امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9254 تاریخ انتشار: شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با حضور فهیمه امن‌زاده و خیام وقار کاشانی؛

برنامه های6‌ ماهه آغازین سال در تماشاخانه باران تشریح شد/ اجرای 9 اثر نمایشی از بزرگان تئاتر

خبرایران: نشست خبری مدیر تماشاخانه باران امروز ۲۳ اسفند ماه با حضور فهیمه امن‌زاده و خیام وقار کاشانی در سالن نمایش این تماشاخانه برگزار شد.
برنامه های6‌ ماهه آغازین سال در تماشاخانه باران تشریح شد/ اجرای 9 اثر نمایشی از بزرگان تئاتر

به گزارش خبرنگار خبر ایران ؛ نشست خبری مدیر تماشاخانه باران امروز ۲۳ اسفند ماه با حضور فهیمه امن‌زاده و خیام وقار کاشانی در سالن نمایش این تماشاخانه برگزار و دراین نشست خبری وقار کاشانی طی سخنانی اظهارداشت: از اوایل بهمن ماه بیش از ۱۴۵ درخواست اجرای نمایش داشتیم که این کار را برای مدیران یک سالن نمایش سخت می‌کند. در نیمه اول سال آینده ۹ اثر نمایشی خواهیم داشت و در ۶ ماهه دوم سال چیزی حدود ۱۱ تا ۱۲ نمایش روی صحنه خواهد رفت.

 کاشانی تصریح کرد: قرار است در سال آینده بخشی را به آثار جوان‌ترهای تئا‌تر که کار‌هایشان شایستگی مواجه شدن با مخاطب را دارد در فصلی با عنوان «نسل اکنون» داشته باشیم. در این بخش کارهای دانشجویی پر مخاطب و جوانانی که پتانسیل اجرای عموم حرفه‌ای را دارند به اجرا در خواهد آمد و از آغاز افتتاح تماشاخانه باران تا کنون ۸هزار تماشاگر از آثار نمایشی دیدن کرده‌اند و اجرای آثار سال آینده از ۷ فروردین ماه به مناسبت روز جهانی تئا‌تر آغاز می‌شود همچنین از ۷ تا ۱۵ فروردین نمایش «آخرین نامه» که مخاطبان زیادی داشت در ساعت ۲۰:۳۰ روز صحنه خواهد رفت.

وی در سخنانش اجرای عمومی رادیو تئا‌تر را از برنامه‌های جذاب سال آینده این تماشاخانه معرفی کرد و در ادامه افزود: با توجه به گرایش‌های اجرا در نوبت صبح با رضا عمرانی صحبت‌هایی داشتیم و قرار است در ساعت‌های غیر متعارف اجرای رادیو تئا‌تر داشته باشیم. همچنین تعیین کردیم برای اجراهای شش ماهه نخست کارتی با عنوان کارت اعتباری برای مخاطبان در نظر گرفته‌ایم تا افرادی که بلیت‌های نمایش‌ها را پیش خرید می‌کنند از تخفیف ۵۰ درصدی بهره‌مند شوند و بتوانند با خرید یک جای بلیت‌ها در طول شش ماه از آن استفاده کنند و درباره بحث آموزش تفاهم‌نامه‌ای با مرکز تئا‌تر مولوی امضا شده که سال آینده یک سری کارگاه آموزشی تخصصی پیرو برنامه‌های آموزشی برگزار کنیم که اولین دوره آن کمدی خلاق است که توسط کوروش نریمانی برگزار خواهد شد. نتیجه این کارگاه درقالب اجرای نمایش کمدی در دفتر مرکز تئا‌تر مولوی ارائه خواهد شد.

مدیر تماشاخانه باران درباره نحوه انتخاب آثار بیان کرد: از آنجا که آثار ارائه شده کارهای خوب از سوی هنرمندان خوش پیشینه بود در سال اول فعالیت این تماشاخانه این اجرا‌ها را در اولویت قرار دادیم و ظرفیت سالن این تماشاخانه ۱۲۱ صندلی است اما ما در ایام جشنواره توانسته‌ایم ۱۶۰ تماشاگر را نیز میزبان باشیم و این سالن به امکانات بیشتری نیازمند است که در ایام نوروز فراهم خواهد شد. همچنین در بحث اقتصادی با کارگردان‌ها مشارکت خواهیم داشت ۳۰ درصد از مبلغ فروش بلیت به سالن اختصاص پیدا خواهد کرد.

فهیمه امن‌زاده درباره نظارت بر آثاری که قرار است در این تماشاخانه اجرا شود اظهار کرد: «پیام دهکردی متنی را قرار است در این سالن اجرا کند که متنش با نظارت رضا دادویی رئیس شورای ارزیابی آثار در حال تکمیل است. اغلب کسانی که متقاضی اجرا در این تماشاخانه بودند کسانی هستند که کمتر دچار مشکل و یا خط قرمز‌ها بوده‌اند و سالیان سال در حوزه تئا‌تر کار کرده‌اند ضمن این‌که این اعلام، کارگردانان را ملزم می‌کند که به نظر اعضای شورا اهمیت بیشتری دهند.

وقار کاشانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا در این تماشاخانه قرار است که آثاری از سوی هنرمندان دانشجو نیز اجرا شود بیان کرد: اقتصاد هنر ایجاب می‌کند که از اینجا کار را شروع کنیم تا هم جا بیفتیم و معرفی شویم و هم مخاطب پیدا کنیم و سپس به دنبال جوان‌گرایی برویم. پیشنهاد ایجاد فصل «نسل اکنون» نیز در همین راستا از سوی رحمت امینی، امیر حسین حریری و فردوس حاجیان مطرح شده است. ما قرار است از اردیبهشت ماه یک ساعت به کارهای جوانان اختصاص دهیم که البته شاید در ساعتی نامتعارف باشد اما من فکر می‌کنم به دلیل نزدیک بودن راه و حضور و مواجهه با مخاطبان بتوانیم اتفاق لازم برای هنرمندان جوان رقم بزنیم.

مدیر تماشاخانه باران درباره نوع کار با دانشجویان عنوان کرد: برای دانشجویان شرایط ویژه‌ای قائل شده‌ایم که شامل کف فروش ۲۰ درصدی است بنابراین این هنرمندان می‌توانند مبلغی را به دلیل هزینه‌ها برای ما تضمین کنند.

وی درباره سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا تماشاخانه از هنرمندان تئا‌تر عروسکی هم حمایت خواهد کرد بیان کرد: ما در بخش عروسکی هم یک پیشنهاد اجرا داشتیم و در آینده اجرای نمایش عروسکی را نیز خواهیم داشت.

فهیمه امن‌زاده در تکمیل این صحبت‌ها تشریح کرد: خوشحالیم که باخواست‌های زیادی برای اجرا در این تماشاخانه رو‌به‌رو بوده ایم. حمید رضا نعیمی، آرش دادگر و حسین کیانی همه از جمله افرادی‌اند که علاقه‌مند به اجرا در این مکان هستند و این باعث افتخار ما است که البته این موضوع انتخاب نمایشی برای اجرا را سخت می‌کند و تنوع در اجرا از مواردی است که در ذهن داریم و از آنجا که محدودیت‌های زیادی وجود دارد و هزینه یک سالن زیاد است باید شرایط طوری باشد که امکانات برای هر اجرا یکسان باشد. اما حتما برنامه‌های بعدی این تماشاخانه مفصل‌تر و متنوع‌تر خواهد بود.

امن‌زاده که پیش از این خود به عنوان بازیگر روی صحنه حاضر می‌شد درباره تداخل بین مدیریت و بازیگری بیان کرد: بازیگری همیشه اولویت زندگی‌ام بوده است و جدا از بازیگری کار مدیریت را نمی‌دانم شاید نگاه وسواسانه‌ای در بخشی از کار‌ها داشتم و حتی در بخش سخت افزاری صحبت‌های زیادی با وقار کاشانی انجام دادم چرا که به عنوان یک بازیگر دوست دارم وقتی وارد سالن نمایشی می‌شوم برای مثال اتاق گریم داشته باشم بنابراین این از مواردی بود که همیشه در ذهنم بود.

وقار کاشانی درباره طراحی سالن نمایش و چگونگی اجرای آثار در ساعات نانمتعارفبیان کرد: به دلیل عمق زیادی که سالن دارد یک دکور ثابت و یک دکور متحرک خواهیم داشت تا شرایط اجرای بیشتری داشته باشیم و دراین تماشاخانه هر شنبه اجرای نمایش نامه خوانی برگزار خواهد شد ودر میان آثار به جز نمایش «رابینسون کوروزوئه» اثر باز تولیدی نخواهیم داشت چرا که تصمیم داریم کار دست اول را به مخاطب ارائه کنیم و این مکان به صورت استیجاری از یک سوله مخروبه به سالن تبدیل شده است و به مدت ۵ سال قرارداد دارد. همچنین از شرایط دیگر این سالن این است که اگر کارگردانی بخواهد حتی ۶۰ یا ۹۰ اجرا هم داشته باشد با توجه به استقرار مخاطبان موفق شود.

فهیمه امن‌زاده همچنین درباره دیگر برنامه‌هایش در این تماشاخانه تصریح کرد: «در این تماشاخانه نمایشگاهی برگزار خواهیم کرد، همچنین برای هر اثر نمایشی مراسم افتتاحیه‌ای داشته باشیم که در آن چتر باران به کارگردان هر اثر اهدا می‌کنیم.

بنابراین گزارش ؛ در ابتدای این مراسم، نماهنگی از هنرمندان تئاتری که در سال جدید در تماشاخانه باران اجرا خواهند داشت پخش شد.

 

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب