی تمهیدات ویژه‌ای دراین خصوص دارد.

وی افزود: کل اسکناس و ایران چک درجریان 8 میلیارد برگ است که در مجموع 2 هزار تومانی بالاترین ترکیب را در بین اسکناس ها دارد و درخصوص مبلغ، ایران چک 50 هزار تومانی و اسکناس 10 هزار تومانی بالاترین مبلغ را دارد و از نظر تعداد نیز اسکناس های 2 هزار تومانی بالاترین میزان را دارا هستند.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی در  ادامه در خصوص ارائه اسکناس نو گفت: هر ساله برخی شعب منتخب برای ارائه اسکناس نو به متقاضیان اعلام می‌شود که امسال نیز به مانند روال گذشته اما با افزایش شعب منتخب به 60 شعبه به مردم اسنکاس نو ارائه می‌شد.

قیاسوند در خصوص اسامی بانک های منتخب اظهار داشت: بانک های ملی، صادرات، ملت، اقتصاد نوین، پاسارگاد، کارافرین و پست بانک جزو بانک های منتخب برای ارائه اسکناس نو می‌باشند که از اوایل هفته آینده به رائه اسکناس نو به متقاضیان میپردازند و کل مبلغ اسکناس های ارائه شده 6 هزار میلیارد ریال درتهران و 8 تا 9 هزار میلیارد ریال در شهرستانها است.

در ادامه این نشست ناصر حکیمی مدیر کل فناوری بانک مرکزی به ارائه توضیحاتی در خصوص شبکه شتاب و شاپرک اظهار داشت: مدیر کل فناوری بانک مرکزی در ادامه به توضیحاتی در مورد وضعیت شبکه پرداخت الکترونیک در روزهای پایانی سال پرداخت و گفت: وضعیت سیستم بانکی تا کنون پایدار و مطلوبی بود.

 

وی افزود: حدود 99 درصد تراکنش‌ها در شبکه شتاب و 99.3  درصد در شاپرک موفق بوده که نشان از وضعیت مطلوب سیستم بانکی دارد و میزان  تراکنش‌ها در شتاب بین 53 تا 56 میلیون و در شاپرک بین 58 تا 59 میلیون به ثبت رسیده است.

حکیمی در خصوص ارائه خدمات توسط بانک ها در این ایام گفت: بر این اساس میزان تراکنش‌های موفق شبکه بانکی از ۹۵ به ۹۷ درصد از تیرماه افزایش یافته است و اگر بانک‌ها بالاتر از ۹۷.۵ درصد تراکنش ناموفق داشته باشند، باید هزینه آن را بپردازند.

مدیر کل فناوری بانک مرکزی در ادامه گفت: برای رسیدگی به منظور تاکید بر روی کیفیت خدمات، سه بازده تعریف کردیم که بازده اول ساعت پرباری شبکه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح و ۴ تا ۸ بعد ازظهر است که اگر بانک‌ها در این ساعت خدماتشان افت کند، باید هزینه دو برابر استاندارد بابت تراکنش ناموفق بپردازند و در بازده میان‌باری، هزینه تراکنش ناموفق استاندارد محاسبه می شود و در کم‌باری که از نیمه شب تا ۸ صبح است، هزینه نصف حالت استاندارد خواهد بود.

وی اعلام کرد: براساس دستور جدید بانک مرکزی، بانک‌ها از اواخر بهمن ماه و اوایل اسفند ماه با ایجاد شعب کشیک و حالت متمرکز لازم است که خدمات مورد نیاز را در اختیار مشتریان قرار دهند.

مدیر کل فناوری بانک مرکزی همچنین در مورد گسترش کارت‌خوان‌های سیار گفت: در این رابطه هیچ دغدغه‌ای وجود نداشته و از لحاظ امنیتی مشکلی ندارند چرا که ممکن است در مکان‌هایی امکانات مخابراتی کامل نبوده و محدودیت اینترنتی وجود داشته باشد که در این شرایط از سرویس های سیار استفاده می شود و از نظر اجرایی مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

حکیمی اشاره ای هم به آخرین وضعیت بررسی کارمزدگیری از صاحبان کارت خوان‌ها داشت و گفت:‌ این موضوع همچنان در نوبت بررسی شورای پول واعتبار است که جزییات کاملی را به طور محرمانه به این شورا گزارش شده اما با توجه به حجم برنامه‌های شورا باید منتظر باشیم تا نوبت به بررسی موضوع کارت‌خوان‌ها برسد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب