امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9501 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۷:۳۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

با حضور وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی در تالار وخدت تهران؛

برگزیدگان بخش بین‌الملل جشنواره سیو سوم فیلم فجر معرفی شدند

خبرایران: برگزیدگان بخش‌های مختلف بخش بین‌الملل سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که شب گذشته، ۱۲ اردیبهشت‌ماه در آیین اختتامیه این رویداد هنری در تالار وحدت معرفی شدند.
برگزیدگان بخش بین‌الملل جشنواره سیو سوم فیلم فجر معرفی شدند

به گزارش خبر ایران، آیین اختتامیه بخش بین‌الملل سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور مقامات فرهنگی و هنرمندان داخلی و خارجی شب گذشته، 12 اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم جوایز بخش «جلوه‌گاه شرق»، «سینمای سعادت» و «هنر و تجربه» اهدا شد. در ابتدای این مراسم علی‌رضا رضاداد، دبیر جشنواره در سخنانی اظهار کرد: دفتر سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر را با کوله‌باری از یافته‌ها و دستاوردهای گرانقدر می‌بندیم. امروز به جرئت می‌توان گفت هر اثر هنری که در جهان خلق می‌شود و می‌تواند راهی به سعادت بشر باز کند، خود ثروتی است که راه صیانت از آن توسعه ارتباط میان سازندگان آثار است.

وی افزود: استقلال برگزاری همین هدف را دنبال می‌کرد و خدا را سپاسگزاریم که توانستیم در ایجاد این ارتباط قدمی بلند برداریم. گمان می‌کنیم که جشنواره فیلم فجر از این پس تفاوت‌های خود را با دیگر جشنواره‌ها بیشتر به نمایش بگذارد و با نمایش ۱۹۶ اثر از کشورهای گوناگون و فیلمسازانی با سلایق گوناگون می‌توانیم همه ساله جشنواره‌ای قابل توجه را شاهد باشیم. در این میان پیوند بین ملت‌ها هر روز وسیع‌تر می‌شود و سینما قادر است این پیوند را عمیق‌تر کند.

دبیر جشنواره فجر در انتهای سخنانش گفت: از تمام کسانی که با ما همکاری کردند، همه متقاضیان، همه آنهایی که فیلم‌شان انتخاب شد و در جشنواره حضور پیدا کردند، تشکر می‌کنم. گر چه امروز به ناچار تعدادی از این فیلم‌ها به عنوان آثار منتخب معرفی می‌شوند، اما تردیدی نداشته باشیم که همه شرکت کنندگان در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، برگزیده‌ هستند.

در ادامه این مراسم، حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی در بخشی از مراسم اختتامیه، دو نشان شمس را به لیلی انور و ولادیمیر مالایشوف، مولاناشناس اهدا کرد. ایوبی در این باره توضیح داد: خانم لیلی انور را افراد زیادی در دنیا می‌شناسند. ایشان سفیر توانمند فرهنگ و ادب ایرانی در جهان است. وی با تسلطی که به زبان‌های مختلف دارد، جلسات باشکوهی را در کشورهای مختلف برای فرهنگ ایرانی برگزار کرده‌ است که من شاهد بعضی از آنها بوده‌ام.

وی درباره ولادیمیر مالایشوف هم چنین توضیح داد: ولادیمیر مالایشوف از چهره‌هایی است که مدیریت‌های مختلف فرهنگی در شوروی سابق و روسیه فعلی را برعهده داشته‌ و در حال حاضر رئیس یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های سینمایی روسیه است. وی همواره سعی کرده‌ است فرهنگ و تمدن ایرانی را معرفی کند. وی کاری کرده‌ است که دوستداران فرهنگ و هنر با یکدیگر ملاقات کنند.

پس از اهدای این نشان، رئیس سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: اگر بخواهیم بدانیم این جشنواره چه تفاونی با جشنواره‌های دیگر دنیا دارد باید بررسی کنیم سینمای ایرن حامل چه پیامی است و انتخاب اشعار مثنوی معنوی در این مراسم گویای این مهم است.

وی افزود: مردم ایران و سینماگران ایران در این جهانی که پر از غبار و سوءتفاهم است و زنگارهایی که دل ما را سیاه کرده و مانع از تابیدن نور عشق می‌شود به دنبال این هستند که دل‌ها را از غبار بزدایند و نور عشق و دوستی و محبت را نشان دهند.

جشنواره بعدی باشکوه‌تر برگزار شود

رییس سازمان سینمایی با تجلیل از حمایت‌های بی‌دریغ جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: وزیر ارشاد به کمتر از بهترین‌ها در برپایی برنامه‌های فرهنگی قانع نیست و معتقد است که برنامه‌های فرهنگی باید در اوج باشد، اما وی در جریان جزییات کار ما بود. در این راستا تلاش می‌کنیم دوره بعدی جشنواره فیلم فجر بهتر و باشکوه‌تر باشد. ایران ظرفیت و توانایی برگزاری جشنواره‌ای بین‌المللی را در سطح استانداردهای جهانی دارد.

وی ادامه داد: در این چند روز در گفت‌وگو با میهمانان و مدیران جشنواره‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر، درخواست کردم جشنواره را نقد کنند و نمره‌ای که میهمان‌مان به این رویداد دادند خوب بود. در ضمن بازار جشنواره استاندارد و استقبال و پذیرایی در حد توانایی قابل قبول و کاتالوگ‌ها و بروشورها قابل ستایش بود و استقبال خوبی از کارگاه‌های تخصصی برگزار شده در جشنواره فیلم فجر شد.

ایوبی همچنین با یادآوری اینکه در بین ما ۱۸ مدیر سینمایی حاضر بودند، تاکید کرد: ما نیاز داریم در سیاستگذاری سینمایی با یکدیگر همراهی کنیم و مدیران سینمایی باید با یکدیگر همکاری و همفکری کنند و پس از برپایی نخستین نشست هم‌اندیشی مدیران سینمایی حاضر در جشنواره نیز بیانیه خوبی هم منتشر شد. نکته دیگر این‌که زمان جشنواره مورد تایید همه حرفه‌ای‌های جشنواره بود و امیدوارم سال بعد و سال‌های بعد، اتفاقات بهتری در جشنواره فیلم فجر رخ دهد.

وی با تجلیل از دبیر جشنواره و مدیر جوان بخش بین‌الملل این رویداد، گفت: تیم جوان حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره عملکرد خوبی داشتند و این مهم نشان داد اگر جوانان ما خوب فیلم می‌سازند، باید در مدیریت سینما نیز آنان را دخالت دهیم و این جوانان می‌توانند بدرخشند و درخشیدند.

وزیر ارشاد دیگر سخنران این مراسم بود. علی جنتی اظهار کرد: شما به سرزمینی پای نهاده‌اید که میراث‌دار فرهنگ و تمدن چند هزار ساله و مهد فرهنگ و تمدن در خاورمیانه است و مردمان آن، به میهمان‌نوازی و هنر شهره‌ هستند و آوازه علم و دانش فناوری آنان عالم‌گیر است.

وی افزود: بر این باور هستیم که تعالی دانش و فرهنگ و هنر جز با تعامل و تبادل فکر و اندیشه امکان‌پذیر نیست و در این میان صنعت سینما با توجه به نقش انکار‌ناپذیر آن در فرهنگ، یکی از درخشان‌ترین پدیده‌های عصر حاضر است که با گستردگی، آثار ژرفی بر جای می‌نهد و به نزدیکی فرهنگ‌های مختلف کمک می‌کند.

وزیر ادامه داد: ما بر این باور هستیم که دانش و فرهنگ و هنر جز با تعامل و تبادل فکر و اندیشه با سایر ملت‌ها امکانپذیر نیست و در این میان صنعت سینما با توجه به نقش انکارناپذیر آن در انتقال فرهنگ یکی از درخشان‌ترین پدیده‌های عصر حاضر است که با گستردگی و سرعت نفوذ زیاد، آثار ژرفی بر جای می‌نهد و به نزدیکی فرهنگ‌های گوناگون کمک می‌کند. ویژگی بارز سینمای ایران باورها و داشته‌هایی است که برگرفته از حقیقت وجودی انسان و تلاش او برای رسیدن به سعادت است؛ سعادتی که خواسته همه ادیان و فرهنگ‌ها و یکی از آرمان‌های فطری بشر است؛ از این رو توانسته است جایگاه جهانی بیابد و در سطح جهان برای خود مخاطبانی را کسب کند.

جشنواره فجر پنجره‌ای به هنر هفتم است

جنتی تاکید کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تلاش می‌کند از پنجره هنر هفتم به نیازهای روحی بشر گرفتار در بحران هویت، پاسخ دهد و این همان ویژگی است که این جشنواره را نسبت به دیگر جشنواره‌های بین‌المللی متفاوت می‌کند. در جهانی که هنوز به رغم همه پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها، تروریست، خشونت و دیکتاتوری، مردم را می‌آزارد، سینمای دردآشنا و منطق بر وجدان بشری، مورد پسند آزادی‌خواهان و حق‌طلبان جهانی خواهد بود.

وی در انتها درباره کارکرد دیپلماسی جشنواره فجر چنین توضیح داد: من این جشنواره را یکی از جنبه‌های بارز دیپلماسی فرهنگی می‌دانم که می‌تواند رابطه‌ای نزدیک و تنگاتنگ با ملت‌های جهان برقرار کند و امیدوارم این توافق نهایی ایران و قدرت‌های جهانی در زمینه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و رفع برخی محدودیت‌های بین‌المللی، جهشی چشمگیر در سینمای ایران رخ دهد و به تبع آن این جشنواره نیز شاهد استقبالی شگرف باشد.

در ادامه این مراسم جوایز بخش‌های رقابتی جشنواره شامل «جلوه‌گاه شرق» و «سینمای سعادت» و «هنر و تجربه» به برگزیدگان به شرح زیر اهدا شد؛

جوایز بخش جلوه‌گاه شرق

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به مرآت اوریپف برای بازی در فیلم «معلم» به کارگردانی نصیر سعیداف اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به بادما برای فیلم «نور جمعه» به کارگردانی بایانرول اهدا شد.

سیمرغ بلورین به همراه جایزه نقدی بهترین فیلمنامه به صفی یزدانیان برای فیلم در «دنیای تو ساعت چند است؟» اهدا شد.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران به لیو سانگ تات کارگردان فیلم «مردانی که دنیا را نجات می‌دهند» اهدا شد.

سیمرغ بلورین به همراه جایزه نقدی بهترین کارگردانی به الچین موسی اوغلو برای فیلم «نبات» اهدا شد.

سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین فیلم به فیلم «نور جمعه» به تهیه‌کنندگی باتو منگکه و کارگردانی بایانرول از چین اهدا شد.

در ادامه این بخش، الچین موسی اوغلو، کارگردان فیلم «نبات» که فاطمه معتمدآریا در آن ایفای نقش کرده است، پس از دریافت جایزه خود گفت: از مسئولان جشنواره فیلم فجر تشکر می‌کنم. می‌دانم که یکی از بهترین بازیگران ایرانی در این فیلم حضور داشته است. برای من بسیار جای خوشحالی است که با انسانی بسیار شریف و هنرپیشه‌ای ارزشمند از ایران فیلم ساختم.

وی ادامه داد: برای ساختن این فیلم از عوامل ایرانی استفاده کرده‌ام؛ حامد ثابت (موسیقی)، ساسان نخعی (صدابردار)، بهمن اردلان (صداگذار) و (بابک شیرین‌صفت) تدوین، مهرداد میرکیانی (چهره‌پردازی) و فیلمبردارمان ایرانی بودند.

این کارگردان آذربایجانی سپس به یکی از دوستان ایرانی مستندسازش اشاره و بیان کرد: دوست ایرانی مشترک مستندسازی داشتیم به نام فرداد رستگار که ایشان در کابل سکته و فوت کرد. وی انسان شریفی بود که من دوستش داشتم و جایزه‌ام را به فرداد رستگار تقدیم می‌کنم.

جوایز بخش هنر و تجربه جشنواره فجر 

تندیس هنر و تجربه بهترین فیلم به همراه جایزه نقدی به پاسکال فران، کارگردان فیلم «اهل پرواز» اهدا شد.

تندیس هنر و تجربه بهترین فیلم به همراه جایزه نقدی به هومن سیدی برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» اهدا شد.

جایزه ویژه پنج بانوی مسلمان

سه جایزه ویژه جشنواره فیلم فجر به انتخاب پنج بانوی بازیگر مسلمان در حالی به برگزیدگان اهدا شد که بازیگر لبنانی عضو هیئت داوران با سخنانی شیوا درباره زبان بین‌المللی سینما برای میهمانان دقایقی سخن کرد.

هیئت داوران بخش ویژه جشنواره امسال شامل پنج بانوی مسلمان از کشورهای مختلف که مریلا زارعی و هنگامه قاضیانی از ایران هم در میان آنها بودند، جوایز ویژه خود را به شرح زیر اعلام کردند:

سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین استعداد جوان به علی ملاقلی‌پور برای کارگردانی «قندون جهیزیه» اهدا شد.

سیمرغ بلورین با رویکرد همگرایی ملل به میشل هازاناویچز برای ساخت فیلم «جستجو» اهدا شد.

جایزه ویژه مصطفی عقاد، بیرق طلایی جشنواره به صدیق شرنیاز کارگردان فیلم «ملکه کوهستان» از قرقیزستان اهدا شد.

برگزیدگان بخش سینمای جهان

سیمرغ بلورین و پاداش بهترین بازیگر فیلم در این بخش به گواردان برای فیلم ناشناس به کارگردانی بیجو کومار دامنداران از هند اهدا شد.

سیمرغ بلورین و جایزه فیلمنامه این بخش به گروه فیلمنامه‌نویسان نورجمعه شامل: چن یانگ، وانگ بینگ، لوسیو، سان هایفان، لی دان، لی سانگ جون، ژانگ پنگ به کارگردانی چن یانگ از چین اهدا شد.

سیمرغ بلورین و جایزه ویژه هیئت داوران به امیرحسین عسگری برای فیلم بدون مرز به تهیه‌کنندگی مجتبی امینی از ایران اهدا شد.
سیمرغ بلورین و جایزه بهترین کارگردانی نیز در این بخش به فاروغ حافظ حاجی اوغلو برای فیلم ماجراجویان برف از کشور ترکیه اهدا شد.
سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین فیلم به سیزارتا به تهیه کنندگی و کارگردانی ریچی مهتا، محصول کانادا و هند اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به گووارتانبرای بازی در فیلم ناشناس از هند اهدا شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب