امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9227 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پس از یک هفته درگیری مستمر با داعشی‌ها؛

ارتش عراق به دروازه‌های تکریت رسید

خبرایران: نیروهای ارتش و مردمی عراق که عملیات آزادسازی استان صلاح الدین را از روز یکشنبه هفته گذشته آغاز کردند، پس از یک هفته درگیری مستمر با عناصر تروریستی داعش، بالاخره موفق شدند خود را به دروازه‌های تکریت مرکز این استان برسانند.
ارتش عراق به دروازه‌های تکریت رسید
منابع عراقی اعلام کردند، نیروهای داوطلب و نظامی عراقی شهر مکیشقه در جنوب استان اصلاح‌الدین را به تصرف خود درآوردند و دو شهر اشغالی العلم و البوعجیل را نیز محاصره کردند و بدین ترتیب، صد‌ها تروریست داعش در دام افتادند. با تصرف مکیشفه توسط نیروهای دولتی، محور سامرا به شمال عراق امن شد. جبار المعموری از فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی، اعلام کرد: نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای پلیس فدرال و داوطلبان عشایر، ۲۰ کیلومتر در محور تقاطع الزرگه به سمت منطقه العلم در تکریت پیشروی کردند.

در جریان پیشروی، در تقاطع الزرگه ـ تل الساده واقع در شمال شرقی تکریت، اماکنی آزاد شد که از سال ۲۰۰۳ تاکنون، پای هیچ پلیسی به آن نرسیده است. پایگاه‌های موجود در این منطقه، پیش از این، در دست القاعده بود و پس از آن به دست داعش افتاده بود. پیش از این، «کریم النوری» سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی، صبح امروز اعلام کرده بود که عملیات آزادسازی استان صلاح الدین، به نفع نیروهای عراقی یکسره شد. و خاطرنشان کرد که به زودی آزادی کامل این استان، اعلام خواهد شدرویترز به نقل از فرماندهان شبه نظامیان شیعه و نیروهای امنیتی اعلام کرد نیروهای امنیتی حدود یک سوم روستای بوعجیل در جنوب تکریت - زادگاه صدام حسین رئیس جمهور اعدام شده عراق را تصرف کرده‌اند. این خبرگزاری افزود: شبه نظامیان شیعه، پیشروی به سوی بوعجیل را به عنوان انتقام کشتار اسپایکر توصیف کرده‌اند هر چند که رهبران شبه نظامیان می‌گویند با همه غیرنظامیان در منطقه سنی نشین به خوبی رفتار خواهد شد.عملیات برای بازپس گیری تکریت، بزرگ‌ترین تهاجم علیه شورشیان داعش است. اگر این عملیات موفقیت آمیز باشد، این نخستین بار خواهد بود که ارتش و شبه نظامیان، یک شهر مهم را از تروریست‌ها بازپس گرفته‌اند. پیشرفت این عملیات که یک هفته پیش آغاز شد، همچنین می‌تواند بر زمان و راهبرد تهاجمی گسترده‌تر بعدا امسال برای بازپس گیری موصل، بزرگ‌ترین شهر تحت کنترل داعش، تاثیر بگذارد.رویترز افزود: ائتلاف تحت رهبری آمریکا از طریق حملات هوایی، آموزش نظامی و ارسال تجهیزات، از مبارزه بغداد با داعش حمایت کرده ولی حمایت اصلی از عملیات تکریت در میدان نبرد از جانب فرماندهان ایرانی و شبه نظامیان مورد حمایت تهران بوده است. از داخل شهر تحت محاصره تکریت نیز خبر می‌رسد، ‌تروریست‌های تکفیری برای جلوگیری از پیشروی نیروهای دولتی، شماری از خانواده‌های بی‌دفاع را به عنوان سپر انسانی در حد فاصل مواضع خود و نیروهای دولتی استفاده کرده‌اند. ارتش عراق هم برای نجات این غیرنظامیان وارد عمل شده است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب