امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9564 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۴:۲۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد؛

برنامه استراتژیک ساخت داخلی ۱۰ گروه کالایی در حال پیگیری است/ 4 فاز پارس جنوبی تا پایان سال تکمیل می‌شود/ افزایش 100 میلیون مترمکعبی گاز تا پایان سال جاری در دستور کار است

خبرایران: مهندس رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: تا پایان امسال برداشت نفت از منطقه غرب کارون از ۱۰۰ هزار بشکه در روز به ۲۵۰ هزار بشکه خواهد رسید و ایران آماده بازگشت به تولید قبل از آغاز تحریم‌هاست.
برنامه استراتژیک ساخت داخلی ۱۰ گروه کالایی در حال پیگیری است/ 4 فاز پارس جنوبی تا پایان سال تکمیل می‌شود/ افزایش 100 میلیون مترمکعبی گاز تا پایان سال جاری در دستور کار است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«مهندس رکن‌الدین جوادی»مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر نفت با حضور اصحاب رسانه در دومین روز بیستمین نمایشگاه بین الملی نفت برگزارودراین نشست خبری«مهندس رکن‌الدین جوادی»مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهارداشت: فازهای ۱۵ و ۱۶طرح توسعه پارس جنوبی در نیمه اول امسال و فازهای 17 و 18 در نیمه دوم سال به بهره‌برداری می‌رسند و فاز ۱۱ پارس جنوبی تنها فازی است که توسعه آن آغاز نشده و تا نیمه اول امسال پیمانکار توسعه این طرح نیز انتخاب و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: تا پایان برنامه توسعه ششم تولید نفت خام به ۵ میلیون بشکه، تولید میعانات گازی به یک میلیون بشکه و تولید گاز نیز به یک میلیارد و ۳۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و ظرفیت فعلی تولید نفت خام کشور ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز است که تا پایان امسال به ۳ میلیون و ۹۶۰ میلیون بشکه می‌رسد.

وی عنوان داشت: افزایش تولید نفت خام از فاز اول میدان نفتی آزادگان شمالی، میدان نفتی یادآوران و بخش‌هایی از میدان نفتی یاران محقق خواهد شد، گفت: تا پایان امسال برداشت نفت از منطقه غرب کارون از ۱۰۰ هزار بشکه در روز به ۲۵۰ هزار بشکه خواهد رسید و ایران آماده بازگشت به تولید قبل از آغاز تحریم‌هاست؛ با تست‌های صورت گرفته از میدان‌های نفتی، ایران آماده است تا در مدت کوتاهی (حداکثر ۳ ماه) کاهش تکلیفی تحمیل شده بر اثر تحریم‌ها را متوقف کند.

مهندس جوادی با بیان اینکه برنامه استراتژیک ساخت داخلی ۱۰ گروه کالایی در حال پیگیری است، گفت: سال گذشته نخستین گروه از این ۱۰ گروه کالایی که ساخت مته‌های پرمصرف است به مرحله عقد قرارداد رسید و در ماه جاری قراردادش با سازندگان داخلی منعقد می‌شود و امیدواریم در سال جاری بتوانیم ۶ یا ۷ گروه کالایی دیگر را نیز به مرحله عقد قرارداد با سازندگان داخلی برسانیم.

وی از تکمیل عملیات اکتشاف در دریای خزر در سال جاری خبر داد و گفت: در بخش ۸.۱ منطقه نفتی خزر عملیات اکتشاف نیمه دوم امسال آغاز می‌شود. همچنین بعد از تعمیر دکل امیرکبیر حفاری یک چاه دیگر اکتشافی در این منطقه صورت می‌‌گیرد.

جوادی از پیشنهاد شرکت مپنا برای کار در پارس جنوبی خبر داد و گفت: در صورت احراز شرایط این شرکت، بخشی از فاز ۱۱ پارس جنوبی برای توسعه به مپنا واگذار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: تا پایان سال ۹۶ برداشت نفت از غرب کارون به ۷۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و برای تحقق این افزایش تولید علاوه بر قراردادهای بیع متقابل، سرمایه گذاری مستقیم با استفاده از بند ق بودجه به‌میزان ۲۰ میلیارد دلار در میادین غرب کارون انجام خواهد شد.

جوادی با بیان «هیچ مذاکره جذب سرمایه یا توسعه به‌صورت جدی با شرکت‌های خارجی نداشته‌ایم» گفت: تا امروز فقط چند قرارداد اکتشافی با شرکت‌های خارجی امضا شده است و  در مجموعه روزانه ۱۲۵ میلیارد تومان از شرکت ملی نفت و مجموعه وزارت نفت به یارانه‌ها پرداخت می‌شود که این پرداخت یارانه‌ها در کار توسعه پروژه‌های نفتی کندی و وقفه ایجاد کرده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب