امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9461 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۹:۵۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

طراح صحنه و لباس سینمای ایران ؛

بایستی ما تهران قدیم را داشته باشیم

خبرایران : مجید میر فخرایی طراح صحنه سینمای ایران معتقد است ما بایستی تهران قدیم را داشته باشیم.
بایستی ما تهران قدیم را داشته باشیم

به گزارش خبرایران از ستاد خبری جشنواره: مجید میر فخرایی طراح صحنه و لباس سینمای ایران در خصوص شهر تهران  معتقد است که ما  بایستی تهران قدیم را داشته باشیم .وی در این خصوص اذعان داشت: ما طراحان صحنه می توانیم بناهای تاریخی و تاثیر گذار در تاریخ و فرهنگ تهران را در میدان ها و خیابان ها نماسازی کنیم.  به عنوان مثال من پیشنهاد می کنیم  بافت تاریخی میدان امام خمینی که مهم ترین میدان شهر تهران است تا وزارت خارجه از جمله مدرسه دارالفنون را به همان شکل تاریخی اش نماسازی کنیم این امر برای زیبایی شهر و ایجاد فضایهای تاریخی شهر و  همچنین برای توریست ها و نسل آینده مان بسیار اثر گذار خواهد بود

میر فخرایی درخصوص فضای شهری  تهران امروز گفت: متاسفانه مفهوم شهری را نمی دانیم به خاطر همین  شهریت را  از دست می دهیم. ما به خاطر پراکندگی مراکز هنری و فرهنگی تهران، مرکزیتی نداریم. در تمام شهرهای دنیا  تئاتر ها، سینماها و دیگر مراکز فرهنگی  مرکزیت دارند.  درحالیکه قبلا این مرکزیت  را در شهر داشتیم.

در ادامه افزود:  ببینید اگر یک توریست بیاید تهران یا حتی اگر ما بخواهیم با کودکمان قدمی در شهر بزنیم .کجا برویم که هم اتفاقات هنری و فرهنگی شهر مطلع شویم؛ هم بتوانیم هویت تاریخی شهر را به آنها معرفی کنیم؟! به راستی چه فضایی برای به ما اختصاص داده شده تا با فراغ بال در شهر خود قدیم بزنیم ؟!

طراح صحنه فیلم رستاخیز درباره ساخت و سازهای کنونی گفت: انچه بیش از هر چیز در شهر دیده می شود؛ اتوبانها است و متاسفانه امروز اتوبانهای شهر ارتباط بین آدم ها را ضعیف کرده است . اگر به همین روند ادامه دهیم ؛شهر را اتوبان ها احاطه کند؛ شهر تهران مثل شهر های بی هویت امریکا خواهد شد. مردم از اتوبان  مستقیم به خانه ها می روند و فضایی برای با هم بودن و ارتباطات ندارند.

وی در ادامه ساخت و ساز های بازار تهران بویژه پامنار را از اتفاقات نامطلوب  دانست و افزود: اقدامات کنونی ساخت و سازها در  دالانهای بازار تهران  (پامنار)  که  امروز رخ میدهد کاملا بافت تاریخی  بازار تهران را تخریب می کند و این مکان تاریخی و مهم شهر تهران را به  شکل نازیبایی در آورده است و در حالیکه می شود به همان شکل  آنها را بازسازی کرد .

میر فخرایی در ادامه به خیابان لاله زار تهران اشاره کرد و گفت: مسئولان می توانند خیابان  لاله زار  را با انتقال مغازه های الکتریکی به جای دیگر ؛ سنگ فرش کنند و مراکز هنری را در آن خیابان متمرکز کنند.

وی به باغ سپهسالار تهران اشاره کرد و افزود: اقدامی که در این خیابان انجام شده خوب است ولیکن  ساختمانی که با معماری چینی در راس این خیابان قرار گرفته به هیچ وجه با فضای معماری خیابان سپه سالار هماهنگی ندارد.

وی در پایان نگرانی خودش را نسبت به اقدامات که بر راه آهن و سیلوی جنوب تهران ابراز کرد و در این خصوص گفت: متاسفانه معماری کنونی راه آهن تهران ارزش تاریخی این راه آهن را که از مهم ترین اتفاقات تاریخی این ممکلت است بر هم زده است. در حالی که سالن راه آهن قدیم خاطره انگیز بود و بخشی از تاریخ ما در جنگ جهانی دوم محسوب می شد.

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب