امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9327 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۲:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیرسی و سومین جشنواره فیلم فجراعلام کرد؛

ظرفیت‌های قابل توجهی در سینمای ایران وجود دارد/بخش ویژه با داوری پنج بازیگر زن برگزار می شود/ با شجاعت و ریسک بالابخش بین‌الملل را از بخش ملی جدا کردیم

خبرایران: علیرضارضا دادگفت: به دلیل فقدان سرمایه کافی ونیز نبود بازارنمایش فیلم و مشکل بازگشت اقتصادی، بهتردیدیم که به سراغ تولید مشترک برویم ویکی ازپیشنهادات ما پایه‌ریزی یا رفع موانع صندوق مشترک برای تولید مشترک است.
ظرفیت‌های قابل توجهی در سینمای ایران وجود دارد/بخش ویژه با داوری پنج بازیگر زن برگزار می شود/ با شجاعت و ریسک بالابخش بین‌الملل را از بخش ملی جدا کردیم

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرایران ، نشست خبری بخش بین الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر صبح امروز با حضور«علیرضا رضا داد» دبیر جشنواره دوره سی و سوم جشنواره فیلم فجر ،«آرش امینی» دبیر بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر،«سید احد میکائیل زاده» مسئول اطلاع رسانی و روابط عمومی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و اصحاب رسانه درموزه سینما برگزار و دراین نشست خبری «علیرضا رضا داد» دبیرسی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر اظهارداشت: امسال اولین سالی است که قرار است بخش بین الملل فیلم فجر به صورت جداگانه برگزار شود و این یک ریسک و تهدید برای ما بود ضمن اینکه می‌توانست یک فرصت نیز تلقی شود لذا همکاران ما در سازمان سینمایی از ۲۳ بهمن ماه همه تلاش‌های خود را معطوف بخش بین المللی کردند و شاید یکی از سوال‌های عمده این باشد که چرا این تفکیک شکل گرفته است.

دبیرسی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجرتصریح کرد: دراین جراحی ما تلاش کردیم حوزه بین الملل را مثل گذشته برگزار نکنیم چرا که اگر این بخش طبق روال گذشته برگزار می‌شد و بی‌شک اتفاق خاصی برای این حوزه روی نمی‌داد بنابراین برگزاری مستقل بخش بین الملل و فاصله گذاری بین زمان برگزاری این بخش با بخش سینمای ملی با هدف زمینه سازی برای تحقق رویکردهای سازمان سینمایی در حوزه بین الملل سینمای ایران به جهت بهتر دیده شدن بخش بین الملل و استاندارد سازی در برگزاری جشنواره در بخش بین الملل بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نمی‌‌خواستیم جداسازی این دو بخش در جشنواره سی و دوم شتابزده انجام شود، تصمیم گرفتیم تا با برنامه‌ریزی مناسب، این اتفاق و چنین تغییر بزرگی در جشنواره سی و سوم صورت گیرد. لذا سینمای ایران نشان داد که با نامزدی در اسکار و بعد دریافت جایزه، ازآکادمی اسکار توسط اصغرفرهادی، ظرفیت‌های قابل توجهی در سینمای ایران وجود دارد. چنین موفقیت‌هایی سبب شد تا افرادی که می‌گفتند ظرفیت‌های سینمای ایران در بخش بین‌الملل تمام شده است، به این نتیجه برسند که استعدادهای جدیدی در حوزه سینمای ایران و در بخش بین‌الملل وجود دارد.

رضاداد عنوان داشت: بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر به همین دلیل نیازمند تغییرات اساسی است. بنابراین ما می‌دانیم که دیده شدن در بخش‌ بین‌الملل می‌تواند یک ریسک بزرگ باشد اما چنین تغییری برای سینمای ایران یک نیاز است و برای این تغییر همه کسانی که در بخش بین‌الملل سینمای ایران فعال بودند، با شجاعت تصمیم گرفتیم که چنین ریسک بالایی را بپذیریم و بخش بین‌الملل را از بخش ملی جدا کنیم.

وی با طرح این سوال که بسیاری می‌پرسند آیا نام جشنواره تغییر خواهد کرد یا خیر اظهار داشت: اگر چه بحث زیادی در این مورد مطرح شده است اما ما فکر می‌کنیم این کارنامه ۳۲ ساله جشنواره فیلم فجر، ‌کارنامه درخشانی است و نیازی نیست که نام آن را تغییر دهیم و ضمن اینکه ما اکران ویژه فیلم سینمایی «محمد (ص)» را در یک نوبت برای مهمانان خارجی حاضر در جشنواره خبر خواهیم داشت.

دبیرسی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر یادآورشد: ۳۵ فیلم ایرانی حاضر در بخش ملی جشنواره فیلم فجر طی ۷ روز و در ۵ نوبت برای مهمانان خارجی به نمایش در می‌آید و امسال با تلاش ستاد جشنواره٬ ۳۰۰ فیلم خارجی را بازبینی کردیم و از میان آنها٬ با ضریب ۸۰ درصدی فیلم‌هایی انتخاب شد که نیاز به حذف نداشتند.

وی افزود: همه جشنواره‌های فیلم در جهان الگوهایی دارند و ظرفیتشان نیز مشخص است و پخش‌کننده‌ها نیز به این مسائل اشراف دارند. اما اگر ما بتوانیم خودمان را به درستی و سامانمند شکل دهیم و اگر دایره رصد و آگاهیمان افزایش یابد٬ خواهیم توانست جشنواره‌ای در تراز سینمای ایران و منطبق با ارزش‌های آن داشته باشیم و خودمان را مقید به نمایش فیلم‌های نمایش اولی نکردیم اما امسال تمرکزمان بر این بود که از اکران فیلم‌های در دسترس اجتناب کنیم.

رضا داد با اشاره به حضور فیلم‌ها در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی گفت: در بخش سینمای سعادت (جام جهان نما) با ۱۴ فیلم، جلووه گاره شرق (کشورهای آسیایی و اسلامی) ۱۴ فیلم، بخش هنر و تجربه ۱۴ فیلم و در بخش‌های غیررقابتی در حوزه نمش‌های ویژه نیز ۱۴ عنوان و سینمای مستند ۱۴ فیلم خواهد بود.

وی ابرازداشت: فیلم‌های سینمایی «خداحافظی طولانی» ساخته« فزاد موتمن»، «بدون مرز» ساخته«امیر حسین عسگری» ،«۳۶۰ درجه» به کارگردانی «سام قریبیان» ،« در دنیای تو ساعت چنده؟» ساخته«صفی یزدانیان»،« قندون جهیزیه» ساخته «علی ملاقلی‌پور»، «من دیاگو مارادونا هستم» ساخته «بهرام توکلی» و«مزار شریف» ساخته«عبدالحسن برزیده» آثاری هستند که در بخش‌های مختلف این جشنواره حضور خواهند داشت.

دبیر جشنواره فیلم فجر داوران بخش سینمای سعادت را از کشورهای هنگ کنگ، ترکیه، فرانسه، روسیه و رضا میرکریمی و نیکی کریمی را از داوران این بخش عنوان کرد و گفت:داورانی ازکشورهای استرالیا، اندونزی، روسیه، گرجستان، ایتالیا و همچنین منوچهرمحمدی  تهیه کننده سینما و نگار جواهریان را از داوران بخش جلوه‌گاه شرق خواهند بود.

وی تولید مشترک را یکی از دغدغه‌های این بخش دانست وابرازداشت: به دلیل فقدان سرمایه کافی و نیز نبود بازار نمایش فیلم که بازگشت اقتصادی را دچار مشکل می‌کند، بهتر این دیدیم که به سراغ تولید مشترک برویم و یکی از پیشنهادات ما پایه‌ریزی یا رفع موانع صندوق مشترک برای تولید مشترک است.

دبیرسی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجربا بیان اینکه برای حمایت از سینمای ملی نمی‌توانیم در‌ها را برای نمایش بی‌حد و مرز فیلم‌های خارجی باز کنیم ادامه داد: اگر چنین کاری را در دستور کار خود قرار دهیم بی‌شک شرایط سینمای ایران به دوران دهه ۵۰ خواهد رسید اما راهکار بهتر این است که به تدریج از تصدی‌گری دولت کاسته شود و بخش خصوصی حضور جدی‌تری پیدا کند.

وی درباره زمان برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر گفت: براساس کار کار‌شناسی اردیبهشت‌ماه بهترین زمان بود، چون فاصله خوبی با جشنواره کن و همین‌طور نمایشگاه کتاب خودمان دارد. ضمن اینکه با بخش ملی هم فاصله کوتاهی دارد. البته پیشنهاد دیگر دی‌ماه بود اما از آنجا که بسیاری از فیلم‌های ما در آن تاریخ آماده نشده‌اند، بهتر دیدیم بخش بین‌الملل زمانی برگزار شود که فیلم‌های داخلی آماده شده باشند و میهمانان خارجی بتوانند آن‌ها را ببینند.

رضادادبا تأکید بر ضرورت بازنگری در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: اگر به‌‌ همان شیوه قبلی جشنواره را برگزار می‌کردیم، شاید اتفاق خیلی ویژه‌ای نسبت به گذشته نمی‌افتاد.

وی با ارائه توضیحاتی درباره شیوه انتخاب فیلم‌های خارجی اضافه کرد: معمولا یکی از معیار‌ها این است که این فیلم‌ها خیلی در دسترس علاقه‌مندان سینما نباشد، اما از آنجا که معمولا همه فیلم‌های روز دنیا خیلی زود به ایران می‌رسد ما به این موضوع توجه چندانی نداشتیم.

دبیرسی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر درخصوص انتخاب داوران جشنواره و بویژه بخش ویژه آنکه پنج داور زن حضور دارند، گفت: بعضی از گزینه‌های مورد نظر ما خودشان در جشنواره فیلم داشتند، اما از ابتدا تصمیم داشتیم بخش ویژه با داوری پنج بازیگر زن برگزار شود.

آرش امینی مدیر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجرنیز در ادامه این نشست خبری طی سخنانی گفت: ‌ یکی از خصوصیات اصلی این بازار این است که تمام آثار ایرانی است و به هیچ عنوان عرضه فیلم خارجی نخواهیم داشت. همچنین باید اعلام کنم که اتاق‌های نمایشی طراحی شده و تا به امروز ۳۰ فیلم ایرانی در سرور مرکز بارگذاری شده است تا کمپانی‌ها فیلم‌های ما را ببینند و یکی دیگر از ویژگی‌های این بازار حضور مترجم و مشاور حقوقی است.

مدیر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر عنوان داشت: با توجه به نیازهای گوناگون ما در بخش‌های مختلف سینما با حضور اساتید به‌نام خارجی ۶ کارگاه آموزشی برگزار شد که ایده‌پردازی در ۲ روز، اصول و روش تولید مشترک و هدایت بازیگران برخی از عناوین این کارگاه‌ها هستند. همچنین یک تور ۲ روزه تشکیل خواهد شد تا سینماگران ما به همراه تهیه‌کنندگان خارجی به لوکیشن‌های ایران سفر کنند و همچنین در این سفر بهانه‌ای برای گفت‌وگو و ارتباط بیشتر حاصل شود.

مدیر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر گفت: نشست مدیران سینمایی با حضور ۱۵ کشور منطقه در یک روز برگزار خواهد شد و دبیری آن برعهده علیرضا شجاع‌نوری است و امیدواریم به تفاهم‌نامه‌ای برسیم و گام‌های ابتدایی را برای تولید مشترک برداریم.

 

بنابراین گزارش ، بخش بین‌الملل سی وسومین جشنواره بین المللی فیلم فجر 5 تا 12 اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب