امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9578 تاریخ انتشار: جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت ملی گازاعلام کرد؛

قیمت گاز در کشور گران نیست/ واگذاری مدیریت بخش گاز برخی از شهرها به بخش خصوصی/ سال گذشته نزدیک به ٥٠ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاهها تحویل شد/ امسال صادرات گاز به پاکستان نداریم

خبرایران: محمدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: امسال بین 5میلیون تا 7 میلیون مترمکعب گاز به کشور عراق و به طور میانگین 30 میلیون مترمکعب در روز به کشور ترکیه صادر خواهد شد.
قیمت گاز در کشور گران نیست/ واگذاری مدیریت بخش گاز برخی از شهرها به بخش خصوصی/ سال گذشته نزدیک به ٥٠ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاهها تحویل شد/ امسال صادرات گاز به پاکستان نداریم

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری شرکت ملی گاز ایران صبح امروز با حضور«حمیدرضا عراقی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ،«عزیزالله رمضانی» مدیر بین الملل شرکت ملی گاز ایران و اصحاب رسانه در محل نمایشگاه بین المللی نفت برگزار و دراین نشست خبری «حمیدرضا عراقی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهارداشت: سال گذشته نزدیک به ٥٠ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاهها تحویل شد و این مقدار نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، ١٥ میلیارد مترمکعب افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد:چهارعامل«مدیریت قیمت»، «ارتقا فناوری»، «فرهنگ سازی» و «اجرای قانون و مقررات» دریافت جریمه از پرمصرفها از دلایل کاهش مصرف انرژی است و البته قیمت گاز در کشور گران نیست اما برخی از عوامل موجب پرداخت هزینه بیشتر از سوی مشترکان می شود و شرکت ملی گاز ایران حجم گازرسانی به نیروگاهها را با هدف کاهش مصرف سوختهای میان تقطیر درسال ٩٣ افزایش داد و این مقدار را به ٥٠ میلیارد مترمکعب رساند.

وی ادامه داد: با افزایش گازرسانی به نیروگاهها از مصرف همین مقدار سوخت میان تقطیر جلوگیری و علاوه بر صرفه جویی شش میلیارد دلاری منجر به کاهش آلودگی و حفاظت از محیط زیست شد و مدیریت بخش گاز برخی از شهرها به بخش خصوصی واگذار می شود . البته شرکت ملی گاز ایران همچنان بخش حاکمیتی را بر عهده خواهد داشت.

عراقی با اشاره به اینکه مجموع تولید و واردات گاز در سال 93 به 210 میلیارد متر مکعب رسید، گفت: تراز تجارت گاز(نسبت به صادرات به واردات) درسال گذشته مثبت بود؛ حجم صادرات گاز در سال 93 هشت تا 9 میلیارد مترمکعب و واردات 5.5 میلیارد مترمکعب بود.

وی با اشاره به اختصاص یکصد میلیارد دلار از محل صرفه جویی انرژی به طرح‌های صنعت نفت و گاز کشور گفت: طبق بند ق از این رقم شش هزار میلیارد تومان گازرسانی به یک میلیون خانوار در سال 94 اختصاص می‌یابد. همچنین 1.8 میلیارد دلار نیز برای خطوط لوله گاز در استان سیستان و بلوچستان صرف خواهد شد. حدود 2.5 میلیون دلار نیز به ساخت بخشی از خط لوله ششم مربوط به صادرات گاز به عراق هزینه می‌شود؛ برای باقی خطوط فرعی انتقال گاز نیز حدود 4 هزار میلیارد تومان جدا از بند ق سرمایه گذاری خواهد شد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه امسال به شرکت ملی گاز بالاترین رقم بودجه از زمان تأسیس آن اختصاص یافته است، گفت: البته این مقدار از سرمایه گذاری به کمک بخش خصوصی صورت خواهد گرفت.

عراقی در مورد برنامه صادرات و واردات گاز ایران در سال 94 توضیح داد: امسال بین 5میلیون تا 7 میلیون مترمکعب گاز به کشور عراق و به طور میانگین 30 میلیون مترمکعب در روز به کشور ترکیه صادر خواهد شد. امسال همچنین صادرات گاز به پاکستان نخواهیم داشت؛ همچنین امسال به طور میانگین 20 میلیون مترمکعب از کشور ترکمنستان وارد خواهیم کرد و تا پایان برنامه ششم کل کشور تحت پوشش سراسری گاز قرار خواهد گرفت و تولید گاز تا پایان این برنامه از 200 میلیارد مترمکعب به 400 میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

عزیزالله رمضانی مدیر بین الملل شرکت ملی گاز ایران نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: با توجه به بررسی های انجام شده مسیری که برای ورود به مرز اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده، ٢,٥ تا سه هزار کیلومتر است و بر این اساس شرکت ملی گاز ایران کماکان شانس این را دارد که از طریق خط لوله به اروپا گاز صادر و بخشی از گاز اروپا را تامین کند. و مصرف ال ان جی اتحادیه اروپا، دو هزار و ٣٠٠ میلیون مترمکعب در سال است و معادل این مقدار انرژی مصرف می کنند.

وی افزود: اتحادیه اروپا هم اکنون حدود ٢٢ تا ٢٣ درصد از انرژی را از گاز طبیعی تامین می کند و2 مطلب باعث شده که وضع تجارت جهانی گاز نسبت به چیزی که تاکنون جریان داشته متغییر شود و ابتدا این که مقدار تولید گاز اروپا از جمله نروژ و هلند و .. رو به کاهش است.

رمضانی مدیر بین الملل شرکت ملی گاز ایران عنوان داشت: از طرف دیگر با توجه به بحرانی که بین اروپا و روسیه اتفاق افتاده، اروپا دنبال این است که منابع و مسیرهای انتقال گاز خود را متنوع کند و این اتفاقها منجر به این شد که اتحادیه اروپا برای تامین گاز به دنبال گزینه های جدید باشد و ایران یکی از بهترین شانسها در بین کشورهایی است که می تواند در بلند مدت کمبود گاز اروپا را تامین کند.

مدیر بین الملل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: بر اساس آخرین آماری که وجود دارد، ایران نخستین دارنده ذخایر گاز در دنیا است و با تولید کنونی، تا ١٢٠ سال گاز خواهیم داشت و این در حالی که برخی از تامین کنندگان گاز اروپا کمتر از ٢٠ تا ٣٠ سال منابع گازی دارند  و در مجامع غیر رسمی اروپا امکان این که گاز از ایران تامین شود مطرح شده و آنها منتظر هستند تا شرایط سیاسی بهتر شود.

وی در خصوص مذاکرده ایران برای صادرات گاز به چین نیز گفت: این کشور تاکنون مذاکره ای برای تامین گاز از طریق خط لوله صلح نداشته است و چین با پاکستان قراردادهایی را بصورت مستقیم امضا کرده تا خط لوله ای ایجاد کند و ترمینال دریافت ال ان جی نیز می سازد.خط لوله ای که می سازند بخشی از خط لوله ای خواهد بود که در آینده می تواند برای تامین گاز پاکستان از طریق ایران نیز مورد استفاده قرار بگیرد و در صورت ساخت این خط لوله، امکان این که در آینده به خط لوله گاز ایران متصل شود و گاز را به نقاط مصرف برساند وجود دارد و این یک نکته مثبت برای ما خواهد شد.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب