امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9433 تاریخ انتشار: دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۹:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برزین ضرغامی اعلام کرد؛

جایزه هنر و ادبیات محتشم سوگواره نیست/ اعلام برگزیدگان دومین جشنواره «ادب و هنر محتشم»

خبرایران: برزین ضرغامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت:
 جایزه هنر و ادبیات محتشم سوگواره نیست/ اعلام برگزیدگان دومین جشنواره «ادب و هنر محتشم»

به گزارش خبرایران، مراسم اختتامیه دومین جایزه «هنر و ادبیات محتشم» عصر امروز، 7 اردیبهشت به کار خود پایان داد. این جایزه با حضور برزین ضرغامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، حجت‌الاسلام حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران برگزار شد.
ضرغامی در آغاز این مراسم عنوان کرد: جایزه هنر و ادبیات محتشم یک جشنواره ادبی است، نه یک سوگواره؛ تلاش ما در این نامگذاری آن بوده است که بتوانیم مضمونی را که به دنبالش هستیم در جامعه جاری کنیم، به همین دلیل عنوان محتشم را برای آن انتخاب کردیم و عنوان جشنواره را نیز در این جایزه قرار دادیم؛ البته برگزاری دومین دوره با کمی تاخیر و چالش روبرو شد که امیدوارم در ادامه برگزاری این جشنواره طی دوره‌های بعدی با چنین مسائلی روبرو نشویم.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم با بیان اینکه در میان کشورهای اسلامی، ایران و هنرمندانش این افتخار را دارند که مضامین دینی و اخلاقی را در قالب‌های مختلف هنری به مردم معرفی کنند، افزود: این موضوع کم و بیش در میان سایر کشورهای اسلامی وجود ندارد، مثلاً شاید اعراب در حوزه شعر سابقه خوبی داشته باشند، اما در سایر بخش‌های هنر فقیر هستند.
وی با اظهار خرسندی از اینکه هنرمندان ایرانی توانسته‌اند مرزها را با معرفی برخی مضامین در آثارشان بشکنند و از آنها عبور کنند، اظهار کرد: ما در باور و فرهنگ خودمان ارزش‌های زیادی داریم که نیاز به معرفی جهانی دارد و این کار تنها با زبان صورت نمی‌پذیرد و ابزار هنر برای این مسئله مورد احتیاج است و امیدوارم که برگزاری چنین جشنواره‌هایی بتواند به رشد معرفی منابع اصیل در کشورمان در قالب هنری کمک کند.
در بخش دیگری از این مراسم، ارجمندی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر که خود از حامیان این جشنواره بود به ایراد سخن پرداخت و گفت: در صندوق اعتباری هنر جدای از بحث‌های حمایتی در سال گذشته سعی کردیم مسئله اقتصاد هنر مورد توجه جدی قرار بگیرد و به همین خاطر نیز در حوزه عرضه محصولات فرهنگی اتفاقات خوبی افتاد که نمونه آن توزیع و ارائه مناسب محصولات فرهنگی و هنری ایران در کشورهای حوزه خلیج فارس بود. امیدوارم این موضوع با برنامه‌ریزی مناسب طی امسال ادامه یابد.
سخنران پایانی این مرسام احمد مسجدجامعی بود. وی ضمن اشاره به بخش‌هایی از مقاله خود درباره کسایی مروزی به عنوان نخستین شاعری که به مقتل در اشعارش پرداخته، عنوان کرد: در خاندان کسایی هیچ نشان و نسبی از اینکه وی و آن خاندان اهل بافتن و یا دوزندگی باشند، دیده نمی‌شود، به همین خاطر گمان ما بر این است که عنوان کسایی به دلیل ارادت وی به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از سوی این شاعر انتخاب شده است. کسایی نخستین شاعر فارسی‌زبان است که به صورت مستقل به شعرسرایی در مقتل درباره عاشورا پرداخته و مجموعه‌ای از آنها نیز به دست ما رسیده است.
برگزیدگان دومین جشنواره «ادب و هنر محتشم» در پایان این مراسم معرفی شدند که اسامی آنان به شرح زیر است؛
بخش عکس:
سجاد دادپور، علی سراج همدانی، زهره عباس‌زاده، تهمینه رازقی و عطا رنجبر
بخش فیلم:
میکائیل مقیم‌پور، الله‌کرم رضایی‌زاده، پناه برخدا رضایی، رحیم کریم‌زاده، الهام حامی، علی قدیریان، مرتضی عدلی، مهدی قیصری و مهدی کریمی
بخش پوستر:
میثم نامدار، رضا شعبانی، امیرحسین عبادیان
بخش شعر:
مهدی جهاندار، احمد حسین‌پور علوی، علیرضا رجبعلی‌زاده
بخش نقاشی‌خط:
عظیم فلاح، غلامرضا فیروزی، مهرداد فلاح، مریم حاصلی و ماهان حاصلی
بخش داستان:
مهین سماواتی، محمدرضا بستک و آریا معصومی
بخش نگارگری:
فاطمه بهاری، علی بهمنی، مهری ابوالقاسم، پروین مبین‌علی، محسن مرادی، مژگان رضایی، امیر حشمتی و خدیجه رجبی
بخش نقاشی:
لیلا علوی، مریم حیدری، آرزو نقی‌زاده، پوران مرآتی و سیما باقرزاده

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب