امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9427 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی هفته سلامت خبر داد؛

راه‌اندازی طرح ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان ابتدایی کشور / راه‌اندازی تشکل سفیران سلامت در ۱۰ درصد دبیرستان‌های کشور/ درج واحد درسی بهداشت مدارس در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان

خبرایران: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال جاری تشکل سفیران سلامت در ۱۰ درصد دبیرستان‌های کشور راه‌اندازی شده است، گفت: واحد درسی بهداشت مدارس در برنامه درسی همه رشته‌های دانشگاه فرهنگیان درج شده است.
راه‌اندازی طرح ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان ابتدایی کشور / راه‌اندازی تشکل سفیران سلامت در ۱۰ درصد دبیرستان‌های کشور/ درج واحد درسی بهداشت مدارس در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان
به گزارش خبر ایران، همایش ملی سلامت امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد.

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این همایش در سخنانی، اظهارداشت: تاثیر و حفظ سلامت یکی از مهمترین و اساسی‌ترین نیازهای بشری تلقی می‌شود و از این رو دست یافتن به بالاترین سطح سلامت جزئی از اهداف نظام جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: تمام کشورها در راستای دستیابی به همه گروه‌های سنی جامعه توجه می‌کنند و در بیشتر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برنامه‌های زیادی برای آموزش سلامت و تأمین سلامت جسمی و روانی در حال اجرا است.

فانی با تاکید بر اینکه ارتقاء سلامت مدارس یک نوع سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده است، افزود: در سند تحول نظام آموزش و پرورش به ارتقاء سلامت دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای شده است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: سند تحول که از سال 82 شروع و سال 91 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است در این سند 6 ساحت تربیتی شامل تربیت علمی و فناورانه، اخلاقی و دینی تربیت زیباشناختی و هنری، تربیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بدنی دیده شده است.

وی گفت: در سند تحول بنیادین در ارتقاء سلامت دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای شده است و کودکان و نوجوانان آینده‌سازان کشور هستند و توجه به سلامت جسمی، معنوی و روانی آن‌ها تدوین کننده سلامت حال و آینده جامعه است به لحاظ اینکه دانش‌آموزان جمعیت کثیری از افراد جامعه را به خود اختصاص می‌دهند و از استعداد و یادگیری بالاتری برخوردار هستند و اگر بتوانیم فرهنگ سالم‌زیستن را در این دوران نهادینه کنیم سلامت جامعه را تضمین کرده‌ایم.

فانی تصریح کرد: با توجه به شعار بهداشت جهانی که ایمنی غذا از مزرعه تا سفره است، اگر دانش‌آموزان به طور صحیح رفتار تغذیه مناسب را فرا گیرند می‌توانند سایر اعضای خانواده را آموزش دهند.

وی اضافه کرد: آگاهی از مفاهیم تغذیه صحیح در سنین مدرسه در ایجاد رفتارهای تغذیه درست و اصلاح الگو به منظور پیشگیری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و فشار خون حائز اهمیت است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحصیل 13.5 میلیون دانش‌آموز در مدارس، گفت: این فرصت طلایی برای آموزش سلامت بویژه آموزش تغذیه‌ای سالم است و آنها باید بیاموزند که بخش عمده‌ای از بیماری‌ها را که در خانواده‌های خود شاهداند با تغذیه مناسب قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌ها در این دوره در آموزش و پرورش ارتقاء مشارکت بین بخشی است تا بتوانیم با همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت برنامه‌ها را طراحی کنیم تا به سلامت دانش‌آموزان کمک کنیم که در این راستا در سال 93 تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسید که اقدامات خوبی صورت گرفته است و شامل افزایش و ارتقاء مفاهیم بهداشتی در کتب دوره ابتدایی و متوسطه و استفاده از کمک آموزشی مانند مجلات رشد و تهیه پیش‌نویس برنامه جامع درسی آموزش سلامت در مدارس با همکاری وزارت بهداشت و درمان است.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به نقش فعال دانش‌آموزان در انتقال مفاهیم در سال جاری تشکل سفیران سلامت در 10 درصد دبیرستان‌های کشور راه‌اندازی شده است که آموزش‌های لازم برای سلامتی را ترویج می‌کند.

فانی اضافه کرد: در سال تحصیلی جاری دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم به منظور ترویج تغذیه سالم در مدارس صورت گرفته است (بحث بودجه مدارس) که لازم به ذکر است در نظارت سراسری که از پایگاه‌های تغذیه‌ای مدارس صورت گرفته فقط 2 درصد مدارس از مفاد دستورالعمل تخطی کرده‌اند که در دست پیگیری است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: برنامه سلامت نوجوانی با هدف ارتقاء بهداشت دوران بلوغ در سطح دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه و شبانه روزی به مرحله اجرا گذاشته است.

وی به طرح ارتقاء سلامت دهان و دندان اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی طرح ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان ابتدایی کشور که در این راستا راه‌اندازی کلینیک‌های سیار دندانپزشکی جهت ارائه خدمات لازم به دانش‌آموزان مدارس ابتدایی با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است.

فانی تصریح کرد: المپیادهای ورزشی در مدارس کشور با مشارکت 2.5 میلیون دانش‌آموز با هدف افزایش تربیت بدنی در دانش‌آموزان و به منظور تامین سلامت جسمی و روحی و حفظ تناسب از دیگر برنامه‌ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه درسی همه رشته‌ها دانشگاه فرهنگیان و اجرای برنامه مکمل آهن‌یاری در بین 2 میلیون و 250 هزار دانش‌آموز دختر در دوره دوم متوسطه و اجرای برنامه مکمل ویتامین D در یک میلیون دانش‌آموز از جمله برنامه‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در طرح تامین شناسنامه الکترونیکی سلامت نیز 3 میلیون و 400 هزار دانش‌آموز مورد معاینه قرار گرفتند و در سال تحصیلی جاری نیز دوره‌های آموزش ضمن خدمت معلمان با موضوع ارتقاء شیوه‌های زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر برگزار شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب