امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9561 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۳:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

زنگنه درافتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مطرح کرد؛

پرداخت ۸۰ میلیارد دلار یارانه به فرآورده‌ها/ رفع تحریم‌ها به معنای رها کردن برنامه ساخت داخل نیست/ مرد شرایط سخت هستیم/ گذشتیم از کسانی که ما را در شرایط سخت تنها گذاشتند

خبرایران: وزیر نفت گفت: گذشتیم از کسانی که ما را در شرایط سخت تحریم تنها گذاشتند و امیدواریم بتوانیم با آنها بعد از رفع تحریم‌ها کار کنیم تا ایران رتبه‌ اول صنعت نفت در منطقه شود.
پرداخت ۸۰ میلیارد دلار یارانه به فرآورده‌ها/ رفع تحریم‌ها به معنای رها کردن برنامه ساخت داخل نیست/ مرد شرایط سخت هستیم/ گذشتیم از کسانی که ما را در شرایط سخت تنها گذاشتند

به گزارش خبرنگار خبرایران، بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین افتتاح بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: اتمام 5 فاز پارس جنوبی و افزایش 125 میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش و تولید گاز کشور از افتخارات صنعتگران نفت محسوب می‌شود و برای طرح پالایشی 480 هزار بشکه‌ای سیراف 8 سرمایه‌گذار شایسته با فراخوان انتخاب شدند که اغلب آنها نیز از بخش خصوصی واقعی هستند و در خردادماه کلنگ این طرح با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به زمین می‌خورد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه آنچه را که در قامت وزارت نفت برای فراهم کردن شرایط رقابت و فضای کار می‌توانیم فراهم کنیم دریغ نخواهیم کرد، گفت: بخشنامه‌ای صادر کردند که در آن به همسنگ‌سازی قیمت خرید کالاهای صنعت نفت اشاره شده است، بدین ترتیب که قیمت کالای خارجی باید به اضافه هزینه حمل و هزینه گمرک محاسبه شود، حتی اگر از آن کالا در مناطق آزاد انرژی استفاده شود.

وی ادامه داد: در این بخشنامه همچنین محاسبه قیمت ارز برای کالاها و پروژه‌ها را تغییر دادیم و با مسئولیت خودم پذیرفتم که قیمت ارز آزاد در این پروژه‌ها برای پیمانکاران داخلی استفاده شود تا در رقابت با خارجی‌ها امتیازی برای آنها وجود داشته باشد؛ در این باره به دیوان محاسبات نامه نوشتم و دستور تکلیف کردم که جواب ندادند و من با مسئولیت خودم، این بخشنامه را ابلاغ کردم.

زنگنه بخش دیگری از این بخشنامه را مربوط به شفافیت در برگزاری مناقصات دانست و گفت: بر اساس این بخشنامه، پاکت‌های مناقصه در حضور نمایندگان خود شرکت‌ها باز می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به تدوین آیین‌نامه دیگری برای رفع اختلافات پیمانکار و کارفرما گفت: بدون داشتن یک نهاد داوری منصفانه نمی‌توانیم کار را پیش ببریم، چنین نهادی با قول اتاق بازرگانی در حال شکل گرفتن است اما تا تکمیل شدن فاصله زیادی دارد و بر این اساس پخته‌تری را برای داوری ابلاغ کردیم که ضبط ضمانت‌نامه‌های پیمانکاران را از سوی کارفرما مشکل‌تر می‌کند.

زنگنه با بیان اینکه کالای اصلی نفت را برای ساخت داخل به 10 طبقه تقسیم کردیم، گفت: ما به دنبال کار جدی در این زمینه هستیم و نمی‌خواستیم پیمانکار ایرانی مناقصه را برنده شده و جنس چینی را به ما به جای ساخت داخل تحویل دهد.

وی با تأکید بر اینکه رفع تحریم‌ها به معنای رها کردن برنامه ساخت داخل نیست، گفت: با قدرت تمام از فرصت رفع شر تحریم‌ها برای ایجاد اقتصاد مقاومتی درونزا و برونگرا استفاده می‌کنیم و از این فرصت برای عمق بخشیدن به ساخت داخل و انتقال فناوری از شرکت‌های خارجی به منظور برندسازی و صادرات تجهیزات نفتی استفاده می‌کنیم و صنایع ما به خاطر فشار تحریم‌ها روی پای خودشان ایستادند و قوی‌تر شدند و ما نباید آنها را رها کنیم.

وزیر نفت در ادامه عنوان داشت: ساخت تجهیزات، یک مسئله است، اما دو پله مهم قبل از آن وجود دارد که یکی ایجاد شرکت‌های پیمانکار عمومی است و بعد از آن ایجاد شرکت‌های مهندسی و ساخت، اگر این دو گونه شرکت را داشته باشیم بازار تجهیزات ساخت داخل تضمین می‌شود تا پروژه‌های آنها در ایران و جهان استفاده شود.

وی با اشاره به پروژه‌هایی که قرار است در صنعت نفت تعریف شود، گفت: تنها در صنعت پتروشیمی باید بیش از 70 میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری شود که اینها کار عظیمی است و برای آن باید همه اجزای اجرای پروژه را دراختیار داشته باشیم، چرا که پیمانکاران در اندازه‌های کوچک موفقیت‌های زیادی نخواهند داشت و ماده 15 قانون رفع موانع تولید مجوز بسیار بزرگی به ما می‌دهد، چنان که امسال 100 میلیارد دلار به همراه 50 هزار میلیارد تومان معادل 20 میلیارد دلار به ما مجوز دادند که هر سال مجوز تمدید شده و با توجه به تورم تعدیل می‌شود.

زنگنه تصریح کرد: این مجوز از نظر فیزیکی یعنی بی‌نهایت و ما از این مجوز در سال گذشته استفاده‌ زیادی کردیم، چنان که امسال 6 هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی سرمایه‌گذاری خواهد شد که یک پیچ آن هم وارداتی نیست و می‌تواند اشتغال مؤثری ایجاد کند.

وزیر نفت با بیان اینکه اسم مجوز در سال 93 بند «ق» و امسال نام آن بند 15 است، گفت: هر آنچه را بتوان تعریف کرد که صرفه‌جویی ایجاد کند می‌توان در این قالب تعریف کرد و ما 80 میلیارد دلار یارانه بابت فرآورده می‌دهیم که هم تهدید و هم فرصت است، چنانچه هر میزان از این یارانه صرفه‌جویی کنیم می‌تواند یک طرح مابه‌ازای آن تعریف شود که از جمله آنها می‌توان به خودروهای کم‌مصرف، برقی، سی‌ان‌جی سوز و موتورسیکلت برقی و نظایر آن اشاره کرد.

وزیر نفت ادامه داد: ما برای گاز مشعل‌ها و تولید برق از آن، قیمت یک دلار برای هر میلیون BTU گذاشتیم اما رغبت زیادی برای استفاده از آن نشان داده نشد و ما نشان دادیم مرد شرایط سخت هستیم که البته این به معنای ایجاد شرایط سخت نیست، بلکه یعنی مرد شکستن تحریم هستیم، اما متقاضی تحریم نیستیم.

وی در پایان گفت: گذشتیم از کسانی که در شرایط سخت ما را تنها گذاشتند، اما امیدواریم بتوانیم با آنها بعد از رفع تحریم‌ها کار کنیم تا ایران رتبه‌ اول صنعت نفت در منطقه شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب