امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9627 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس مجلس با حضور در نمایشگاه کتاب مطرح کرد؛

نشر و مولفین نباید مالیات پرداخت کنند/ بایدچرخه مطلوب اقتصادی در حوزه نشرایجاد شود/ لایحه کاربری فرهنگی هنوز به مجلس نرسیده است

خبرایران : علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی بر لزوم ایجاد چرخه اقتصادی مطلوب برای نشر کشور تاکید کرد.
نشر و مولفین نباید مالیات پرداخت کنند/ بایدچرخه مطلوب اقتصادی در حوزه نشرایجاد شود/ لایحه کاربری فرهنگی هنوز به مجلس نرسیده است

به گزارش خبرایران ، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در نشست قانون‌گذاری و کتاب که بعد از ظهر سه‌شنبه در نمایشگاه کتاب تهران در جمع ناشران و نویسندگان برگزیده برگزار شد، اظهار کرد: ما در حال حاضر از نظر قانون کمبودی برای موضوع کتاب نداریم و قوانین ما نسبتا کفایت می‌کند اما مشکل اجرایی داریم.من امروز از معاونت قوانین مجلس خواستم قوانین مرتبط را بیاورند و نگاهی به آن‌ها انداختم، قوانین متعددی از سال 36 به بعد راجع به کتاب داشته‌ایم و بعد از انقلاب هم قوانین مختلفی تصویب شده است، مثلا معافیت مالیاتی ناشرین که در این‌باره قانون مشخصی وجود دارد.

رییس مجلس با اشاره به مشکل چرخه اقتصادی در حوزه نشر خطاب به ناشران اظهار کرد: اگر ملاحظاتی در مورد قانون دارید آن را مطرح کنید تا ما ببینیم کمبود قانون کجاست و چه نقصی وجود دارد اما موضوع مهم‌تر این است که چگونه می‌شود چرخه اقتصادی مطلوب‌تری برای نشر ایجاد کرد.

علی لاریجانی در ادامه نشست خود با ناشران برگزیده در واکنش به اظهارات برخی ناشران مبنی بر دریافت مالیات از آنان اظهار کرد: از این موضوع بسیار متعجبم چرا که قانون صراحت دارد که نشر و مولفین نباید مالیات پرداخت کنند و از مالیات معاف هستند لذا خواهشمندم وزارت ارشاد این موضوع را بررسی کند. من هم این مساله را پیگیری خواهم کرد زیرا این موضوع تخلف است و نص قانون این است که ناشرین و مولفین معاف از مالیات هستند. اگر هم آیین‌نامه‌ خلاف قانونی در این‌باره وجود دارد آن را باطل می‌کنیم.

او با اشاره به اظهارات ناشرین در مورد حقوق مالکیت فکری نیز گفت: این موضوع در مجلس مطرح است لذا وزارت ارشاد می‌تواند نظرات را جمع‌بندی و به مجلس ارائه کند.

رییس مجلس درباره توزیع کتاب در فروشگاه‌های بزرگ نیز گفت: توزیع کتاب داستان پر غصه‌ای است اگر شما پیشنهادی دارید که نیاز به سرمایه‌گذاری دولتی هست می‌شود برای یک بار این کار را انجام داد اما اگر خودتان بتوانید سیستم توزیع راه بیاندازید و ما با تسهیلات بانکی به شما کمک کنیم موضوع سهل‌تر خواهد شد. اما اگر کمک دولتی می‌خواهید باید این موضوع در بودجه سال آینده دیده شود.

وی درباره لایحه کاربری فرهنگی نیز که توسط ناشرین مطرح شده بود اظهار کرد: این لایحه هنوز به مجلس نرسیده است. وزارت ارشاد این موضوع را پیگیری کند تا اگر ناشران با آن موافق هستند دولت زودتر این لایحه را تصویب و به مجلس ارائه کند.

او هم‌چنین درباره دغدغه برخی ناشرین برای ارسال کتاب به خارج از کشور نیز گفت که این موضوع را از طریق خود پیگیری خواهد کرد.

لاریجانی هم‌چنین درباره انتشار کتاب‌های زرد مذهبی و دستکاری برخی کتاب‌های قدما نیز گفت: این موضوع دست وزارت ارشاد است و از اختیارات این وزارتخانه است که تنها نیازمند یک دستورالعمل است.

رییس مجلس با اشاره به مشکلات چرخه اقتصاد نشر اظهار کرد: وزارت ارشاد باید بررسی جامع‌تری در این‌باره داشته باشد چرا که حرکت فکری جامعه در درازمدت ضرر می‌کند. ما باید ببینیم که چگونه می‌توانیم صنعت نشر را روان‌تر و فعال‌تر کنیم. باید در این زمینه به یک مدل امروزی و راه‌هایی برسیم که بشود چرخه اقتصاد نشر را فعال کرد.

وی در پایان با تاکید بر لزوم تهیه بسته‌ای در مورد اقتصاد نشر در برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: من توصیه می‌کنم از زمان نگارش و تصویب قانون برنامه ششم استفاده کنید. ما می‌توانیم در برنامه ششم که عنقریب به مجلس می‌آید جایگاهی برای حوزه نشر پیدا کنیم تا در 5 سال آینده وضعیت نشر افق روشن‌تری را پیدا کند.

در جریان نشست رییس مجلس با ناشران برگزیده، این ناشران مشکلات عدیده صنعت نشر را مطرح کردند و برخی از آن‌ها به زیرمیزی‌های مالیاتی و جمع‌آوری برخی کتاب‌ها از نمایشگاه مطبوعات از سوی پلیس امنیت اشاره کردند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب