امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9256 تاریخ انتشار: شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مرتضی رحمانی موحد اعلام کرد؛

بنزین نوروزی نداریم/توزیع ۳۲ میلیون بروشور در نوروز/فعلاً آمار استقبال سفرهای خارجی را نداریم/ ۳میلیون و ۸۴۵ هزار و ۶۳ ظرفیت اسکان واحدهای اقامتی

خبرایران: مرتضی رحمانی موحد معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره بنزین سفر نوروز ۹۴ گفت: در سال ۹۳ بنزین در برنامه ستاد سوخت قرار نداشت. فکر نمی‌کنم امسال هم جزو برنامه‌های این ستاد باشد
بنزین نوروزی نداریم/توزیع ۳۲ میلیون بروشور در نوروز/فعلاً آمار استقبال سفرهای خارجی را نداریم/ ۳میلیون و ۸۴۵ هزار و ۶۳ ظرفیت اسکان واحدهای اقامتی

به گزارش خبرنگارخبرایران ؛ نشست خبری اعلام اقدامات ستاد هماهنگی خدمات سفر برای تعطیلات نوروز ۹۴ «مرتضی رحمانی موحد» معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری   صبح امروز شنبه ۲۳ اسفند با حضور اصحاب رسانه برگزارو دراین نشست خبری «مرتضی رحمانی موحد» معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  اظهارداشت: اعلام اقدامات ستاد هماهنگی خدمات سفر برای تعطیلات نوروز ۹۴

 از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین‌ماه انجام می‌شود، گفت: اگر مراکز خدمات گردشگری مطابق با قوانین کشور عمل نکنند؛ براساس ضوابط موجود برخورد می‌شود و برخی از هتل‌ها «رزور سفید» دارند که مطابق قانون نیست. رزرو انبوه خلاف مقررات است و ما این موضوع را به هتل‌ها اطلاع داده‌ایم. برخورد با این مسئله به طور جدی خواهد بود.

رحمانی موحد افزود: اصولا نظام رزرواسیون و تنظیم تورهای سفر به دلیل آنکه امکانات خدماتی در حد معمول نیست دچار آسیب شده است. سازمان هواپیمایی نیز از این شرایط به ویژه در موضوع قیمت‌گذاری، چارترها و کنسلینگ گله‌مند است و ضوابط و مناسبات در چارتر کردن هتل و هواپیما درست نیست و از دستگاه‌های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر انتظار همکاری می‌رود.

وی با اشاره به این که از نزدیک یک مسوول هواپیمایی، را دیده که مسئله چارتر در قالب تور را به موسساتی که از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز گرفته‌اند واگذار کرده است، گفت: به نظرم این کار غیرمنصفانه بوده است. چرا که بخشی از فعالیت‌ تورسازی دفاتر تحت نظارت ما به حمل و نقل برمی‌گردد. وقتی امکانات به طور مشخص در اختیار برخی دفاتر قرار می‌گیرد و صندلی‌های هواپیما پیش‌فروش می‌شود، قاعدتا مشکلاتی هم بوجود می‌آید.

معاون گردشگری با تأکید بر این که ضوابط و مناسبات درست نیست، اظهار داشت: از این رو گفت‌وگوی نزدیکی را با سازمان هواپیمایی آغاز کردیم؛ چرا که آن‌ها هم از رزرواسیون تور و پروازها و فعالیت سایت‌های غیررسمی ناراحت‌اند. بنابراین سعی می‌کنیم در همکاری بین بخشی ابتدای سال ۹۴ این موضوع را حل کنیم. این مشکل به مرور رفع خواهد شد.

او درباره برخورد با گران‌فروشی‌ها از طریق ستاد هماهنگی سفر گفت: نام ستاد کاملا مشخص است؛ «هماهنگ‌کننده». پس از تمام دستگاه‌های عضو ستاد این انتظار می‌رود که با موضوع و شرایط همکاری داشته باشند و مثلا اجازه چارتر ندهند.

رحمانی موحد همچنین درباره ظرفیت اسکان مسافران نوروزی گفت: ۱۳۵ هزار و ۳۰۲ ظرفیت در هتل ها، ۸۶ هزار و ۸۸۴ ظرفیت در مهمانپذیرها، ۴۲ هزار و ۱۰۳ ظرفیت در هتل آپارتمان ها آماده اسکان مسافران است که با در نظر گرفتن ظرفیت منازل استیجاری، کمپ ها و مدارس در مجموع ۳ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۶۳ ظرفیت اسکان واحدهای اقامتی کشور در یک روز است.

رحمانی موحد درباره ساماندهی خانه مسافرها هم توضیح داد: باید همکاری بین خانه مسافرها و هتل‌ها ایجاد شود. سعی می‌کنیم این اتفاق در سال ۹۴ رخ دهد و بارها به مراکز نظارتی اعلام و درخواست کردیم جدی با این مسئله برخورد کند، چرا که وجود این خانه‌ها به صنعت گردشگری آسیب می‌زند. این مراکز باید توسط مراجع قضایی و نظارتی ساماندهی شوند و تمام تلاش ستاد هماهنگی خدمات سفر بر این است که مردم از اسکان بدون سقف به سمت اسکان مسقف هدایت شوند.

وی گفت: فلسفه طراحی خانه مسافر همین بوده است، اما اینکه برخی استان‌ها در تعطیلات نوروزی اعلام می‌کنند خالی از مسافر بوده‌اند و مردم از ظرفیت‌شان اطلاع نداشتند، باید به گونه‌ای دیگر هماهنگی شود و یکی از اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر، رسانه ملی است و انتظار می‌رود در توزیع سفر همکاری مستمر داشته باشد.

موحد درباره میزان استقبال و آمار سفرهای خارجی در نوروز ۹۴ با بیان اینکه فعلا آماری از حجم متقاضیان سفرهای خارجی در اختیار ندارد و آن را پس از ۱۵ فروردین‌ماه ارائه خواهد کرد، افزود: آمار خاصی از اینکه چه کسی تصمیم گرفته سفر خارجی برود، نداریم اما مثل همیشه بخشی از خدمات دفاتر مسافرتی روی سفرهای خارجی متمرکز است.

معاون گردشگری کشور از فعال بودن ۳۴۵ موزه در ایام نوروز برای پذیرش گردشگران خبر داد و گفت: همچنین یک هزار و ۳۰۸ سفره هفت سین در کشور پهن می شود و ۷۲۸ نمایشگاه صنایع دستی نیز برپا خواهد شد و در کنار آن ۲ هزار و ۴۵۱ بازارچه سنتی و محل عرضه ارزاق عمومی به مسافران تعبیه شده است و ۶۹۹ ایستگاه صلواتی نیز از مسافران پذیرایی می کنند. حدود هزار حمام عمومی نیز در ایام نوروز فعال خواهد شد. در این میان ۳۲ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۸۸۳ بروشور راهنمای مسافرین در ایام نوروز توزیع می شود.

رحمانی موحد همچنین درباره نتیجه سرمایه‌گذاری روی سرویس‌های بهداشتی با اعلام اینکه ۱۱ هزار و ۸۲۶ سرویس بهداشتی در کل مسیرهای داخلی برای تعطیلات نوروزی آماده شده است، اظهار کرد: در گذشته سرمایه‌گذاری‌هایی در سرویس بهداشتی صورت گرفته بود و برای ساخت آن‌ جانمایی‌ شده بود، اما پس از بررسی‌ها مشخص شد یا آن جانمایی‌ها غیرکارشناسی بوده و یا بهره‌برداری وجود نداشته برای همین بسیاری از سرویس‌های بهداشتی غیرفعال مانده است و با شهرداری در تعاملیم تا این مسئله را رفع کنیم. با هلال احمر نیز توافق شده تا در مسیرهای پرتردد نوروزی، سرویس‌های بهداشتی سیار مستقر شود و ساخت سرویس بهداشتی توجیه اقتصادی لازم را برای هزینه کردن نداشته، باید این توجیه اتفاق افتد.

رحمانی موحد درباره نظارت و بازرسی بر واحدهای گردشگری در ایام نوروز به تعداد ۹۴۴ ناظر که وظیفه بازرسی از تاسیسات و موسسات گردشگری را برعهده دارند اشاره کرد و گفت: ۶ هزار و ۴۷۷ نفر ناظر سازمان بازرگانی هم برای نظارت بر اصناف مختلف فعال خواهند شد و یک هزار و ۳۰۲ نفر ناظر سازمان تعزیرات حکومتی و ۳ هزار و ۵۳۵ نفر ناظر دانشگاه علوم پزشکی در ایام نوروز فعالیت خواهند کرد، بنابراین در ایام نوروز ۹۴، ۱۲ هزار و ۲۵۸ نفر در روز جمع ناظرین همکار با ستاد اجرایی خدمات سفر هستند.

معاون گردشگری درباره بنزین سفر نوروز ۹۴ اظهار کرد: در سال ۹۳ بنزین در برنامه ستاد سوخت قرار نداشت. فکر نمی‌کنم امسال هم جزو برنامه‌های این ستاد باشد و اقامت و بازدید از سایت‌های تاریخی، موزه‌ها و آثار طبیعی مبنای آمارگیری سفرهای نوروزی است که دوره اعلام این آمارها هر سه یا چهار روز یک بار خواهد بود.

رحمانی موحد به آغاز همکاری با مرکز آمار ایران برای تهیه نظام جامع آماری گردشگری اشاره کرد که در این نظام اثرگذاری و نقش گردشگری در سیاست‌ها و اقتصاد مشخص خواهد شد وو ما همکاری خوبی را با مرکز آمار آغاز کرده‌ایم. مطالعات شروع شده و امیدواریم در سال ۹۴ به چارچوب مشخصی در بحث کلان آماری که همه ابعاد سفر را شامل می‌شود، دست یابیم. این برنامه‌ریزی درازمدت است اما سال ۹۴ مراحل اجرایی آن شروع می‌شود.

معاون گردشگری همچنین درباره آمار گردشگران ورودی و خروجی کشور در سال ۹۳ گفت: این آمار هر سه ماه یک‌بار احصا می‌شود، اما فعلا آمار سه ماه آخر سال را نداریم چون باید منتظر پایان اسفند باشیم، اما آمار ۹ ماه نخست نشان می‌دهد ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگری ورودی در سال ۹۳ داشتیم و با احتساب زائران مربوط به اربعین ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر خروجی از کشور ثبت شده است و آمار کامل گردشگران ورودی و خروجی ۹۳ بعد از تعطیلات نوروز اعلام می‌شود.

وی از برگزاری جشنواره فیلم و عکس سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: همه مردم ایران می توانند فیلم ها و تصاویر تهیه شده خود در ایام نوروز را در هشتگ TOURISM IRAN قرار دهد تا پس از داوری بهترین ها انتخاب شوند. روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی نیز قول اهدای جوایزی را به برترین ها داده است. همچنین مهلت ارسال آثار از ۲۵ اسفند تا سی ام فروردین ۹۴ اعلام شده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب