امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9288 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

روتیتر خبرداد؛

تأكيد بر توسعه مناسبات حمل و نقلي جمهوري اسلامي ايران و كشور لتوني

​خبرایران: قائم مقام وزير امور خارجه كشور لتوني در رأس هيئتي در سفر به تهران با معاون وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفتگو كرد.
تأكيد بر توسعه مناسبات حمل و نقلي جمهوري اسلامي ايران و كشور لتوني

به گزارش خبرایران از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان با اشاره به ظرفيت‌هاي حمل و نقلي و ترانزيتي  كشور جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: مناسبات تجاري و اقتصادي ايران با اروپا از ديرباز و گذشته در سطح مناسبي برقرار بوده و اميد است با حصول نتايج مثبت مذاكرات 1+5 اين روابط گسترش قابل توجهي يابد.

مهندس كشاورزيان با ابراز خرسندي از رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا توسط كشور لتوني خاطرنشان كرد: دولت يازدهم بر توسعه مناسبات با كشورهاي دوست تأكيد داشته و اميد است نتايج حاصله از اين ديدار و گفتگو همچنين سفر  و هيئتي كه از سوي جمهوري اسلامي ايران در نيمه دوم سال 2015 ميلادي به كشور لتوني خواهد بود، موجب گسترش روابط حمل و نقلي بين دو كشور گردد.

معاون وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنان خود مسئوليت دولت‌ها را ايجاد زمينه‌هاي مناسب جهت فعاليت‌هاي هرچه بيشتر بخش خصوصي ذكر كرد و افزود: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بر مساوات در روابط حمل و نقل جاده‌اي بين دو كشور  تأكيد داشته و بر ايجاد شرايط اعطاء تعداد مجوزها به شركتهاي حمل و نقلي به صورت يكسان تلاش مي‌نمايد.

وي با اعلام آمادگي وزارت راه و شهرسازي در توسعه مناسبات بخش‌هاي حمل و نقل ريلي، دريايي و هوائي با كشور لتوني تصريح كرد: در بخش حمل و نقل ريلي جمهوري اسلامي ايران اخيراً مسيري را از مرز اينچه‌برون به سمت تركمنستان – ازبكستان – قزاقستان افتتاح و مورد بهره‌برداري قرار داده و در خط سير ديگري به سمت كشور آذربايجان در دست اقدام دارد و تلاش خواهد شد و در سفر هيئت ايراني به كشور لتوني نمايندگاني از هر سه بخش حضور داشته باشند تا مذاكرات تكميل گردد.

براساس اين گزارش آندريس پيله گويج قائم مقام وزير امور خارجه كشور لتوني نيز  در اين ديدار با ابراز اميدواري از روند مذاكرات 1+5 و افق‌هاي روشن اتحاديه اروپا به نتايج در پيش رو،  اظهار نمود: از آنجا كه كشور لتوني پس از استقلال در سال 1990 از ده سال پيش به اتحاديه اروپا پيوسته است، شايد تنها كشوري باشد كه علاقمند به توسعه حمل و نقل بين اروپا و كشورهاي آسياي ميانه و شرق آسيا مي‌باشد.

وي با اشاره به روند رو به گسترش ارتباطات و اطلاعات در جهان علاقمندي اتحاديه اروپا را كه رياست دوره‌اي آن را لتوني برعهده دارد، به توسعه مناسبات اقتصادي، اجتماعي و سياسي دانست و افزود: عليرغم اعمال برخي تحريم‌ها نسبت به جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي اخير تلاش شده است تا مناسبات حمل و نقل جاده‌اي از سوي لتوني برقرار باشد و اعطاء سالانه 500 مجوز به شركتهاي حمل و نقل بين‌المللي نشان از اين علاقمندي دارد.

پيله گويج در بخش ديگري از سخنان خود در اين ديدار به تردد روزانه 1500 كاميون از كشور لتوني در قالب ترانزيت به كشورهاي آسياي مركزي و برخي از كشورهاي منطقه از جمله افغانستان اشاره نموده و گفت: عمده حمل و نقل انجام شده از بندر ريگا و به صورت ترانزيت است و بسيار علاقمند هستيم تا در زمينه توسعه حمل و نقل ريلي نيز اقداماتي صورت پذيرد.

قائم مقام وزير خارجه لتوني در پايان ضمن تشكر از ميهمان‌نوازي ايرانيان به ويژه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي از مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي رسماً جهت سفر به لتوني دعوت به عمل آورد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب