امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9577 تاریخ انتشار: جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل نفت و گاز پارس خبر داد؛

فضای زیادی برای ورود شرکت‌های خارجی به پارس جنوبی نداریم/ شرکت‌های پیمانکار ایرانی توان بسیار بالا و زیرساخت مناسبی دارند/ 2 میلیارد دلار به پارس جنوبی اختصاص خواهد یافت

خبرایران: علی‌اکبر شعبان‌پورگفت: اگر چه ما فضای زیادی برای ورود شرکت‌های خارجی به پارس جنوبی نداریم، چرا که اکثر فازهای ما به جز فاز 14 که 58 درصد پیشرفت دارد با پیشرفت 74 تا 75 درصدی همراه هستند و در فازهای 13 و 22-24 در بخش حفاری و ساخت سکو عقب هستیم.
فضای زیادی برای ورود شرکت‌های خارجی به پارس جنوبی نداریم/ شرکت‌های پیمانکار ایرانی توان بسیار بالا و زیرساخت مناسبی دارند/ 2 میلیارد دلار به پارس جنوبی اختصاص خواهد یافت

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری شرکت نفت و گاز پارس با حضور «علی‌اکبر شعبان‌پور» مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس و اصحاب رسانه در حاشیه بیستمین نمایشگاه نفت برگزار و دراین نشست خبری «علی‌اکبر شعبان‌پور» مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: برای سال 94 اولویت ما تکمیل فازهای 12،15 و 16 و 17 و رسیدن به ظرفیت اسمی این فازهاست تا در مجموع 6 میلیارد فوت مکعب در روز از این فازها گاز تولید شود و در عین حال بخشی از فازهای 19، 20 و 21 نیز به تولید می‌رسد و قرار بود توسعه فاز 11 را در کنفرانس لندن به خارجی‌ها معرفی کنیم.

وی ابرازداشت: یکی با توجه به اهمیت آن، آن فاز در حال مذاکره درباره حفاری یکی از بخش‌های آن با شرکت‌های ایرانی هستیم و برنامه‌مان این است که در این بخش تا اوایل خرداد ماه به قرارداد برسیم و از اقدامات اصلی ما تأمین مالی است و اگر این اتفاق بیفتد، اولویت اول ما شرکت‌های ایرانی خواهند بود.

  مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به مسدودیت بخشی از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه فازهای 13، 20 - 21، 22 -24 گفت: در سال گذشته با یکی از بانک‌ها قرارداد فاینانس صندوق توسعه فاز 17 را منعقد کردیم و برای فازهای 20-21 و 22-24 هم به همین طریق اقدام خواهیم کرد و در حال حاضر از محل بند «ق» 18 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای فازهای 11 تا 24 تخصیص یافته و از طریق بند «ل» که برای میادین مشترک 4.8 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده 2 میلیارد دلار به پارس جنوبی اختصاص خواهد یافت.

وی اولویت‌بندی بعدی در فازهای جدید پارس جنوبی را با توجه به شاخص درصد پیشرفت، شفاف بودن وضعیت کل زنجیره تولید در دریا و خشکی و مرزی بودن میدان اعلام کرد و گفت: فازهای 19 و 20-21 اولویت اول هستند و فازهای 13 و 20-24 هم در رده بعدی قرار دارند و عقب بودن بخش دریا هم تأثیر زیادی در اولویت‌بندی ما دارد و شرکت‌های پیمانکار ایرانی توان بسیار بالا و زیرساخت مناسبی دارند و آمدن شرکت‌های خارجی می‌تواند در بالا بردن دانش فنی و راندمان کار و تولید به آنها کمک کنند.

مدیرعامل نفت و گاز پارس تصریح کرد: اگر چه ما فضای زیادی برای ورود شرکت‌های خارجی به پارس جنوبی نداریم، چرا که اکثر فازهای ما به جز فاز 14 که 58 درصد پیشرفت دارد با پیشرفت 74 تا 75 درصدی همراه هستند و در فازهای 13 و 22-24 در بخش حفاری و ساخت سکو عقب هستیم و یک سکوی فازی 21 معادل 2 سکوی فازهای 13 و 22-24 تولید خواهد شد و انتشار 3 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نفت و گاز پارس پیش‌بینی شده است که زمان و نحوه انتشار آن به تصمیم بانک مرکزی و شرکت ملی نفت بستگی دارد.

وی با اشاره به سکویی که قرار است، از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و در شرکت صدرا ساخته شود، گفت: چهار سکو مربوط به فاز 13، چهار سکو مربوط به فاز 22-24 و دو سکوی اقماری فازهای 17 و 18 باید در یارد صدرا ساخته شود که با قرارگاه خاتم‌الانبیا برای فعال‌سازی ساخت این سکوها مذاکره کردیم و پیشنهاد دادیم از تجربیات شرکت‌های صاحب تجربه در این زمینه استفاده کنند و در ساخت سکوهای 13 و 22-24 فعالیت خوبی شروع شده است و در مورد سکوهای 17 و 18 هم یا باید خودشان شروع کنند و یا از طریق خودشان با شرکت‌های صاحب تجربه مانند تأسیسات دریایی، ایزوایکو و صف برای ساخت این سکوها وارد تعامل شوند.

مدیرعامل نفت و گاز پارس یادآورشد: بر این اساس بحث حقوقی درباره بیمه کشتی و بیمه سکو ادامه دارد و برآورد اولیه پیمانکار در مورد خسارت حدود 300 میلیون دلار است، اما هزینه‌ها باید به طور کامل محاسبه و نهایی شود که از طریق بیمه کشتی پرداخت خواهد شد.

 شعبان‌پور با بیان اینکه ساعت 1:30 صبح 2 فروردین امسال یک کشتی نروژی با پرچم سنگاپور سکوی فاز 13 برخورد کرد، گفت: اولین اقدام ما تشکیل کارگروه HSE بود چرا که ریگ حفاری آنجا وجود نداشت، اما یک چاه به مخزن باز شده بود که خوشبختانه نشتی نداشتیم و مجوزهای توقیف آن کشتی توسط پیمانکار گرفته شده است و پیش‌بینی‌های لازم در مورد این سکو شده بود و در نقشه‌های جهانی ثبت شده و علایم هشدار دهنده مانند فلشرها و بازتاب‌دهنده رادار روی آن نصب شده بود و به همین دلیل مالکان کشتی پذیرفتند که کشتی و کاپیتان آن در این برخورد مقصر بودند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب