امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9584 تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۶:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محسنی اژه ای؛

نگاه بدبینانه به خانواده مجرم نداشته باشیم/قاضی نبایدسیاست و جناج را درقضاوت دخیل کند/ مشورت منافاتی با استقلال قاضی ندارد

خبرایران: معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه قاضی باید از مسایل سیاسی اجتماعی و پیرامون خود باخبر باشد در عین حال گفت: قاضی نباید مسایل سیاسی و جناحی را مستقیم یا غیرمستقیم در کار قضاوت وارد کند.
نگاه بدبینانه به خانواده مجرم نداشته باشیم/قاضی نبایدسیاست و جناج را درقضاوت دخیل کند/ مشورت منافاتی با استقلال قاضی ندارد

به گزارش خبر ایران، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای عصر امروز - شنبه - در آیین سی امین جشن دانش آموختگی فارغ التحصیلان دانشگاه علوم قضایی، افزود: اینکه قاضی از مسایل اجتماعی و سیاسی و مسایل روز با خبر باشد نه تنها ایراد ندارد که لازم است، اما نباید اجازه دهد این موارد در کار قضاوت دخیل شود.

وی یادآور شد: اگر چنین کردیم از مسیر حق جدا شده ایم و از جمله کسانی می شویم که راه هوی را انتخاب می کنند.



** مشورت منافاتی با استقلال قاضی ندارد

محسنی اژه ای با تاکید بر مشورت در امر قضاوت اظهار داشت: برای اینکه قضاوت به حق، در شرایط مختلف داشته باشیم بهتر است با اهل خبره مشورت کنیم.

وی ادامه داد: اهل مشورت بودن با استقلال قاضی هیچ منافاتی ندارد و قاضی می تواند در رای، مستقل اما درعین حال اهل مشورت باشد.

به گفته وی، ممکن است قاضی در تشخیص موضوع و تطبیق آن با قانون و استنباط آن به تنهایی موفق نباشد و از این رو بهتر است از مشورت افراد خبره بهرمند شود.

معاون اول قوه قضاییه با تاکید براینکه مشورت نباید با هر فرد و هرجایی انجام شود، تاکید کرد: مشورت باید با کسی که اسلام به آن اشاره کرده است یعنی فردی خبره و خیرخواه انجام شود.

وی ادامه داد: باید درک، فهم و استنباط خودمان را بالا ببریم اما خودمان را مستغنی از مشورت ندانیم و آنچه در مشورت به حق رسیدیم عمل کنیم.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اهمیت آموزش، اظهار داشت: آموزش و فراگیری شما ( دانش آموختگان دانشگاه قضایی) باید مستمر باشد و تا پایان خدمت قضایی ادامه یابد.

محسنی اژه ای اضافه کرد: برای داشتن قضاوت به حق، باید موازین را فرا بگیریم و برای آشنایی و تسلط به موازین به آموزش مستمر نیاز داریم که اگر آموزش ها کافی نباشد امکان دارد در به جا آوردن حق، کم بیاوریم.



** قاضی در کنار علم قضاوت، آداب قضا را باید بداند

محسنی اژه ای شرط دوم امر قضاوت به حق را رعایت آداب قضا عنوان کرد و اظهارداشت: علم قضا به تنهایی ممکن است ما را به عدالت به حق نرساند.

به گفته وی، قاضی علاوه بر علم ، به آداب قضا نیز باید آشنا باشد و به اخلاق قضایی متخلق شود.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: یکی از رنج هایی که می بریم این است که نتوانستیم خود را به اخلاق قضایی اسلام متخلق کنیم؛ از این رو بسیاری از اوقات ممکن است با وجود دانستن کتاب قانون ، محتوایی که از اسلام و قضای اسلامی بیان می کنیم، درست نباشد.

محسنی اژه ای یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی را تحقق عدالت دانست و ادامه داد: با تحقق عدالت می توانیم در برابر شهدا سربلند باشیم.



** شالوده پرونده ها در دادسراها شکل می گیرد

به گفته وی، رسیدگی و قضاوت در جمهوری اسلامی دو مرحله دارد که یک مرحله در دادسرا و مرحله دیگر در دادگاه انجام می شود که هر دو مرحله، مهم است.

محسنی اژه ای افزود: یک مرحله مهم از پرونده های کیفری در دادسراها تنظیم می شود واگر دادسرا بتواند موضوع را به خوبی دنبال کند و در جهت کشف جرایم گام بردارد، بسیاری از امور، درست پیش می رود؛ چون شالوده و زیربنای پرونده ها در دادسراها شکل می گیرد.

وی تصریح کرد: چرا باید دادگاه از پرونده ای با 10 تا 15 عنوان مجرمانه محرز شده از سوی دادستان یا بازپرس، 10 اتهام را نپذیرد؛ پس طبیعی است که یک جای کار اشکال دارد و باید دید اشکال در تنظیم کیفرخواست است یا رسیدگی دادگاه.

به گفته محسنی اژه ای، دادسرا مرحله ای از مراحل قضایی اسلامی است و مردم نیز آن را جدا از دادگاه نمی دانند و آن را جزو قضای اسلامی و نظام جمهوری اسلامی می دانند.



** به خانواده مجرم نگاه بدبینانه نداشته باشیم

این مقام قضایی تاکید کرد: ما موظف هستیم براساس وظایف الهی، انسانی و انقلابی خود، ضمن رسیدگی به پرونده ها تا جایی که امکان دارد با رفتار و عمل خود ،مجرم یا متهم را هدایت کنیم.

وی اضافه کرد: باید بین متهم و خانواده او فرق بگذاریم و اگر فردی جنایت کرد نباید به خانواده او نگاه بدبینانه داشته باشیم.



** کمین گاه شیطان بر سر راه دستگاه قضا بیشتر و دقیق تر است

محسنی اژه ای با بیان اینکه شیطان همه جا کمین می کند، گفت: شیطان سر راه دستگاه قضا کمین گاه های بیشتر و دقیق تری می زند.

وی با ذکر مثالی از یک قاضی نسبتا معروف که در بازداشت است، گفت: از این قاضی پرسیدم که چه شد به اینجا کشیده شدید و او نیز در جواب گفت ؛ با برخی افراد به رستوران می رفتم.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه رفتن به رستوران، آن هم در جای خوش آب و هوا به خودی خود اشکال ندارد ، در عین حال در رابطه با قاضی یاد شده گفت: او حدود سه سال به این رستوران خوش آب و هوا می رفت و وقتی از او پرسیدم چقدر هزینه می کردی ؟ پاسخ داد؛ هیچ که من خطاب به او گفتم از خودت نپرسیدی چرا سه سال تو را به یک رستوران در یک جای خوش آب و هوا می بردند و هیچ پولی از تو دریافت نمی کردند؟

وی خطاب به دانش آموختگان دانشگاه علوم قضایی، افزود: ما مهر تایید نخوردیم که بیمه شویم و نلغزیم و این تجربه من است که همه باید درس بگیریم و اگر به این موارد توجه نکنیم از جایی سر درمی آوریم که موجب سرشکستگی خود و همه افرادی می شویم که برای ما زحمت کشیدند.
 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب