امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9466 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲:۳۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر علمی همایش بین‌المللی حافظ خبرداد؛

نقش کلیدی دانشگاه آزاداسلامی در قلمرو آموزش عالی کشور/بررسی۱۵۰ مقاله در همایش بین‌المللی حافظ/پذیرش ۲۰ مقاله توسط داوران/تقدیر و تشکر از دایره المعارف بزرگ اسلامی

خبرایران: مهدی ماحوزی گفت: در طول یک سال گذشته بیش از ۱۵۰ مقاله علمی به شورای علمی همایش حافظ که ۳۱ نفر بودند ارائه شده و پس از بررسی های دقیق توسط داوران در مجموع ۲۰ مقاله را پذیرفته شده است.
نقش کلیدی دانشگاه آزاداسلامی در قلمرو آموزش عالی کشور/بررسی۱۵۰ مقاله در همایش بین‌المللی حافظ/پذیرش ۲۰ مقاله توسط داوران/تقدیر و تشکر از دایره المعارف بزرگ اسلامی

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست مطبوعاتی همایش بین المللی خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی و حضور دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه بین المللی کتاب صبح امروز چهارشنبه ۹ اردیبهشت با حضور «مهدی ماحوزی» دبیرعلمی همایش بین المللی حافظ ،«حسین منوری» مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی و اصحاب رسانه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و دراین نشست خبری «مهدی ماحوزی» استاد دانشگاه و دبیر علمی همایش بین‌المللی حافظ طی سخنانی اظهارداشت: در قلمرو آموزش عالی کشور به ویژه در حوزه علوم انسانی اهتمام خاصی در تهذیب اخلاق جوانان و آشنا ساختن آنها با فرهنگ اسلامی ایرانی صورت گرفته است و دانشگاه آزاد اسلامی نقش کلیدی را در این زمینه ایفا کرده است و به دلیل استغراق خواجه شیراز در مکتب رندی و زبان رمزی، شناخت او نسبت به دیگر گوینده های ادب فارسی دشوارتر است و ما همیشه با این مشکل روبرو بوده ایم.

ماحوزی تصریح کرد: تصمیم گرفتیم پس از دو همایش مولانا و فردوسی که بسیار موفق بود و بازتابی گسترده در ایران و جهان داشت به حافظ برسیم. کلید این همایش از زمان عبدالله جاسبی خورد و بعد طولی نکشید که این کار متوقف ماند تا مدیریت جدید دانشگاه جناب میرزاده با این همایش موافقت کردند و در طول یک سال گذشته بیش از ۱۵۰ مقاله علمی به شورای علمی همایش حافظ که ۳۱ نفر بودند ارائه شد.

وی عنوان داشت: پس از بررسی های دقیق توسط داوران در مجموع ۲۰ مقاله را پذیرفت که این امر به دلیل زبان رمزی حافظ است که کار بر روی اشعار او را سخت می کند. به دلیل کمی مقالات تعدادی مقاله به اعضای هیئت علمی دانشگاه سفارش داده شد که چکیده انگلیسی این مقالات در حال آماده شدن است و قرار است در همایش حافظ منتشر و بدست مهمانان برسد.

دبیر علمی همایش بین المللی حافظ خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با این گستردگی باید برنامه هایی این چنینی را ادامه دهد و از ما خواسته شده که همایش سعدی را هم برگزار کنیم که البته به نظر من خاقانی و نظامی و دیگر شعرا هم از اهمیت کمتری برخوردار نیستند.

وی ابرازداشت: تا من هستم، در برگزاری این مراسم تلاش خواهم کرد و اگر نبودم جوانان این راه را ادامه خواهند داد و از میان نهادهای مشارکت کننده می‌توان به انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، سازمان یونسکو، میراث فرهنگی و وزارت نفت اشاره کرد. این کمک ها به اضافه هزینه هایی بود که خود دانشگاه آزاد برای این برنامه اختصاص داده بود.

این استاد دانشگاه افزود: من به شخصه از دایره المعارف بزرگ اسلامی  تقدیر و تشکر می کنم و که با این سازمان نیز در این همایش همکاری های زیادی با ما داشته است. ضمن اینکه در خصوص همکاری های بین المللی در این همایش نیز باید گفت که درحدود ۱۵، ۱۶ مقاله از خارج از کشور به دست ما رسیده که هر مقاله از نظر دو استاد تایید شده است. همچنین مجد الدین کیوانی که در آمریکا اقامت دارد و با دایره المعارف همکاری دارد هم در این همایش حضور دارد همچنین اساتیدی از دیگر کشورها در این برنامه ها سخنرانی خواهند کرد.

وی در خصوص برنامه های جنبی این همایش گفت: در این همایش، نمایشگاهی در روز دوم اردیبهشت خواهیم داشت که متعلق به فریبا مقصودی خوشنویس ایرانی که اشعاری از حافظ، مولانا، فردوسی، خیام و... را خوشنویسی کرده است. همچنین با همکاری مرکز اسناد تعدادی نسخه خطی برای نمایش برای بازدید قرار خواهد گرفت.

دبیرعلمی همایش بین المللی حافظ درخصوص اینکه آیا سخنران ویژه ای در آغاز این همایش خواهد بود گفت: در تهران گشایش همایش به وسیله خود رئیس دانشگاه میرزاده و همچنین با پیامی از آیت الله رفسنجانی آغاز خواهد شد و ممکن است رئیس جمهور حسن روحانی نیز در این گشایش حضور داشته باشد و یا پیامی از جانب ایشان قرائت شود.

در ادامه این نشست خبری «حسین منوری» مدیرروابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص برنامه های این دانشگاه در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: تاکنون بیش از ۴۰ واحد دانشگاهی از شهرهای مختلف ایران برای شرکت در نمایشگاه ثبت نام کردند. دو هزار عنوان جلد کتاب جدید که از سال ۱۳۹۰ منتشر شده در این نمایشگاه با تخفیف ارائه خواهد شد و این تخفیف حدود ۳۵ درصد برای همه خریداران و میزان بیشتری برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.

مدیرروابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این چادر دانشگاه آزاد که با معماری ایرانی اسلامی توسط دانشجویان دانشگاه آزاد طراحی شده همه روزه جلسات نقد و بررسی کتاب برگزار خواهد شد.

منوری درباره سالن داشگاه آزاد نیز گفت: در این سالن مکانی برای استراحت و پذیرایی خبرنگاران وجود خواهد داشت. انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشد بسیار بزرگی در سال های اخیر داشته است و بزودی تبدیل به بزرگترین انتشارات دانشگاهی خواهد شد و در هفته آینده در دانشگاه آزاد نقطه تلاقی دو حرکت فرهنگی در تهران و شیراز صورت می گیرد. یکی پاسداشت یکی از مفاخر ایرانی حافظ شیرازی که در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت در تهران و ۱۷ و ۱۸ در شیراز برگزار می شود و اتفاق دیگر برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب. 

 

بنابراین گزارش، همایش بین المللی حافظ توسط دانشگاه آزاد اسلامی از تاریخ ۱۵ الی ۱۸ اردیبهشت در تهران و شیراز برگزار خواهد شد

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب