امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9481 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران خبرداد؛

اتصال 2 نیروگاه به خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی/ اجرای ٣٥٠٠ کیلومتر پیگرانی هوشمند خطوط لوله / تامین ٨٨ درصد قطعات تعمیرات اساسی از ساخت داخل/ تحقق ١٠ هزار میلیارد ریال بودجه نوسازی شبکه انتقال نفت و فرآورده

خبرایران:عباسعلی جعفری نسب گفت: دونیروگاه «زنجان»و «علی آباد تهران» تا پایان امسال به خط لوله فرآورده نفتی متصل خواهند شد.
اتصال 2 نیروگاه به خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی/ اجرای ٣٥٠٠ کیلومتر پیگرانی هوشمند خطوط لوله / تامین ٨٨ درصد قطعات تعمیرات اساسی از ساخت داخل/ تحقق ١٠ هزار میلیارد ریال بودجه نوسازی شبکه انتقال نفت و فرآورده

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران امروز یکشنبه١٣اردیبهشت به مناسبت«بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی» با حضور «مهندس عباسعلی جعفری نسب» مدیرعامل خطوط لوله و مخابرات ایران، «مهندس محمد علی پیشاهنگ» مدیرمخابرات شرکت خطوط لوله ومخابرات نفت ایران ، «مهندس داریوش امیر سرداری گودرزی» رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، «علی اصغر سالمی»رییس روابط عمومی شرکت‌ خطوط لوله و مخابرات نفت ایران‌‌ و اصحاب رسانه در وزارت نفت برگزار و دراین نشست خبری«عباسعلی جعفری نسب»مدیرعامل خطوط لوله ومخابرات ایران اظهارداشت: شرکت خطوط لوله ومخابرات نفت بیش از ١٤ هزار کیلومتر خط لوله، انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی را انجام می دهد و بخش زیادی از این افزایش خطوط لوله تا حدود 3 سال آینده محقق خواهدشد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله ومخابرات نفت  ایران تصریح کرد: توسعه خطوط لوله نفت خام و فرآورده یکی از اقدامات در دست اجرای این شرکت بوده، به همین منظور تا حدود 3 سال آینده تقریبا ٣٠٥٠ کیلومتر به خطوط لوله موجود اضافه خواهد شد که این جای بسی خوشحالی را دارد.

جعفری نسب خاطرنشان کرد:مهمترین پروژه های توسعه خطوط لوله نفت خام و فرآورده های که ما آنها را انجام خواهیم دارد خطوط «آبادان،شازند«ری»،«سبزآب،ری»،«نایین،کاشان،ری»،«خط دوم بندرعباس، سیرجان رفسنجان»،« رفسنجان،یزد،نایین»، «تبریز،خوی،ارومیه»، «ری ساری» و«خطوط لوله کنار گذر تهران»خواهند بود.

وی عنوان داشت : هم اکنون ١٤ هزار کیلومتر خط لوله در کشور احداث شده است و از این میزان ٤٥٠٠ کیلومتر به انتقال نفت خام و ٩٥٠٠ کیلومتر به انتقال فرآورده مربوط می شود که در مجموع روزانه ٣٥٠ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده را در سطح کشور جابجا می کند.

جعفری نسب عنوان داشت: 2 نیروگاه به خط لوله فرآورده های نفتی در سال جاری (1394) متصل خواهند شد که این دونیروگاه عبارتند از؛«نیروگاه زنجان» که عملیات اجرایی آن تا 2 ماه آینده پایان می یابد و «نیروگاه علی آباد تهران» که تا پایان امسال به خط لوله فرآورده نفتی متصل خواهند شد.

وی درادامه این نشست خبری تاکید کرد: با توجه به افزایش تولید گاز در کشور و جلوگیری از مصرف سوخت فرآورده در نیروگاهها، خطوط لوله به دلیل ایمنی و صرفه جویی اقتصادی برای انتقال فرآورده به نیروگاهها به عنوان یک سوخت پشتیبان نسبت به سایر روشهای جابجایی از اولویت بیشتری برخوردار می شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت  ایران ابرازداشت: در سال گذشته با حدود 8/3 درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن، ٥٥ میلیارد تن کیلومتر نفت خام و فرآورده از طریق خطوط لوله منتقل شده و ٦٧ درصد فرآورده و ٧٠ درصد نفت خام در کشور از طریق خط لوله منتقل می شود که این امر با یک سوم هزینه سایر روشها  دریایی، جاده ای، ریلی انجام می شود و این کاهش انتقال در سال 1393 نسبت به سال قبل آن یعنی 1392 به علت کاهش ارسال سوخت مایع به نیروگاه های کشور به دلیل افزایش گازرسانی بوده است.

وی افزود: انتقال با خط لوله در کشور به دلیل عدم وابستگی به شرایط جوی، هزینه پایین تر و ایمنی و پایداری بیشتر از اهمیت زیادی برخوردار است و اقدامات و پروژه های شرکت به 2 بخش تقسیم می شود، بخش اول شامل حفظ توان و ظرفیت موجود شرکت می شود که به عنوان «نگهداشت» مطرح است و بخش دوم به اقدامات توسعه ای نظیر ساخت خط لوله، مرکز انتقال مربوط  می شود.

جعفری نسب با بیان این که در بحث پایداری انتقال و نگهداشت، اجرای پروژه های جایگزین خطوط فرسوده، اهمیت بسزایی دارد،گفت: تغییر مسیر برخی خطوط به دلیل ایمن سازی محدوده شهرها، تقویت ایمنی خطوط و تعویض پوشش از موارد مهم در زمینه نگهداشت است که به آنها توجه جدی می شود و پایش خطوط لوله نفت و فراورده به عنوان یکی از فعالیتهای نگهداشت این شرکت به طور مداوم در حال انجام است و یکی از این روشها انجام عملیات پیگرانی هوشمند است که برای انجام آن برنامه ریزی می شود.

وی ابرازداشت: ٣٥٠٠ کیلومتر از خطوط لوله هم اکنون در دست پیگرانی هوشمند قرار دارد و تاکنون ١٢ هزار کیلومتر از خطوط لوله کشور پیگرانی هوشمند شده و برخی از خطوط به دلیل اهمیت زیادی که دارند تاکنون 2 بار در نوبت پیگرانی هوشمند قرار گرفته است. شورع مرحله اول پیگرانی هوشمند در کشورمان سال ١٣٨٣ بوده و مرحله دوم پیگرانی نیزدر سال ١٣٨٥ انجام شده و مرحله سوم آن از سال 1393 آغاز شده است.

 مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اضافه کرد: امسال ٣٥٠٠ کیلومتر از خطوط لوله نفت و فراورده پیگرانی هوشمند می شوند و در حال حاضر ٨٨ درصد قطعات مورد نیاز در تعمیرات اساسی با تکیه بر توان ساخت داخل تامین می شود و تعامل با سازندگان داخلی به جایی رسیده است که اکنون سفارش ساخت 4دستگاه توربین گازی به ارزش ١٠ میلیون دلار را به شرکتهای ایرانی دادیم و توربینهای گازی که نوع کامل شده توربینهای هواپیما است، از مهمترین تجهیزات مورد نیاز این شرکت به شمار می آید که بزودی از سوی شرکتهای ایرانی ساخته می شود.

جعفری نسب تصریح کرد: ١٠٠٠ میلیارد ریال هزینه در زمینه اقدامات ساخت داخل درشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت صرف شده ، ضمن اینکه شرایط تحریم ها در سالهای اخیر موجب شده که ما نیز بیش از گذشته از توان داخلی بهره بگیریم. ضمن اینکه سال گذشته ٢٠ مورد از تعمیرات اساسی با استفاده از قطعات ساخت داخل انجام شد که این میزان روبه افزایش است.

وی با تاکید براهمیت رعایت خطوط لوله نفت و فرآورده در کشور ، تاکید کرد: اراضی مورد نیاز برای احداث خطوط لوله تا قبل از انقلاب مطابق با قانون اساسی خریداری نمی شد، اما از بعد از انقلاب اراضی عملیاتی خریداری شده و مسیر خطوط لوله نفت تعیین می شود.

وی گفت:خارج از محدوده ٢٥ ساله شهرها است و با توسعه شهرهاهم اکنون بسیاری از خطوط لوله در محدوده آنها قرار گرفته و حریم آنها دچار مشکل شده است و حریم عملیاتی خطوط که بعد از انقلاب خریداری شده اند، کافی نبوده و باید به حریم خطوط لوله نفت و فرآورده به دلایل تامین جانی و مالی بیشتر اهمیت داده شود.

جعفری نسب درخصوص دیگر اقدامات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیزافزود: تعویض پوشش ٣٥٨ کیلومتر از خطوط لوله، استقرار سیستم cmms در همه مناطق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، اجرای سیستم plc کردن تجهیزات، سوخت رسانی به نیروگاههای سمنان و شاهرود، فراهم کردن زمینه انتقال نفت گاز یورو ٤ به مشهد نیز از اقدامات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در سال گذشته بوده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب