امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9504 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲:۵۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس ایکوم خبرداد؛

موزه برای ایکوم از اهمیت بالایی برخوردار است/رونق موزه‌ها محصول پایداری جوامع است /300 موزه مورد اطلاع‌رسانی قرار گرفته‌اند

خبرایران: سید محمد بهشتی رییس کمیته ملی موزه‌های ایران ایکوم گفت: موزه محصول و عامل پایداری جوامع است که در حقیقت هر قدر موزه‌ها نقش خود را بهتر ایفا کنند جامعه را به سمت ثبات و پایداری می‌برند و اگر نقش خود را خوب ایفا نکنند پایداری آن‌ها موقتی خواهد بود.
موزه برای ایکوم از اهمیت بالایی برخوردار است/رونق موزه‌ها محصول پایداری جوامع است /300 موزه مورد اطلاع‌رسانی قرار گرفته‌اند

به گزارش خبرایران، نشست خبری مسابقه انتخاب موزه‌های برتر یکشنبه 13 اردیبهشت 94 ساعت 10 صبح در پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، با حضور «مهندس سید محمد بهشتی» رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) ، «دکتر میرسیداحمد محیط طباطبایی» قائم مقام کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) و  اصحاب رسانه  برگزار  و دراین نشست خبری سید محمد بهشتی در رابطه با انتخاب موزه برتر گفت: 300 موزه مورد اطلاع‌رسانی قرار گرفته‌اند و تا کنون 90 موزه در سنجش شرکت کرده‌اند. ایکوم فعالیت موزه‌ها را در ابتدا مشاهده می‌کند، سپس مورد پایش قرار می‌دهد و در نهایت اظهار نظر می‌کند زیرا موزه برای ایکوم از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در رابطه با انتخاب شعار امسال موزه‌ها گفت: هر سال ایکوم یک شعار را برای توجه بیشتر به جنبه‌های مختلف موزه تعیین می‌کند. موضوعات مختلفی که ایکوم مطرح می‌کند هیچ‌گونه مغایرتی با شعار سال‌های قبل ندارد و اگر دقت کنید می‌بینید همه از یک جنس هستند و معنا و تعریف جدیدی نیستند بلکه جنبه جدیدی از تعریف را مورد توجه قرار می‌دهند و توجهات را به سمت آن جلب می‌کنند.

بهشتی ادامه داد: موضوع امسال که ایکوم جهانی تعیین کرده، موزه و پایداری است. سابقه تاریخی بشر حاکی از این است که هر گاه جامعه‌ای در وضعیت ثبات و پایداری باشد فرهنگ، فرصت عرض اندام پیدا می‌کند. شکوفایی فرهنگ در دوره‌های ثبات و پایداری رخ می‌دهد.

وی گفت: موزه محصول و عامل پایداری جوامع است که در حقیقت هر قدر موزه‌ها نقش خود را بهتر ایفا کنند جامعه را به سمت ثبات و پایداری می‌برند و اگر نقش خود را خوب ایفا نکنند پایداری آن‌ها موقتی خواهد بود. موزه‌ها مانند ستون‌هایی هستند که باعث استحکام جوامع می‌شوند.

بهشتی افزود: شعار امسال ایکوم جهانی ضلع دیگری از منشور موزه را بیان می‌کند و مغایر با شعار سال‌های گذشته نیست. امید است ما هم در کشور خود بتوانیم از اثرات مثبت این شعار بهره‌مند شویم و شاهد رشد و شکوفایی موزه‌ها باشیم که محصول پایداری موزه باشد. زمانیکه کمیته ملی موزه‌ها فعال است میزان فعالیت آن می‌تواند منجر به پایداری جامعه شود.

رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) عنوان کرد: رونق موزه‌ها و آرامشی که امروز در حوزه موزه‌ها شکل گرفته، نشان‌دهنده جنبه دیگری از فعالیت ایکوم است. امید است شما اهالی رسانه، مانند موزه‌داران در جهت آگاهی بخشی به افکار عمومی موفق باشید.

 

موزه‌ها حافظ گذشته هستند

دکتر میرسیداحمد محیط طباطبایی قائم مقام کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) بیان کرد: اینکه نام موزه برتر را برگزیده‌ایم به این دلیل نیست که موزه‌ای را برتر از دیگری قرار دهیم بلکه هدف این است که از این مسابقه در راستای اشاعه فرهنگ موزه استفاده کنیم.

وی در رابطه با گزینش موزه‌های برتر گفت: این گزینش در دو بخش دولتی و خصوصی انجام می‌شود و دارای 12 شاخص خواهد بود. بازدید، حفاظت و نگهداری، آموزش، پژوهش و خلاقیت جزو شاخص‌های جهانی هستند. شاخص‌هایی همچون شاخص بقا و کودک نیز مربوط به شاخص‌های ایرانی هستند.

محیط طباطبایی در ادامه بیان کرد: شاخص کودک یعنی اینکه یک موزه نسبت به جذب کودک چه برنامه‌ها و رفتاری دارد. براساس این شاخص‌ها ارزیابی انجام می‌شود. همچون سال‌‌های گذشته تعدادی موزه به موزه‌ها اضافه خواهد شد و موزه‌هایی که مکان ندارند ایکوم سعی می‌کند این‌ها را مهندسی کند و به عنوان مثال برای هنرمند بدون تعلیم و خودآموخته نمایشگاهی را ترتیب می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که شعار امسال، موزه و پایداری است افزود: در حال حاضر برخی از موزه‌ها مانند موزه بزرگ خراسان شکل گرفته است که امسال برنامه‌های خود را ارائه خواهد کرد. امید است امسال به دلیل همگرایی و وفق فکری که بین مسئولان پیش آمده شاهد اتفاقات خوبی باشیم که بتواند این نگاه را برای ما تبیین کند.

دکتر محیط طباطبایی افزود: این شعار و رویکرد برای موزه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. مراسم روز جهانی در موزه هنر‌های معاصر، 28 اردیبهشت ساعت 17 برگزار می‌شود. یکی از اتفاقات ناگوار سال گذشته اتفاقی بود که در کشور عراق رخ داد، مورد آسیب قرار گرفتن موزه موصل بود که نسبت به آن واکنش نشان داده شد و در آن زمان اعلام محکومیت کردیم.

قائم مقام کمیته ملی موزه‌های ایران با اشاره به اینکه برخی از موزه‌های گوشه و کنار کشور مانند موزه نیروی دریایی بوشهر می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند، افزود: موزه‌ها می‌توانند بخشی از تاریخ هر منطقه باشند و در همین راستا می‌توانند عظمت یک فرهنگ را به نمایش بگذارند.

وی در رابطه با شیوه داوری انتخاب موزه برتر گفت: برای داوری و گزینش از افراد عضو ایکوم، بازنشستگان حوزه موزه در تمام ابعاد مانند معماری و ... دعوت کردیم. امید است روزی برسد که کل موزه‌ها در یک واحد داوری قرار بگیرند اما در حال حاضر در دو بخش خصوصی و دولتی ارزیابی می‌شوند.

مسابقه انتخاب موزه‌های برتر 28 اردیبهشت 94 توسط کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) و همکاری موسسه سفیر (حامی فرهنگی کمیته ملی موزه‌های ایران) و موسسه رسایش (حامی میراث معنوی) در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب