امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9300 تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۲:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران اعلام کرد؛

کنترل دائم آزمایشگاه‌ها/خطای آزمایشگاهی درکشورما در حد صدم و دهم است/ وابستگی 70 درصد خدمات تشخیص درمانی به آزمایشگاهها/ خرید داروهای گران‌قیمت با بودجه درمان

خبرایران: دکتر بهزاد پوپک گفت: نقش آزمایشگاه به حدی مهم است که عوارض ناشی از درمان را می‌تواند کاهش دهد و مسمومیت‌های دارویی ایجاد نکند بنابراین نقش آزمایشگاه‌ در نظام سلامت غیرقابل انکار است و در غربالگری‌ها نقش مهمی دارد.
کنترل دائم آزمایشگاه‌ها/خطای آزمایشگاهی درکشورما در حد صدم و دهم است/ وابستگی 70 درصد خدمات تشخیص درمانی به آزمایشگاهها/ خرید داروهای گران‌قیمت با بودجه درمان

به گزارش خبرنگار، نشست خبری به مناسبت روز آزمایشگاهیان «۳۰ فروردین» و زاد روز حکیم و دانشمند ایرانی جرجانی، صبح امروز شنبه ۲۹ فروردین ماه ۹۴، با حضور «دکتر بهزاد پوپک» رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران، متخصصان علوم آزمایشگاهی،«دکتر محمد جواد غروی» نماینده انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران،« دکتر علی صادقی تبار» عضو هیئت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران،«فاضلیان دهکردی» نماینده جامعه آزمایشگاهیان بالینی ایران ،«مصطفی ملک‌پور» عضو انجمن فناوران علوم آزمایشگاهیان ایران،«دکتر فرید کرمی» رئیس انجمن آسیب شناسی ایران واصحاب رسانه در سالن جلسات انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران برگزار و دراین نشست خبری«دکتر بهزاد پوپک» رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران اظهارداشت: در آزمایشگاه‌های کشور به دنبال آن هستیم که تمام آزمایش‌ها با کیفیت مطلوب و استاندارد انجام شود و بیماری‌های شایعی مثل دیابت، بیماری‌های ارثی، قلبی و غیره، که در کشور وجود دارد از جمله بیماری‌هایی هستند که آزمایش در آن نقش مهمی دارد.

پوپک تصریح کرد: بخش عمده‌ای از بودجه درمان صرف داروهای گران‌قیمت می‌شود و هفتاد درصد خدمات تشخیصی درمانی به آزمایشگاه وابسته است و این در حالی است که تأثیر داروها بر افراد برحسب ژنتیک و نوع بیماری که دارند متفاوت است بنابراین آزمایشگاه مثل فیلتر عمل می‌کند تا بودجه بیهوده هدر نرود و نقش آزمایشگاه به حدی مهم است که عوارض ناشی از درمان را می‌تواند کاهش دهد و مسمومیت‌های دارویی ایجاد نکند بنابراین نقش آزمایشگاه‌ در نظام سلامت غیرقابل انکار است و در غربالگری‌ها نقش مهمی دارد.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران با اشاره به استقرار استانداردهای ملی توسط آزمایشگاه مرجع سلامت گفت: آزمایشگاه‌ها به طور دائم کنترل می‌شوند تا استانداردهای لازم را دریافت کنند و همچنین سالی ۳ بار در برنامه کنترل کیفی خارجی شرکت می‌کنند و نمونه‌های مجهول را به خارج از کشور ارسال می‌کنند تا نواقص آنها برطرف شود و بنابراین با وجود ضعف‌هایی که داریم اما در مقایسه با عملکرد آزمایشگاهیان ناچیز است.

وی درخصوص کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی هم تاکید کرد: از تجهیزاتی در آزمایشگاه‌های کشور استفاده می‌شود که خللی در نتیجه آزمایش‌ها ایجاد نمی‌کند در نتیجه مردم نباید از بابت کیفیت تجهیزات نگران باشند و البته دستگاه‌های مستعمر زمانی توسط برخی از شرکت‌ها اجازه ورود به کشور دریافت کردند این دستگاه‌ها بازسازی شده هستند و وارد چرخه تشخیصی شدند در زمینه کیت‌های آزمایشگاهی نیز وضع به همین منوال است.

 رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران افزود: اکنون نیز این دستگاه‌ها وجود دارد بنابراین ممکن است دستگاه‌هایی وارد کشور شوند که از فیلتر مناسب عبور نکرده باشد اما اکنون به شدت کاهش یافته و سعی شده انجمن‌های مربوطه نظارت مستمر و کاملی بر این دستگاه‌ها داشته باشند و آزمایشگاه‌ها مجاز نیستند از دستگاه‌هایی استفاده کنند که بی‌کیفیت باشد.

 وی ادامه داد: خطا به معنی تغییر در نتیجه آزمایش است که نحوه درمان را تغییر می‌دهد. در کشور ما خطای ازمایشگاهی متفاوت از سایر کشورها نیست و در حد صدم و دهم است البته خطا درجه‌بندی دارد که باید این را در نظر گرفت.

 

دکترغروی: کمترین میزان شکوائیه ها و گلایه ها از آزمایشگاه ها اتفاق می افتد

 درادامه این نشست خبری دکتر محمد جواد غروی، نماینده انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران ابرازداشت: کمترین میزان شکوائیه ها و گلایه ها از آزمایشگاه ها اتفاق می افتد که این موضوع، حکایت از اعتماد مردم به آزمایشگاه های تشخیص طبی دارد.

نماینده انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران با اعلام اینکه در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی دچار فرسودگی هستیم، اظهارداشت: آزمایشگاه های تشخیص طبی در حوزه نیروی انسانی از وضعیت خوبی برخوردارند. بطوریکه کشورهای غربی متقاضی جذب فارغ التحصیلان آزمایشگاهی ایران هستند و آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور با چنگ و دندان خودشان را حفظ می کنند و اجازه نمی دهند که مشکلات، خللی در فعالیت ها و خدمات آنها وارد کند.

 

دکترصادقی تبار: تجهیزات آزمایشگاهی از طریق ارز دولتی حمایت نمی شوند

 دکتر علی صادقی تبار، عضو هیئت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، در ادامه این نشست خبری، با انتقاد از سرانه درمان غیر واقعی در کشورگفت: سوبسید در برخی کالاها مانند نان در کشور ما از مدت‌هاست که برداشته شده و امروز مردم قیمت ۸ برابر گذشته را برای خرید نان از جیب می‌پردازند. در حالی که اعتبارات در حوزه سلامت اینگونه نیست.

عضو هیئت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران افزود: در گذشته تجهیزات آزمایشگاهی از طریق ارز دولتی حمایت می‌شد ولی هم‌اکنون به این صورت نیست. حتی با وجود اجرای طرح تحول سلامت ما شاهد آن هستیم که سرانه بهداشت و درمان کشورمان پایین است در حالی که تمام کشورهای دنیا حتی کشورهای همسایه‌مان در زمینه تعرفه خدمتی چندین برابر ما سرانه بهداشت درمان تعیین کرده‌اند حال این سال پیش می‌آید آیا همه دنیا اشتباه می‌کنند یا سیاستگذاری‌های ما اشتباه است؟!

 

دکتر کرمی: نگاه ضعیف به آزمایشگاه ها تبعات منفی در سیستم سلامت کشور دارد

دکتر فرید کرمی رئیس انجمن آسیب شناسی ایران با انتقاد از نگاه برخی مسئولین حوزه سلامت به جایگاه آزمایشگاه ها عنوان داشت: برخی دوستان از آزمایشگاه به عنوان چرخ پنجم سلامت یاد می کنند که اگر نباشد، اتفاقی رخ نمی دهد. در حالی که این نگاه، برای آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور خطرناک است و برخی اطلاعات آزمایشگاهی آنقدر ارزش تشخیصی دارد که درمان بر اساس آن دنبال می شود. بنابراین، اگر نگاه به آزمایشگاه ضعیف و منفی باشد، تبعات آن را در سیستم سلامت کشور خواهیم دید.

 

فاضلیان دهکردی: متاسفانه توجه ای به مشکلات معیشی آزمایشگاهیان نمی شود

 فاضلیان دهکردی، نماینده جامعه آزمایشگاهیان بالینی ایران در ادامه این نشست خبری بااشاره به اینکه نیروی انسانی مجرب کمبود تجهیزات آزمایشگاه های تشخیص طبی را پوشش داده است، گفت: متاسفانه عدم توجه به مشکلات معیشی آزمایشگاهیان، باعث شده که شاهد مهاجرت آنها به خارج از کشور باشیم. به طوری که تنها ۱۰ نفر از ارومیه در سلیمانیه عراق کار می کنند.

 

ملک‌پور: قول‌های وزارت بهداشت از سال ۸۹ لغایت ۹۰ در این حوزه محقق شود

مصطفی ملک‌پور، عضو انجمن فناوران علوم آزمایشگاهیان ایران، در ادامه این نشست خبری گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد اقدامات تشخیصی برای درمان بیماران توسط آزمایشگاه‌ها صورت می‌پذیرد؛ ولی فقط ۱۰ درصد درباره آنها صحبت می‌شود و این انجمن یک گروه جوان و پویا هستند و ما انتظار داریم قول‌های وزارت بهداشت از سال ۸۹ لغایت ۹۰ در این حوزه محقق شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب