امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9351 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برای نخستین بار انجام شد؛

نشست 15 دستگاه اجرایی به منظور حفاظت از میراث فرهنگی

خبرایران: نمایندگان 15 دستگاه اجرایی مرتبط با میراث فرهنگی برای نخستین بار به مناسبت روز جهانی بافت ها،بناها و محوطه های تاریخی و پنجاهمین سالگرد تاسیس ایکوموس برای هماهنگی و تعامل بیشتر در زمینه حفظ آثار تاریخی کشور گرد هم آمدند.
نشست 15 دستگاه اجرایی به منظور حفاظت از میراث فرهنگی

به گزارش خبرایران از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این نشست با حضور محمد حسن طالبیان،معاون میراث فرهنگی،احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و معاونان وزارتخانه های مرتبط مختلف به دعوت معاونت میراث فرهنگی برگزار شد.

طالبیان در ابتدای این نشست گفت:حداقل یک میلیون و 200 اثر در کشور وجود دارد که حفظ و نگهداری آنها تنها از سوی یک دستگاه اجرایی امکان پذیر نیست .

او تعامل میان دستگاههای مرتبط و مشارکت مردم را در حفاظت از آثار تاریخی الزامی دانست و عنوان کرد:این نشست مهمترین رویدادی است که برای نخستین بار اتفاق افتاده است که امیدوارم برای هماهنگی بیشتر به طور مرتب برگزار شود .

طالبیان گفت:سال گذشته نیز  با انعقاد تفاهم نامه میان سازمان میراث فرهنگی و دستگاههای مختلف همچون بنیاد مسکن،کتابخانه ملی ،آموزش و پرورش و ... شاهد اتفاقات خوبی رخ داد.

او با اشاره به این که بسیاری از  مشکلات با همکاری دستگاههای مرتبط در سال گذشته حل شد گفت:توسعه  حریم حضرت شاهچراغ موضوعی بود که از سوی وزارت راه مدیریت شدو این همکاری نشان داد ،هر جا مدیریت دست یک جریان قانونمند باشد ؛به خوبی پیش می رود.

طالبیان تاکید کرد:ما هم با توسعه اماکن مذهبی موافق هستیم ،فقط باید توجه داشت جایی که بنای تاریخی هست، توسعه همگون شکل بگیرد.

او سپس گزارشی از عملکرد معاونت میراث فرهنگی ارایه کرد و اظهار داشت: سال گذشته 590 کارگاه ملی ،26 کارگاه جهانی و 312 کارگاه مشارکتی برگزار شد.

طالبیان در ادامه به حمایت سازمان از مرمت بناهای تاریخی که در تملک اشخاص حقیقی است اشاره و اعلام کرد که برای مرمت  خانه و بنای افرادی که  در فهرست  میراث ملی بود بین 30 تا 70 درصد کمک شده است.

او یادآور شد که میراث فرهنگی تنها یک اثر و بنا نیست بلکه مجموعه ای را در بر می گیرد که حفظ آنها با همکاری بین دستگاهی امکان پذیر است.

طالبیان در ادامه سال 94 را برای معاونت میراث فرهنگی سال مشارکت و آموزش دانست و گفت:با توجه به میزان بهره گیری از سرمایه های اجتماعی و مشارکت مردم به مدیران امتیاز داده می شود.

او مهمترین وظیفه معاونت میراث فرهنگی را صیانت و حفاظت از آثار تاریخی دانست و به تشریح تاریخچه مرمت در ایران پرداخت.

 

صیانت از میراث فرهنگی به عهده یک دستگاه نیست

 

محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست از مشکلات پیش روی سازمان میراث فرهنگی صحبت کرد و گفت:در دولت قبلی شاهد تخریب های زیادی بودیم ،به طور مثال از 37 حصار دوران سلجوقی شهر کاشان تنها 17 قطعه باقی مانده است و ما باچنین شرایطی میراث فرهنگی را تحویل گرفتیم و یا بافت ارزشمند و تاریخی دامغان که کاملا ازمیان رفته است.

او صیانت از میراث فرهنگی را موضوعی دانست که تنها مربوط به یک دستگاه خاص نیست و همه به نوعی در حفظ آن مسوولیت دارند.

بهشتی افزود:در کنوانسیون های بین المللی دولت ها موظف به حفظ آثار تاریخی هستند نه یک دستگاه خاص.

او آشنایی دستگاهها با میراث فرهنگی مربوط به خود را ضروری دانست و گفت:در طول تاریخ مدارس مختلفی ساخته شده که ارزش تاریخی داردو میراث حوزه آموزش و پرورش و یا کاروانسراها و پل ها که میراث وزارت راه است،هر دستگاهی می تواند در برنامه ریزی ها و سیاست های خود به آثار تاریخی حوزه خود توجه کند.

 

عمومی کردن حفاظت از میراث فرهنگی

 

مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران که در این جلسه حضور داشت نیز گفت:بررسی یک پدیده به عنوان یک شهروند گزارش دستگاههای اجرایی را تکمل می کند،این وجه را در حوزه میراث فرهنگی باید تقویت کرد.

او تصریح کرد که سازمان میراث فرهنگی باید برای حفظ آثاری که دیگر تکرار نخواهند شد با برخی دستگاهها به طور خاص گفتگو کند.

مسجد جامعی که از برگزاری این نشست از سوی معاونت میراث فرهنگی ابراز خرسندی می کرد گفت: ما نیازمند گفتگوی بیشتر هستیم، وقتی در خصوص حفظ میراث فرهنگی با مسوولان مهر منطقه صحبت می کنیم، می بینیم نسبت به آن پذیرش دارند.

او پیشنهاد کرد: سازمان میراث  برای گفتگو بین دستگاهی  جایگاه ویژه ای قایل شود، عمومی کردن صیانت از میراث فرهنگی مهمترین کاری است که در بخش های دولتی انجام شود.

عضو شورای شهر تهران همچنین خواستار حمایت و پشتیبانی از کسانی شد که تصمصم دارند از میراث فرهنگی کشور دفاع کنند اما قانون مانع آنها می شود، مواردی مشاهده شده که قانون ثبت میراثی را دستگاه قضایی باطل کرده است.

او  سپس به حفظ و صیانت میراث معنوی که جایگاه خاصی در ذهن مردم مردم دارد تاکید کرد.

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب