امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9318 تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

تفاهم بانک‌ها بر کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده‌ یکساله/نرخ سود سپرده یک‌ساله ۲۰درصـد شـد

خبر ایران: مدیران بانک‌ها امروز توافق کردند در اولین مرحله سود علی‌الحساب سپرده‌های یک‌ساله را به 20 درصد کاهش داده و سود تسهیلات مشارکتی رایج بانک‌ها را بسته به نوع فعالیت دو تا سه درصد کاهش دهند.
تفاهم بانک‌ها بر کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده‌ یکساله/نرخ سود سپرده یک‌ساله ۲۰درصـد شـد

با بالا گرفتن حرف و حدیث ها و اظهارات نظرات مقام رسمی بر سر تعدیل نرخ سود بانکی و مطرح شدن کاهش نرخ سود یکساله از 22درصد به 20 درصد گفته می شود که در تفاهم جدید بانک‌های دولتی و خصوصی برای کاهش نرخ سود بانکی تصمیم گرفته شد تا نرخ سود سپرده یک‌ساله ۲۰درصد شود و بعد از تصویب شورای پول و اعتبار اجرا خواهد شد.

گویا مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی در نشست صبح امروز خود که در محل بانک تجارت انجام گرفت، برای کاهش سود بانکی به تفاهم رسیدند و بنا شد در صورت تصویب شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده و تسهیلات از ۱۵ اردیبهشت تغییر کند.این تفاهم در حالی انجام می گیرد که در سال گذشته نیز هنگامیکه انتقادات بر رعایت نکردن نرخ سود 22 درصدی تسهیلات بانکی مصوب شورای پول و اعتبار مطرح شد بانک ها بایکدیگر تفاهم کردند تا نرخ 22درصدی را عمل کنند.

بر این اساس در نشست مشورتی چهارشنبه 19آذر ماه سال گذشته، بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها در مورد نرخ‌های سود سپرده‌های بانکی توافق به عمل آوردند و نرخ سود سپرده‌های بانکی تعیین شد.

در آن مقطع طبق تصمیم جدید بانکداران، تنها نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت شش تا 9 ماه با دو درصد افزایش از 16 به 18 درصد و سود سپرده های کوتاه مدت 9 ماه تا یک سال با دو درصد افزایش از 18 به 20 درصد تغییر کرده است و نرخ سود سپرده های یکساله همان 22درصد که شورای پول و اعتبار تعیین کرده بود باقی ماند.

با این حال از این تاریخ به بعد نیز هرازگاهی خبرهایی مبنی بر دور زدن برخی بانک‌ها از این توافق انجام شده به گوش رسید. حال بماند که موسسات مالی غیرمجاز بدون توجه به این مسایل و انتقادات به شبکه بانکی، پرداخت سودهای کلان به سپرده ها بانکی را ادامه می دادند.

اکنون برخی منابع خبری عنوان کرده‌اند که بار دیگر بانک‌ها با یکدیگر به تفاهم رسیده‌اند تا نرخ سود بانکی را دواطلبانه کاهش دهند تا غائله کاهش نرخ سود براساس کاهش نرخ تورم، ختم شود.در این راستا ؛ عبدالناصرهمتی، مدیر عامل بانک ملی ایران و رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها به‌نیابت از بانک‌های دولتی و خصوصی اعلام کرده است که مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی در نشست صبح امروز خود که در محل بانک تجارت انجام گرفت برای کاهش سود بانکی به تفاهم رسیدند.

به گفته همتی با توجه به کاهش نرخ تورم و تأکیدات ریاست جمهوری و دیدگاه‌ها و نظرات وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی مدیران بانک‌ها امروز توافق کردند در اولین مرحله سود علی‌الحساب سپرده‌های یک‌ساله را به 20 درصد کاهش داده و سود تسهیلات مشارکتی رایج بانک‌ها را بسته به نوع فعالیت دو تا سه درصد کاهش دهند.

او تاکید کرد که در این جلسه مقرر شد در صورت تأیید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این پیشنهاد از 15 اردیبهشت ماه سال جاری عملیاتی شود.همتی تاکید کرد که در این جلسه ابراز امیدواری شد پیشنهادات بانک‌ها در مورد الزامات تثبیت و عملیاتی شدن نرخ‌های جدید که طی نامه‌ای به بانک مرکزی اعلام خواهد شد مطمح‌نظر مسوولان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار قرار گرفته و در جهت تعادل عرضه و تقاضای پول در بازار ملحوظ شود تا زمینه کاهش مرحله بعدی نرخ سود نیز مهیا شود.

 

  

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب