امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9365 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خبرداد؛

تخصیص 430 هزار میلیارد ریال تسهیلات به مسکن مهر / بانک مرکزی با دید مثبت وام ۶۰ میلیونی مسکن را بررسی می‌کند/ فاینانس ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی چین برای ۱۹ طرح

خبرایران: سید علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی با دید مثبت وام ۶۰ میلیونی مسکن را بررسی می‌کند گفت: کمیسیون اعتباری بانک مرکزی با کاهش نرخ جریمه اضافه برداشت بانک‌ها مخالف است.
تخصیص 430 هزار میلیارد ریال تسهیلات به مسکن مهر / بانک مرکزی با دید مثبت وام ۶۰ میلیونی مسکن را بررسی می‌کند/ فاینانس ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی چین برای ۱۹ طرح
به گزارش خبرنگار خبرایران، سید علی اصغر میرمحمد صادقی در نشست خبری امروز با اشاره به اقدامات و عملکرد بانک مرکزی در حوزه اعتبارات طی یک سال گذشته و همچنین اقدامات این بانک در سال جاری اظهارداشت: طرح افزایش وام خرید مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است که بانک مرکزی با پیشنهاد 60 میلیون تومانی نظر مثبتی دارد.

وی تاکید کرد: موافقت بانک مرکزی با پیشنهاد افزایش وام مسکن در حوزه ساخت و خرید منوط به عدم استفاده از منابع و استفاده از پول و قدرت بانک مرکزی است.

وی افزود: ابهاماتی در ابتدا برای بانک مرکزی وجود داشت که در حال رفع شدن است و در نهایت بعد از تصویب نهایی در کمیسیون اعتباری به شورای پول و اعتبار ارائه خواهد شد و مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه تاکنون 482 هزار میلیارد ریال قرارداد برای مسکن مهر منعقد شده است، گفت: مبلغ پرداختی تاکنون 430 هزار میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به وام مسکن بافت‌های فرسوده تصریح کرد: تا پایان برنامه ششم مقرر شد هر سال 300 هزار واحد مسکونی در این بافت‌ها ساخته شود که سهم 300 هزار واحدی سال گذشته در 3 ماهه چهارم ابلاغ و سهم امسال به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به تسهیلات مسکن روستایی گفت: قرار بود 20 هزار واحد مسکونی هر سال با تسهیلات یارانه‌ای در روستاها ساخته شو و سقف تسهیلات فردی آن از 12.5 میلیون تومان به 15 میلیون تومان افزایش یافت؛ از ابتدای اجرای طرح ساخت واحدهای مسکونی در روستاها تا اوایل بهمن 93 یک میلیون و 960 هزار واحد روستایی تسهیلات دریافت کرده‌اند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی  تسهیلات 100 میلیون تومانی مسکن قضات، افزایش سقف تسهیلات فردی خرید خودرو و جعاله تعمیر مسکن و افزایش سقف تسهیلات از محل کارت اعتباری را طرح‌های بانک مرکزی برای بخش اعتبارات عنوان کرد.

* از توافق بانک‌ها استقبال می‌کنیم اما با کاهش نرخ جریمه اضافه برداشت مخالفیم

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره توافق بانک‌ها بر کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات، گفت: ما از این توافق استقبال می‌کنیم؛ شورای پول و اعتبار نرخ حداکثر سود را 22 درصد تعیین کرد به همین دلیل بانک‌ها می‌توانند نرخ کمتری را در نظر بگیرند.

وی با اشاره به الزامات مورد نظر شورای هماهنگی بانک‌ها برای کاهش نرخ سود، افزود: یکی از الزامات مدنظر بانک‌ها کاهش نرخ جریمه اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی است که ما با این پیشنهاد به شدت مخالفیم.

وی تاکید کرد: نرخ تعیین شده برای جریمه اضافه برداشت، ابزاری است تا بانک‌ها از منابع بانک مرکزی برداشت نکنند و پایه پولی افزایش نیابد. بنابراین حداقل بخش اعتباری بانک مرکزی با این پیشنهاد مخالف است.

میر محمد صادقی ادامه داد: افزایش منابع از چند محل قابل تحقق است که افزایش سرمایه بانک‌ها یکی از این موارد است؛ بانک مرکزی تلاش زیادی برای افزایش سرمایه بانک‌ها انجام داده و این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.

به گفته وی وصول مطالبات معوق و ارائه خدمات بهتر منابع بانک‌ها را تقویت خواهد کرد.

*فاینانس 400 هزار میلیارد ریالی چین برای 19 طرح

میرمحمد صادقی فاینانس چین را مورد اشاره قرارداد و گفت: این فاینانس به دو بخش دولتی و غیر دولتی تقسیم می‌شود که در بخش دولتی 12 طرح را گشایش اعتبار کردیم که ارزش ریالی آن 310 هزار میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: در بخش غیردولتی 7 طرح ارائه شده که ارزش ریالی 81 هزار و 500 میلیارد ریال است؛ بنابراین مجموع فاینانس چین 400 هزار میلیارد ریال است که برای 19 طرح تخصیص می‌یابد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تأمین مالی گازرسانی به روستاها به ارزش 400 میلیارد ریال و پرداخت 44 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید تضمینی گندم و کالاهای اساسی را از دیگر اقدامات بانک‌ها در سال گذشته عنوان کرد.

وی درخصوص فروش اوراق گواهی سپرده اظهارداشت: از مجموع 154 هزار میلیارد ریال اوراق گواهی سپرده که در سال گذشته منتشر شد 58 درصد آن به فروش رسید که نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

* بدهی بخش دولتی به بانک‌ها به 200 هزار میلیارد ریال رسید

به گفته وی میزان فروش اوراق مشارکت در سال گذشته بسیار پایین بوده و بانک‌ها به دلیل بدهی دستگاه‌های دولتی اوراق مشارکت را منتشر نکرده‌اند.

میرمحمد صادقی با اشاره به بدهی بخش دولتی به بانک‌ها گفت: تا پایان سال گذشته بدهی بخش دولتی به بانک‌ها به 200 هزار میلیارد ریال رسید و همچنین 265 میلیون یورو بابت اوراق مشارکت غرضی همچنان به انجام بدهی بخش دولتی منظور شده است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به افزایش معاملات در بازار بین بانکی گفت: میزان معاملات بین بانکی در سال گذشته 195 درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به افزایش 44.5 درصدی تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال گذشته، گفت: 341 هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته پرداخت شد که 60.7 درصد از این تسهیلات در قالب سرمایه در گردش بوده است. 106 هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش صنعت، 25.5 هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی و بخش مسکن حدود 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: بخشی از این تسهیلات تمدید تسهیلات پرداختی گذشته بوده است.

*برنامه‌های بخش اعتبارات بانک مرکزی در سال 94

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به برنامه‌های سال جاری بانک مرکزی گفت: توجه به شرکت‌های لیزینگ و تسهیلات خرد، اولویت‌دهی به بنگاه‌های کوچک و متوسط که عمدتاً برای پرداخت تسهیلات، همکاری با بازار سرمایه برای تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ از طریق بورس، اعتبارسنجی، بررسی رتبه‌بندی بانک‌ها و ایجاد معاملات ثانویه اوراق مشارکت، راه‌اندازی سامانه ضامنین، راه‌اندازی سامانه سفته‌های واخواستی و سامانه جامع مشتریان از جمله برنامه‌های بخش اعتباری بانک مرکزی در سال جاری است.

* یک میلیون و 283 هزار نفر در سال 93 وام ازدواج گرفتند

میرمحمد صادقی حجم تسهیلات پرداختی برای وام ازدواج در سال گذشته را یک میلیون و 283 هزار فقره عنوان کرد و گفت: ابتدای سال گذشته یک میلیون و 6 هزار نفر در صف دریافت وام بودند که این رقم در پایان سال به 531 هزار نفر کاهش یافت؛ مجموع تسهیلات ازدواج از ابتدای راه‌اندازی سامانه وام ازدواج تاکنون بالغ بر 6 میلیون و 785 هزار فقره بوده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب