امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9396 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره؛

صباغ‌زاده: جشنواره‌های ادبی ما باید جریان هنری سیال بسازند

خبرایران: مریم صباغ‌زاده، نویسنده و كارشناس ادبیات داستانی، گفت: متولیان برگزاری جشنواره‌های ادبی باید دارای سعه‌صدر باشند و همه اقشار نویسندگان را زیر پوشش خود قرار دهند و بین نویسندگان فرق نگذارند.
صباغ‌زاده: جشنواره‌های ادبی ما باید جریان هنری سیال بسازند
به گزارش خبرایران، مریم صباغ‌زاده ایرانی، نویسنده ادبیات داستانی كشور و داور جایزه قلم زرین، در آستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: بعد از انقلاب چند جشنواره ادبی مانند جشنواره «یلدا» یا «جایزه گلشیری» برگزار شدند كه بیشتر جنبه شخصی داشتند و جریان‌های فرهنگی خصوصی آن ها را اداره می‌كردند. اما باقی جشنواره‌ها وابسته به دولت هستند و به‌عنوان جشنواره دولتی اطلاق می‌شوند. به عقیده من جشنواره‌ دولتی كه از سوی ارگان‌های دولتی حمایت می‌شوند، می‌تواند برای گسترش نویسنده در سراسر كشور بسیار مفید واقع شود؛ زیرا جوانی كه پا به این عرصه می‌گذارد از حمایت مالی و معنوی برخوردار می‌شود.

صباغ‌زاده با تاكید بر اینكه باید برای برگزار كردن جشنواره‌ها خلاقیت به خرج داد، افزود: هر جشنواره‌ای باید تلاش كند متفاوت از دیگر جشنواره‌ها باشد. 

نویسنده كتاب «زخمه‌ها» ادامه داد: متولیان برگزاری جشنواره‌های ادبی باید دارای سعه‌صدر باشند و همه اقشار نویسندگان را زیر پوشش خود قرار دهند و بین نویسندگان فرق نگذارند. در غیر این‌صورت بسیاری از پتانسیل های ادبی كشور دیده نمی‌شوند. 

وی با تاكید بر وسعت نظر در برخورد با آثار هنرمندان توضیح داد: انقلاب اسلامی ما كه رویداد برزرگ فرهنگی دوران معاصر است، توانسته 36 سال روی پای خود بایستد، این اتفاق فرهنگی هیچ‌گاه از آزادی بیان و وسعت نظر ضرر نخواهد كرد. این انقلاب با توجه به تنوع نگاه‌ها و عقاید و آرا می‌تواند به راه خود ادامه دهد پس باید راه را برای آیندگان باز كرد. 

این نویسنده درباره اهمیت هدف‌گذاری برای جشنواره‌ها اذعان كرد: وقتی جشنواره‌ای برگزار می‌شود باید از بطن آن آثار خوب و ارزشمند منتشر شود، ولی می‌بینیم كه در این سال‌ها داستان‌های خوب و نویسنده‌های خوب زیادی پدید نیامده‌اند. 

به گفته صباغ‌زاده تا زمانی كه به رویدادهای فرهنگی و ادبی نگاه ابزاری داشته باشیم، موفق نخواهیم شد. به قولی: هیچ صیادی در جوی حقیری كه به گودالی می‌ریزد مرواریدی صید نخواهد كرد. وقتی نگاه‌ها وسیع شود، جشنواره‌ها حتما از سوی مخاطبان، منتقدان و حتی نویسندگان استقبال می‌شود.

صباغ‌زاده از حیث ساختار، محتوا و نوع برگزاری جشنواره گفت: بهترین نوع مدیریت در جشنواره این است كه خودش را از شعار و تكرار دور كند. اگر دست‌اندكاران جشنواره‌های ادبی می‌خواهند هر سال جشنواره‌ای مفید و تاثیرگذار برگزار كنند باید به داوران جدید، مدیریت جدید و حتی شركت كنندگان جدید روی آورند. 

وی در پایان اظهار كرد: جشنواره باید به‌عنوان امر واقعی و جریان هنری و سیال به حیات خود ادامه دهد تا همیشه فعال، تازه و نو باشد و میان جشنواره‌ها بدرخشد. 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب