امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9279 تاریخ انتشار: جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

امام جمعه موقت تهران اعلام کرد؛

منتقدان هسته ای به گفتار فرزندان انقلاب اعتماد کنند/همسو دانستن منتقدان هسته ای با صهیونیست ها خلاف حکمت و تدبیر است/تحریم ها در توافق مورد تائید ملت باید یکجا لغو شود

خبرایران: امام جمعه موقت تهران مسئله هسته ای را یک مسئله فراقوه ای و فراجناحی دانست و گفت: موضوع هسته ای مسئله یک جناح و حزب خاص نیست؛ این موضوع نباید دستمایه اختلاف باشد.
منتقدان هسته ای به گفتار فرزندان انقلاب اعتماد کنند/همسو دانستن منتقدان هسته ای با صهیونیست ها خلاف حکمت و تدبیر است/تحریم ها در توافق مورد تائید ملت باید یکجا لغو شود

به گزارش خبر ایران ، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه های امروز نماز جمعه با گرامیداشت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر اظهار کرد: زندگی فاطمی آن زندگی ای است که با آئین نامه دین بچرخد و با اطاعت از خدا باشد، برخی از مشکلات  عرصه زندگی خانوادگی از کمبود همین عنصر ناشی می شود.

وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) به مناسبت سالروز ولادت ایشان گفت: حاکمیت اسلام عزت ایران اسلامی و بیداری اسلامی در جهان را مدیون امام (ره) هستیم و علو درجات برای بنیانگذاری جمهوری اسلامی را از خداوند طلب می کنیم.

منتقدان هسته ای به گفتار فرزندان انقلاب اعتماد کنند

آیت الله سید احمد خاتمی با اشاره به نامگذاری سال ۹۴ توسط رهبر انقلاب با عنوان دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی تصریح کرد: این موضوع شایسته بحث فراوان است و این نامگذاری ها حاصل کار کارشناسی عمیق است . رسانه ها و رسانه ملی باید توجه داشته باشند که رهنمودهای اول سال مقام معظم رهبری رهنمودهای راهبردی است و نباید دست کم گرفته شود.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص موضوع هسته ای اشاره کرد و گفت: موضع نظام به صورت شفاف توسط ایشان بیان شد که خداوند را شاکریم که امروز کشور توسط رهبر انقلاب با دین و حکمت اداره می شود.

وی در تشریح و تحلیل سخنان مقام معظم رهبری در خصوص بیانیه اخیر ایران و۱+۵ در لوزان خاطرنشان کرد: رهبری فرمودند موضع من نسبت به این بیانیه نه موافق و نه مخالف است چرا که هنوز چیزی اتفاق نیفتاده است و طبق گفته وزیر امورخارجه و مسئولان این بیانیه صرفا یک چک نویس است. بنابراین وقتی نه به بار است و نه به دار است دیگر تبریک و تهنیت گفتن معنایی ندارد.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: برخی ذوق زدگی ها به ضرر مذاکرات است و سبب سوءاستفاده دشمنان خواهد شد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تیم مذاکرات کننده هسته ای را تایید کردند و به آنها اعتماد دارند خاطرنشان کرد: ما نیز چنین اعتقادی داریم و از تحلیلگران می خواهیم که به گفتار اعضای تیم هسته ای اعتماد کنند. نباید اینگونه باشد که سخنان  فرزندان این ملت را نقد کنند و قبول نداشته باشند و فلان آدم آمریکایی و سخنگوی کذا را در بحث هسته ای محور قرار دهند. این کار درستی نیست.

همسو دانستن منتقدان هسته ای با صهیونیست ها خلاف حکمت و تدبیر است

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری کلیت مسائل هسته ای را زیر نظر دارند، گفت: ایشان خطوط قرمز را مشخص می کنند و در جریان ریزه کاری ها، کار را به خود مسئولان وا گذاشته اند، اینکه برخی بگویند رهبری در ریز جریان مذاکرات است سخنی نادرست و خلاف واقع است.

آیت الله خاتمی با اشاره به بیانیه مشترک ایران و غرب در موضوع هسته ای افزود: شاید این موضوع بسیار موضوع مهمی نباشد اما این بیانیه شاید دستمایه اصلی توافق تیرماه باشد. در مسئله ای به این مهمی که سرنوشت ساز است باید اجازه اظهارنظر به منتقدین و کارشناسان داده شود.

وی گفت: باید موافق و مخالف در این خصوص صحبت کنند و  دو طرف منصفانه و منطقی صحبت های خود را ارائه دهند. منتقدان باید واقعیات را ببینند و مقید باشند یک کلمه خلاف واقع نگویند و مسئولان نیز باید به طور منطقی پاسخگو باشند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: اینکه مسئولان بخواهند منتقدان را تحقیر کنند و یا فحش بدهند و بگویند مخالفان همسو با صهیونیست ها هستند کاری خلاف حکمت و تدبیر است.

آیت الله خاتمی افزود: باید میدان نقد را باز بگذارید زیرا در این فضای بازی چه بسا مطلبی باز شود که در توافق نهایی بتواند راهگشا باشد.

وی با تقدیر از اقدامات رسانه ملی در خصوص ارائه وقت به منتقدان و موافقان توافق هسته ای گفت: این اقدام شایسته تجلیل است که موافقان و مخالفان در این خصوص بتوانند حرف بزنند منتهی نمی خواهم بگویم هر طور که رفتار شد درست است چرا که عصبانیت ها در مسائل علمی  کار را به جایی نمی برد.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: ما از موافقان و مخالفان بیانیه هسته ای می خواهیم که طبقه بندی مسائل را رعایت کنند. گاهی دیده می شود بعضا موافقان و مخالفان طبقه بندی مسائل را رعایت نمی کنند، در عین حال باید بدانند که مردم ما محرم هستند و ما هیچ بیگانگی با مردم خود نداریم.

تحریم ها در توافق مورد تائید ملت باید یکجا لغو شود

آیت الله خاتمی با بیان اینکه موضوع بی اعتمادی به طرف مقابل همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است، گفت: این دغدغه برای چندین بار از سوی رهبری بیان شده است که طرف مقابل ما طرف بسیار ناصالحی است و واقعیت هم این را نشان می دهد.

وی افزود: هنوز جوهر بیانیه لوزان خشک نشده است اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی را جعل می کند. این اتفاق یعنی اینکه آنها به کمترین قرارها و تعهدات خود پایبند نیستند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: مردم ما درست فهمیده اند که بعد از ۳۶ سال مانند شکوه سالهای اول انقلاب می گویند مرگ بر آمریکا. انتظار می رود مسئولان در جای جای مذاکرات نماینده این ملت باشند که همواره فریاد مرگ بر آمریکای آنها از ابتدای انقلاب تاکنون با شکوه تر از قبل فریاد زده می شود.

آیت الله خاتمی با اشاره به لزوم لغو تحریم ها در روز اول توافق گفت: یک خط را رهبر معظم انقلاب مشخص کردند و آن اینکه همه تحریم ها در روز اول توافق باید به صورت یکجا لغو شود، تنها این توافق مورد تایید ملت ایران قرار دارد حرفهایی که غربی ها اعلام می کنند که تحریم ها شش ماه و یک سال پس از راستی آزمایی تعهدات ایران لغو می شود قابل قبول نیست و مذاکره کنندگان ما نیز زیر بار نخواهند رفت.

توسعه نظامی بازوی اقتدار ملت است

وی با بیان اینکه مذاکره کنندگان ما فقط در عرصه هسته ای حق مذاکره با غربی ها را دارند، گفت: مذاکرات فقط در عرصه هسته ای جریان دارد و مذاکره در عرصه نظامی خط قرمز نظام است. ذره ای نباید از توسعه نظامی کشور کاسته شود چرا که توسعه نظامی بازوی اقتدار این ملت است و ربطی به طرف های غربی ندارد که ما چه سلاحی داریم و چه سلاحی نداریم.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: ما تولید سلاح های نظامی بازدارنده خود را ادامه می دهیم اما یک خط قرمز در این عرصه داریم و آن اینکه بمب اتم نمی سازیم اما مابقی تولیدات نظامی جمهوری اسلامی حق ملت ایران است.

آیت الله خاتمی ماهیت انقلاب اسلامی را حمایت از مظلومان عالم دانست و گفت: اگر ما دست از حمایت مظلومان عالم برداریم و آنها را کمک نکنیم انقلاب اسلامی هویت خود را از دست داده است. نباید حاصل  مذاکرات این باشد که ما دست از پشتیبانی معنوی مظلومان عالم برداریم.

وی با بیان اینکه مسئولان تیم مذاکره کننده باید در تنظیم توافق هسته ای مراقب واژگان باشند، خاطرنشان کرد: نباید واژه های تفسیردار در توافق گنجانده شود چرا که کلمات تاویل دار دام دشمنان است. باید قرارداد نهایی کاملا شفاف و غیر قابل تفسیر باشد.

استفاده جناحی از مساله هسته ای برای انتخابات سواستفاده از سرمایه ملی است

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه نباید خروجی بحث هسته ای دوقطبی کردن و اختلاف در جامعه باشد تصریح کرد: مسئله هسته ای یک مسئله فراقوه ای و فراجناحی است. موضوع هسته ای مسئله نظام است و مسئله یک جناح و حزب خاص نیست. این موضوع نباید دستمایه اختلاف باشد.

آیت الله خاتمی تاکید کرد: نباید کسانی از این مسئله استفاده جناحی و حزبی کنند و برای انتخابات آخر سال دانه بپاشند چرا که بهره برداری جناحی از این موضوع سوءاستفاده از سرمایه ملی است.

وی ادامه داد: این مذاکرات در عرصه دیگری جز عرصه هسته ای نیست و در موضوع رابطه با آمریکا انجام نشده است. ما هنوز آمریکا را شیطان بزرگ می دانیم. این مذاکرات می تواند محکی برای آمریکا باشد ولی باید بگویم تا امروز آمریکایی ها نمره بدی گرفته اند و نشان داده اند قابل اعتماد نیستند.

هجمه عربستان به یمن از جنس هجمه صهیونیست ها به غزه است

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود به موضوع انقلاب یمن اشاره کرد و گفت: انقلابی که در یمن رخ داده از جنس انقلاب اسلامی است. دنیای استکبار که امروز نان دموکراسی را می خورد در موضوع یمن ریاکارانه و جنایتکارانه عمل می کند.

آیت الله خاتمی خطاب به کشورهای غربی گفت: مگر شما دم از دموکراسی نمی زنید. خوب دموکراسی یعنی اینکه مردم به صحنه بیایند و سرنوشت خود را انتخاب کنند. امروز نیز مردم یمن در صحنه حاضر شدند و دنیا نیز تظاهرات مردم یمن را دیده است اما در عین حال شما از کشور مهاجم به این مردم حمایت می کنید.

وی با بیان اینکه من بارها در خطبه های نماز جمعه گفته ام که دنیای استکبار در موضوع دموکراسی و حقوق بشر دروغ می گوید، خاطرنشان کرد و گفت: تنها چیزی که برای دنیا مطرح نیست دموکراسی و حقوق بشر است، آنها تنها منافع خود را دنبال می کنند و جنایتکارانه نشسته اند و کشتار کودکان و زنان یمن را مشاهده و از طرفی از متجاوزین مردم بی دفاع یمن حمایت می کنند.

امام جمعه موقت تهران جنس هجمه عربستان به مردم یمن را جنس هجمه صهیونیست ها به مردم غزه دانست و افزود: امروز در حمله سعودی ها به مردم یمن صدها مردم عادی به شهادت رسیدند و صدها کودک زیر ۵ سال کشته شدند و مساجد، مدارس و زیر ساخت های یمن تخریب شده است.

آیت الله خاتمی گفت: صهیونیست ها نیز در غزه همین اقدامات را انجام دادند. جنگ عربستان در یمن جنگ نیابتی است. آنها به نیابت از صهیونیست ها یک کشور اسلامی را تبدیل به ویرانه می کنند.

وی خطاب به سعودی ها گفت: شما بدنبال چه چیزی هستید اگر دنبال این هستید که یک رژیمی سر کار بیاید که همسو با شما باشد واقعا کور خوانده اید چرا که روز به روز نفرت مردم و حتی هواداران عربستان در یمن بیشتر می شود چرا که سعودی ها در یمن به طور وحشیانه آدم می کشند. تردیدی نکنید که شما در این عرصه به هدفتان نخواهید رسید اما به یک هدف که صهیونیست ها از شما می خواهند یعنی ویران کردن یمن خواهید رسید.

عربستان شکست خورده میدان هجمه به یمن است

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تردید نکنید که عربستان شکست خورده این میدان خواهد بود، خاطرنشان کرد: اولین دلیل آن همان است که مقام معظم رهبری روز گذشته فرمودند یعنی قدرت عربستان از صهیونیست ها بیشتر نیست و غزه به مراتب کوچکتر از یمن است. صهیونیست ها در غزه شکست خوردند و عربستان نیز مطمئنا در این عرصه شکست خواهند خورد چرا که کشور یمن دارای یک کشور جنگجو است و بالفعل یک میلیون رزمنده بسیجی دارد که به جنگ های چریکی آشنایی دارند.

وی تصریح کرد: عربستان تا دیر نشده پرونده خود را سیاه تر نکند چرا که تمامی حق طلبان رژیم سعودی را رژیمی جنایتکار خواهد دانست.

خواهان برخورد قاطع مسئولان با موضوع حادثه فرودگاه جده هستیم

 آیت الله خاتمی با اشاره به وقایع رخ داده در فرودگاه جده و بی حرمتی به دو زائر نوجوان ایرانی گفت: این مسئله، مسئله ای تلخ برای غیرت ایران اسلامی و لکه ننگ برای دولت عربستان است، شما اسم خودتان را خادم الحرمین گذاشته اید؟ این چه خدمتی است که آمده اید یک زائری که از زیارت خانه خدا برگشته است و این چنین رذیلانه با او برخورد می کنید.

وی افزود: حرف این است که از ساعات اولیه این اتفاق مسئولان ما در جریان قرار گرفتند و وظیفه خود را انجام دادند بخصوص بعثه مقام معظم رهبری. اما این آخرین اهانت سعودی ها به زائران بیت الله الحرام نیست بلکه خطبای مسجد الحرام هر جمعه به تشیع اهانت می کنند و هر جمعه به ایران اسلامی اهانت می کنند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: سعودی ها امروز اجازه نمی دهند زائران ایرانی به زیارت بقیع بروند و هر بار به روحانیون کاروان ایرانی اهانت می کنند.

وی تاکید کرد: ما منتظریم طی روزهای آینده شاهد اشد مجازات برای این اراذل و اوباش باشیم و الا از نظام اسلامی، مجلس شورای اسلامی و دولت انتظار برخورد قاطع با این دولت سرکش را داریم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب