امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9476 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۹:۴۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

باصدور احکامی؛

آل سعود پوست انداخت/ زلزله سیاسی در عربستان/ سعوالفیصل بعداز 40 سال برکنار شد

خبرایران:سلمان بن عبدالعزیز پادشاه رژیم سعودی با صدور احکامی دستور برکناری مقرن بن عبدالعزیز و سعود الفیصل را از مناصب کلیدی خود صادر کرد.
آل سعود پوست انداخت/ زلزله سیاسی در عربستان/ سعوالفیصل بعداز 40 سال برکنار شد
براساس دستور پادشاه عربستان، مقرن بن عبدالعزیز از ولی عهدی و معاون نخست وزیر برکنار و محمد بن نایف عبدالعزیز به عنوان ولی عهد، معاون نخست وزیر، وزیر کشور و رییس شورای امور سیاسی و امنیتی برگزیده شدبه گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، در حکم ملک سلمان آمده است که مقرن بن عبدالعزیز شخصا خواستار کنار رفتن از مناصب خود بوده است.وی به عنوان مشاور پادشاه عربستان با رتبه وزیری تعیین شده است. روزنامه لبنانی الاخبار در شماره دیروز خود نوشت: مقرن بن عبدالعزیز ولی عهد که با شروع دوره پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز در حاشیه قرار گرفته است از زمان شروع جنگ علیه یمن آگاه نبوده و حتی ابتدا از اعضای « باند جنگ» نبوده استالاخبار تاکید کرد: سکوت شاهزاده های سعودی نشانگر دلیلی بر موافقت آنها با این جنگ نیست، بلکه این سکوت ناشی از ترس است زیرا هر طرفی که از توفان قاطعیت حمایت مطلق و غیرمشروط نکند با اتهام خیانت مواجه و برکنار خواهد شد.

 *ارتقای مقام فرزند ملک سلمان و نزدیک شدن او به کرسی پادشاهی

پادشاه عربستان در حکمی دیگر با ارتقای جایگاه فرزندش، محمد بن سلمان را به عنوان نایب ولی عهد، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع و رییس شورای امور اقتصادی و توسعه برگزید.با این انتصاب محمد بن سلمان جوان و خام که یکه تاز کشتار مردم مظلوم یمن است، به کرسی پادشاهی نزدیک شده و ملک سلمان قرار است برای او و ولی عهد جدید یعنی محمد بن نایف از شاهزاده های سعودی بیعت بگیرد.

* سعوالفیصل سرانجام و بعداز 40 سال رفت

ملک سلمان همچنین در حکمی سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان را از این مقام به دلیل بیماری کنار گذاشت و عادل جبیر سفیر آن کشور در آمریکا را به جای او منصوب کرد.براساس این حکم، سعود الفیصل به عنوان وزیر مشاور، عضو دولت و مشاور و فرستاده ویژه پادشاه در امور خارجی به کار خود ادامه خواهد داد.

 مقرن بن عبدالعزیز

به گزارش العالم، مقرن بن عبدالعزیز در حالی از ولیعهدی کنار گذاشته شده است که مدت زیادی از تعیین او برای این پست نگذشته بود.مقرن در سال 1945 متولد شد. وی سی و پنجمین فرزند مذکر ملک عبدالعزیز است.وی پیش از بندر بن سلطان، رئیس سرویس اطلاعاتی خارجیِ عربستان سعودی بودپادشاه عربستان در حکم برکناری سعود الفیصل تأکید کرده است که برکناری سعود الفیصل به درخواست خودش و به دلیل بیماری صورت گرفته است.سعود الفیصل همچنین در حکم دیگری از سوی پادشاه به عنوان وزیر مشاور دولت و عضو شورای وزیران و مشاور و نماینده ویژه پادشاه و ناظر بر امور خارجه تعیین شد.سعود الفیصل 40 سال وزیر خارجه عربستان سعودی بود.سعود الفیصل سال 1940 در ریاض به دنیا آمد. وی دارای مدرک کارشناسی در رشته اقتصاد از دانشگاه پرینستون آمریکا است. الفیصل از سال ۱۹۷۱ بمدت چهار سال معاون وزیر نفت عربستان بود و از سال ۱۹۷۵ به صورت مستمر به‌عنوان وزیر خارجه عربستان شد

عادل الجبیر وزیر خارجه جدید عربستان

"عادل بن احمد الجبیر" وزیر خارجه جدید عربستان، متولد سال 1962 میلادی است که تا پیش از این سفیر این کشور در آمریکا بود.الجبیر قبلا مشاور "عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود" پادشاه سابق عربستان در امور خارجه بود. وی نزد غربی ها به عنوان نماینده عربستان سعودی شناخته می شود.الجبیر دارای مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه شمال تکزاس و علوم سیاسی و روابط بین الملل از دانشگاه جورج تاون آمریکا است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب