امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9518 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲:۳۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون وزير راه و شهرسازی خبرداد؛

تدوين ۲۸۰۰ آيين‌نامه درخصوص مقاوم‌سازی ساختمان/ امضای تفاهم‌نامه مرکز تحقيقات وزارت راه بامرکز تحقيقات زلزله آمريکا

خبرایران: محمد شکرچی‌زاده معاون وزير راه و شهرسازی از امضای تفاهم‌نامه همکاري تبادل اطلاعات زلزله‌شناسی و داده‌های شبکه‌هاي شتاب‌نگاري بين مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازی و دانشگاه برکلی کاليفرنيا خبر داد.
تدوين ۲۸۰۰ آيين‌نامه درخصوص مقاوم‌سازی ساختمان/ امضای تفاهم‌نامه مرکز تحقيقات وزارت راه بامرکز تحقيقات زلزله آمريکا

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «تحقيقات زلزله‌نگاری در ايران» صبح امروز دوشنبه ۱۴ ارديبهشت با حضور«محمد شکرچی‌زاده» معاون وزير راه و شهرسازی ،«يوسف بزرگ‌نيا» عضو هيأت‌ علمی دانشگاه کاليفرنيای آمريکا و اصحاب رسانه در مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار و دراین نشست مطبوعاتی «محمد شکرچی‌زاده» معاون وزير راه و شهرسازی اظهارداشت:‌ زلزله جزء موضوعاتي است که در ايران اهميت زيادي دارد، به همين دليل است که فلسفه وجودي و تأسيس مرکز تحقيقات وزارت راه و شهرسازي بررسي علل وقوع زلزله‌هاي جنوب خراسان بود تا با بررسي و تحقيقات در اين زمينه، آيين‌نامه‌هاي مقاوم‌سازي ساختمان را تدوين کند.

وی تصریح کرد: در اين راستا آيين‌نامه ۲۸۰۰ تدوين شده است. علاوه بر اين، بخش‌هاي مختلفي در اين مرکز به تحقيق و پژوهش در موضوع زلزله مي‌پردازند که يکي از مهم‌ترين آن‌ها بخش شتاب‌نگاري زلزله است و همچنين در راستاي افزايش غناي تحقيقات در موضوع زلزله، مرکز تحقيقات وزارت راه و شهرسازي تفاهم‌نامه همکاري علمي و مهندسي با مرکز تحقيقات مهندسي زلزله پاسيفيک وابسته به دانشگاه برکلي آمريکا به امضا رسانده که براساس آن زمينه‌هاي هم‌افزايي علمي و تحقيقاتي در حوزه مهندسي زلزله برقرار مي‌شود.

  شکرچی‌زاده خاطرنشان کرد:همچنين مجموع اطلاعات شتاب‌نگارها را در اختيار اين مرکز تحقيقاتي قرار مي‌دهيم که پژوهشگران اين دو مرکز تحقيقاتي در يک ارتباط تعاملي مي‌توانند از تجربيات يکديگر استفاده کنند و اميدوارم با امضاي اين تفاهم‌نامه سطح علمي کشور در بخش زلزله‌شناسي ارتقا يابد.

در ادامه اين نشست خبری«يوسف بزرگ‌نيا» عضو هيأت‌ علمی دانشگاه کاليفرنياي آمريکا، با بيان اينکه اين دانشگاه در زمينه‌هاي مختلفي، از جمله زمين‌شناسي، خاک، ساختمان‌هاي کوتاه و بلند، سدها و پل‌ها فعاليت علمي تحقيقاتي دارد، گفت: زلزله مرز سياسي و جغرافيايي نمي‌شناسد؛ زلزله نپال هزاران کيلومتر با تهران فاصله دارد، اما؛ همه علاقه‌مند هستند بدانند که چه شده است؛ زيرا اين اطلاعات براي کاهش زيان‌ها مهم است.

عضو هيأت‌ علمی دانشگاه کاليفرنياي آمريکا با بيان اينکه مهم‌ترين داده‌ها، رکوردها و پايش‌هايي هستند که در زمان زلزله ثبت مي‌شوند، افزود: در ايران مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي مسوول نگارش شتاب‌هايي است که در زلزله‌هاي کوچک و بزرگ ثبت مي‌شوند.

مدير اجرايي مرکز تحقيقات مهندسي زلزله دانشگاه برکلي کاليفرنيا (پاسيفيک) عنوان داشت: ايران کشوري بسيار زلزله‌خيز است که در آن زلزله‌هاي کوچک و بزرگ اتفاق مي‌افتد، رکوردهاي ثبت‌شده جنبه بين‌المللي دارد و براي ما که در آن‌ سوي جهان هستيم، اين رکوردها بسيار مهم است.

بزرگ‌نيا با تأکيد بر استفاده‌هاي گوناگون اين رکوردها اظهار کرد: بانک اطلاعاتي زلزله در آمريکا نگهداري مي‌شود که بانک اطلاعاتي «پير» بيشترين رکورد زلزله‌هاي دنيا را جمع‌آوري کرده و در اختيار دارد و زلزله‌هاي ايران به نوعی کم‌وبيش شبيه زلزله‌های کاليفرنياست و بنابراين همکاري ما با ايران در اين زمينه بسيار حياتي است و از رکوردها و داده‌ها استفاده می‌شود.

بنابراین گزارش؛ درپایان این نشست خبری «تفاهم‌نامه مرکز تحقيقات وزارت راه و مرکز تحقيقات زلزله آمريکا به امضاء رسید.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب