امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9483 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت خبر داد؛

رتبه هشتم انتشار کربن دنیا برای ایران/ مصرف داخلی انرژی نسبت به صادرات ارزش افزوده‌ای نداشته / اجرای آزمایشی شیوه جدید هدفمندی یارانه‌ها در جزیره قشم/ تولید خودرو در داخل از نظر مصرف انرژی به صرفه نیست/ آمار متناقض از تعداد خودرو در کشور

خبرایران: نصرت‌الله سیفی گفت: متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ ما در کشور نداشتن آمار است و ما درباره تعداد خودرو 3 آمار مختلف با فاصله زیاد داریم.
رتبه هشتم انتشار کربن دنیا برای ایران/ مصرف داخلی انرژی نسبت به صادرات ارزش افزوده‌ای نداشته / اجرای آزمایشی شیوه جدید هدفمندی یارانه‌ها در جزیره قشم/ تولید خودرو در داخل از نظر مصرف انرژی به صرفه نیست/ آمار متناقض از تعداد خودرو در کشور

به گزارش خبرنگارخبرایران، به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «شرکت بهینه سازی مصرف سوخت» امروز یکشنبه١٣اردیبهشت به مناسبت«بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی» با حضور«نصرت‌الله سیفی» مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ،«مهندس مهدی شریف» مدیر بهینه سازی انرژی در بخش صنعت شركت بهينه سازی مصرف سوخت و اصحاب رسانه در وزارت نفت  برگزار و دراین نشست خبری «نصرت‌الله سیفی» مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهارداشت: در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اصلاح الگوی مصرف در سال 89 قرار شد شدت مصرف انرژی تا سال 1400 نصف شود؛ اگر مصرف بی‌رویه انرژی با همین روند ادامه داشته باشد ما تا سال 1401 یا 1403 به جای صادر کننده، وارد کننده انرژی خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کرد: در انگلستان در سال 2005 مصرف نفت بر تولید پیشی‌گرفت و انگلستان وارد کننده نفت شد؛ در مورد گاز هم انگلستان در سال 2005 مزیت تولیدی خود را از دست داد و وارد کننده شد و این اتفاق در مورد مکزیک هم در سال 1995 اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در سال 89 یک بشکه نفت خام در ایران 100 هزار تومان GDP تولید کرده است، گفت: اگر قیمت نفت را در آن زمان 100 دلار و قیمت دلار را نیز 1000 تومان فرض کنیم این اعداد نشان می‌دهد مصرف هر بشکه معادل نفت خام در ایران هیچ ارزش افزوده‌ای در اقتصاد ملی ایجاد نکرده است و بازدهی یک دلار سرمایه‌گذاری در کارایی مصرف انرژی برابر با 3 دلار سرمایه‌گذاری در بخش تولید انرژی است.

سیفی با بیان اینکه تا سال 1400 به حدود 192 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی مصرف انرژی نیاز داریم، گفت: با این کار شدن مصرف انرژی نصف می‌شود، 770 میلیارد دلار از محل انرژی صرفه‌جویی شده به کشور باز می‌گردد، 3 میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌شود و 1800 میلیون تن از انتشار کربن کارسته می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با تاکید بر اینکه از سال 2020 برای انتشار کربن اضافه جریمه خواهیم شد، اضافه کرد: ما برای شروع تنها به 60 میلیارد دلار نیاز داریم و بقیه منابع مورد نیاز از محل بازگشت سرمایه‌گذاری انجام شده تامین می‌شود و جریمه صنایعی که بیش از اندازه انرژی مصرف می‌کنند در قانون اصلاح الگوی مصرف به شماره 1770 دیده شده است.

وی ادامه داد: براساس بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه 93، حدود 20 میلیارد دلار طرح تصویب کردیم که 12 میلیارد دلار آن از شورای اقتصاد مجوز گرفت؛ براساس این بند همچنین 42 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بالادست نفت و گاز در پاس جنوبی و غرب کارون تصویب شده است و قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا نشده است و پایلوت شیوه جدید اجرای قانون هدفمندی با تکنیک جدید کارت انرژی در جزیره قشم اجرا می‌شود.

سیفی افزود: براساس مطالعاتی که اتاق بازرگانی انجام داده است و با کمک سازمان مناطق ویژه اقتصادی برای جلوگیری از صدمات ناشی از قاچاق و بهبود و ارتقای مصرف انرژی این طرح طراحی شده است که باید در هیئت دولت هم تصویب شود تا به مرحله اجرا برسد و براساس آن قیمت‌ حامل‌های انرژی واقعی شده و کارت انرژی جایگزین یارانه نقدی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه با بیان اینکه استاندارد مصرف بنزین برای خودروهای کلاس C حدود 8 لیتر در 100 کیلومتر است، گفت: میانگین ترکیبی مصرف سوخت بنزین در خودروهای وارداتی حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر و خودروهای تولید داخل 11 لیتر در 100 کیلومتر است و با این وضعیت شاید از نظر مصرف انرژی صرف نکند که در داخل خودرو تولید کنیم چرا که مصرف سوخت خودروهای داخل بسیار بالا است و هزینه انرژی زیادی به کشور تحمیل می‌کند و با وزارت راه و شهرداری‌ها درباره اجرای قانون مبحث 19 مشکل جدی داریم چرا که این قانون سال 75 ابلاغ شده اما اجرا نمی‌شود.

وی تاکید کرد: برنامه‌های امسال شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اجرای پروژه‌های بند «ق» تبصره 2، اجرای حداکثری قانون 1770 و اجرای صحیح قانون هدفمندی است و سال گذشته دولت تصویب کرد 300 میلیارد تومان از محل یارانه‌ها به وزارت نفت و 200 میلیارد تومان به وزارت نیرو برای بهینه‌سازی صرف انرژی پرداخت شود که هیچ رقمی پرداخت نشد اما نفس تصویب چنین ماده‌ای بسیار مثبت است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت عنوان داشت: امسال فرض کردیم 250 میلیون بشکه معادل نفت خام در مصرف انرژی صرفه‌جویی انجام شود اما اگر دستگاه‌ها کمک کنند به میزان بیشتری صرفه جویی قابل تحقق خواهد بود و سال گذشته فقط با تغییر سوخت از مایع به از نزدیک 1.2 میلیارد دلار با فرض نفت 50 دلاری به کشور سود رسیده است و ما فرض را بر این گذاشتیم که از 50 درصد شدت مصرف انرژی در افق چشم‌انداز، امسال 7 درصد را عملیاتی کنیم.

 

وی ابرازداشت: امسال باید سناریوهای کاهش انتشار کربن را به سازمان ملل ارائه دهیم؛ در اجلاس کپنهاگ همه کشورها تعهد دادند سناریوهای کاهش تولید کربن را ارائه دهند و از سال 2020 چریمه خواهند شد و ما در سال 750 میلیون تن معادل کربن تولید می‌کنیم و رتبه ما در این شاخص 5 یا 6 سال پیش 14 بود که الان به 8 رسیده‌ایم.

سیفی درپایان گفت: خودروسازان نقشه راه کاهش مصرف سوخت خودروها را طراحی کرده‌اند اما این نقشه راضی کننده نیست و در پروژه‌های مربوط به بند «ق» برنامه خودروهای هیبریدی را داشتیم اما چون تکنولوژی لازم را به ما نمی‌دادند و خودمان هم این تکنولوژی را نداشتیم، برنامه حذف شد و متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ ما در کشور نداشتن آمار است و ما درباره تعداد خودرو 3 آمار مختلف با فاصله زیاد داریم چنانکه پلیس راهور ، وزارت صنعت و سامانه کارت سوخت 3 رقم مختلف با فاصله 20 درصدی درباره تعداد خودروهای کشور ارائه می‌دهند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب