امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9629 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری صالحی عنوان شد؛

رشد 50 درصدی فروش کتاب/ عذرخواهی از یک ناشر

خبرایران: رئیس نمایشگاه کتاب در دومین نشست خبری خود گفت: گزارش دارالقرآن مبنی بر فروش قرآن‌های غیرمجاز در نمایشگاه کتاب تهران در دستور کار است و تا فردا به نتیجه می‌رسد.
رشد 50 درصدی فروش کتاب/ عذرخواهی از یک ناشر

به گزارش خبرایران، دومین نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب عصر امروز، 21 اردیبهشت ماه با حضور سیدعباس صالحی، رئیس نمایشگاه کتاب تهران، امیر مسعود شهرام‌نیا، قائم مقام، محمود آموزگار، سخنگوی نمایشگاه و همایون امیرزاده، رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران برگزار شد.
صالحی در این نشست گفت: بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب که رئیس دفتر ایشان این خبر را امروز اعلام کردند خبر مسرت‌بخشی است چرا که نقش معظم‌له در پشتیبانی و پیشگامی و حمایت از جریان فکر و فرهنگ جامعه کم‌مانند است و ایشان با کتاب الفت دیرینه دارند. حضور وی، حضور یک چهره برجسته فرهنگی است که خود میزبان است و این پشتوانه حرکت اهالی فرهنگ خواهد بود.
وی افزود: در چند روز گذشته برخی اتفاقات رخ داد و برخی وعده‌ها محقق شد از جمله بازدید رؤسای نمایشگاه اروپایی همچون فرانسه و بولونیا و ایتالیا از نمایشگاه کتاب تهران انجام شد و این فرصتی است که قدر آن را اهالی نشر می‌دانند و حضور خانواده‌ها برای آنها جالب توجه بود و حضور رؤسای نمایشگاه‌های خارجی فضاسازی‌های منفی در رابطه با ایران را خواهد شکست.
صالحی ادامه داد: حضور میهمان ویژه عمان در نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و با توانایی و ظرفیت بسیاری شرکت کردند. عمان برای ما دریچه‌ای پایدار به جهان عرب است؛ چرا که کشورهای دیگر عربی روابط متزلزلی دارد و ما به دنبال فعال کردن این دریچه هستیم و ما در دیدارهای گوناگون با عمان پایه‌های ارتباط قوی‌تر را در آنها دیدیم و لحظه به لحظه در رفتار و گفتار آنها جذابیت و رغبت دیده می‌شد، از این رو می‌توانیم بر روی عمان بسیار حساب کنیم و این امر می‌تواند در حوزه دیپلماسی فرهنگی موثر باشد.
وی تصریح کرد: در حوزه کتاب‌های خارجی اتفاق قابل توجهی رخ داده است و خبرنگاران ما باید با ناشران کتاب‌های کیفی مصاحبه‌هایی انجام دهند و در این راستا حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد و جعفریان افرادی هستند که در بیشتر نمایشگاه‌های عربی شرکت کرده‌اند و نظر آنها در کیفی بودن بخش بین‌الملل است؛ البته بخش لاتین این گونه بوده است. در حوزه داخلی هم اتفاقات خوبی رخ داده است. استان‌ها نسبت به سال گذشته کیفیت بیشتری داشته و در حوزه نشست‌های علمی موضوعات قابل توجهی در حوزه دانش و نشر برگزار شده است.

رشد 50 درصدی فروش کتاب
رئیس نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به رشد 50 درصدی فروش کتاب در نمایشگاه کتاب تهران نسبت به سال گذشته گفت: این میزان فروش مربوط به 5 روز اول امسال در مقایسه با 5 روز اول سال گذشته نمایشگاه است و با توجه به اینکه در حوزه اقتصاد نشر دچار بحران هستیم، رشد فروش و تراکنش اقتصادی به عنوان بند ناف نمایشگاه کتاب است.
وی ادامه داد: در حوزه رضایت‌سنجی افکار عمومی از نمایشگاه نمی‌خواهیم بگوییم از خدمات‌رسانی نمایشگاه راضی هستیم، اما با توجه به مکان و منابع مالی بر آنچه شایسته مردم است نتوانسته‌ایم ورود کنیم و از این جهت شرمنده مردم هستیم، اما براساس مقدورات تلاش می‌کنیم که وضعیت امسال بهتر از سال گذشته باشد که آمارها نشان می‌دهد در حوزه خدمات رفاهی رضایت نسبی 35 درصد افزایش داشته است. همچنین در حوزه امنیت داخلی از رضایت 85 درصدی و در رابطه با تنوع کتاب‌ها از رضایت 65 درصدی برخوردار هستیم.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره جمع‌آوری کتاب توسط افرادی غیر از وزارت ارشاد توضیح داد: ما با این نگاه حرکت می‌کنیم که کسی مداخله در امور ارشاد نداشته باشد و در همین راستا دو جلسه امروز برگزار شد؛ همچنین گزارش‌هایی در این زمینه می‌رسد و یا سلایقی وجود دارد که این طبیعی است، اما موکداً هیچ نوع ورودی از مجموعه‌های دیگر غیر از مدیریت نمایشگاه نباید وجود داشته باشد، چه تذکراتی در این زمینه داده شده است با این رویکرد که نمایشگاه صاحب دارد.
صالحی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه کتاب‌های بدون مجوز به سرعت از نمایشگاه جمع‌آوری می‌شود، اما چرا نامه‌ای که از دو روز پیش از سوی سازمان دارالقرآن به کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران درباره فروش قرآن‌های بدون مجوز در نمایشگاه ارائه شده، اقدامی انجام نمی‌دهید، بیان کرد: گزارش دارالقرآن واصل شده و آن را دریافت کردیم و در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است و تا فردا به نتیجه رسیده و اعلام خواهد شد.
وی درباره واسپاری امور به تشکل‌های نشر گفت: طبیعی است وقتی مسیر واگذاری رخ می‌دهد برای سال اول نباید حد انتظارات‌مان بالا باشد، همچنین منابع در حوزه تشکل‌ها محدود است. از این رو باید به منابع مالی هم توجه کرد؛ چرا که بدهی سال گذشته ما به تشکلات حداقل تا چند روز گذشته پرداخت نشده بود و شب گذشته پرداخت شده است و این به معنی آن نیست که موسسه نمایشگاه‌ها نمی‌خواست این کار را انجام بدهد، بلکه مقدورات همین بوده است.

عذرخواهی از یک ناشر
صالحی در ادامه عنوان کرد: تجربه کارهای جمعی ما باید به مرور افزایش یابد، چرا که در کارهای تیمی ضعف‌هایی داریم و نزدیک کردن جرگه نشر به هم زمانبر است و وقتی از رضایت صحبت می‌شود باید منطقی باشد. به همین دلیل در راستای واسپاری گام‌های خوبی برداشته شده، اما این به معنی نبود ضعف نیست و باید عادت کنیم نمره منصفانه‌ای دهیم.
وی در ادامه درباره عذرخواهی خود از یک ناشر گفت: ما امسال ثبت نام نشر را به  تشکل‌های نشر داده بودیم، اما برای انتشارات حیان ثبت نام انجام نشده بود و این موضوع سبب شد غرفه تعطیل شود. در حالی که ثبت نام در سامانه انجام شده و هزینه غرفه نیز پرداخت شده بود که روز گذشته با مدیر این انتشارات و خانواده وی دیداری داشتیم و در رابطه با این موضوع صحبت شد و با توجه به اینکه اشتباه صورت گرفته بود، از آنها عذرخواهی شد و من به عنوان مدیر جمهوری اسلامی با معرفتی که از اسلام و انقلاب دارم اگر اشتباهی در زیر مجموعه من اتفاق افتاد باید بگویم و آن را انکار نکنم. من مدیر علاقه‌مند به اخلاق و دیانت هستم و اگر اشتباهی رخ داده باید عذرخواهی شود و کاری به فرد و افکار سیاسی و اعتقادات آن ندارم و در حوزه مدیریت اتفاقی افتاده بود که باید عذرخواهی می‌شد.
صالحی در پایان درباره حجم زیاد کتاب‌های زرد عنوان کرد: اقتصاد نشر ما به گونه‌ای است که ضعیف بوده و قدرت ریسک کردن ندارد، از این رو وقتی بر روی بدن یک جوان جراحی سختی انجام می‌شود، دل پزشک محکم است، اما وقتی کار بر روی یک بدن نحیف و فرتوت انجام می‌شود، سخت است؛ از این رو برای حوزه نشر این گونه است و ما در شرایط رکود در رکود هستیم، از این رو توصیه به جراحی عمیق مدبرانه نیست. هر چند این را قبول دارم که کیفی‌سازی نمایشگاه و فاصله گرفتن آن از حالت فروشگاهی ضروری است، اما باید این کار با تدبیر صورت گیرد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب